<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Frøkna er gladetnisk

Da jeg begynte i redde-verden-bransjen utviklet jeg ganske raskt en betydelig motvilje mot gladetnisitet. Og det fins det jo en del av i denne bransjen - det er antagelig den mest gladetniske bransjen av dem alle.

Jeg kjenner en riktig hyggelig og oppegående dame som har forkastet sitt norske navn og i stedet identifiserer seg inderlig med sitt afrikanske navn som alle som kjenner henne er pent nødt til å bruke - noen av oss med større skepsis enn andre. Damen handler utelukkende på Uno, Design Forum og Indiska, elsker lilla, syregrønt og orange og går med asymmetriske klær og smykker. Hun er nå samboende med sin andre afrikanske mann og omfavner lidenskapelig det meste av afrikansk kultur (musikken, klærne, dansen, brukskunsten, maskene, måten å snakke engelsk på..)

Selv har jeg kommet meg velberget hjem fra Afrika uten en eneste maske og jeg liker fortsatt ikke fargen orange. Men i det siste har jeg grepet meg selv i å tenke at afrikansk dans jammen ser morsomt ut, og det jeg leser av bøker er stort sett faglitteratur om Afrika. Nylig oppdaget jeg som kjent soukousmusikk og alle som kjenner meg vet at jeg er Kongonerd. Som om ikke det var nok så har jeg store planer om å ta med Makeløs Niese på afrikansk lekestue i helgen - noe som antagelig kommer til å gjøre at moren hennes friker bittelittegranne ut, men det får hun tåle.

Alt dette klarer jeg selvsagt å rettferdiggjøre for meg selv slik at jeg fremstår som like ubesudlet av all den gladetnisiteten som omgir meg som jeg var før. Afrikansk dans er bra trening, Afrikalitteraturen handler om min interesse for historie, soukousmusikken er bare en forlengelse av at jeg ikke hører på P4-musikk og Kongofascinasjonen kunne like gjerne handlet om fotballlaget til Manchester eller frimerkesamling. Ish.

Hva gjelder Makeløs Niese så har hun definitivt godt av å få se at det fins en annen verden der ut enn det fryktelig homogene og blendahvite miljøet hun ferdes i til vanlig. Men den dagen jeg insisterer på at dere skal kalle meg Missy Kwassa Kwassa Makah-lous, så er det helt greit at noe sier fra til meg.

Etiketter: ,

 

til denne posten

 
Blogger elx Sier:

Yah Missy Makah-lous, me do dat. Promis!

 
 
Blogger Espen Sier:

Den ironien din. Nå var det nesten så jeg ble litt irritert igjen, men så skjønte jeg at det bare var det det var. Ironi altså. :)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

elx: i hear you, kwassa kwassa. tank yo.

espen: det aller aller meste her inne må du ta med en stor klype salt. jeg er jo selve frøken ironi - trodde du hadde skjønt det nå? :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Jeg er så heldig å kjenne en kameruner. Har opplevd masse snåle og festlige greier med han, ,som jeg ikke ville vært foruten.

Takk for at du gir en ellers strålende start på morgenen!
DIGGIN`-DIGGIN`-DIGGIN`YAAA! :-D

Kri

 
 
Blogger Tonita Sier:

*knis - kikker ned på fiolette bukser fra UNO og den fiolette genseren fra Design forum. Boken jeg leser er En halv gul sol - fra Nigeria, kompisen som kommer på besøk i morgen har nylig fått sitt adoptivbarn fra Congo et land han har et nært forhold til etter at hans kone i lengre tid reddet verden der. Selv har jeg Tanzania og Kenya som erfaringsland* - Gladetnisk jeg, - blala?
Takk for fin post, og fint ord.

 
 
Blogger Espen Sier:

Det er ikke alltid så lett for en stakkar å skjønne så subtil ironi, vet du, men jeg tror jeg har lært nå. Jeg har en klistrelapp på monitoren hvor det står: "Husk å telle til ti før du kommenterer hos frk Makeløs! Husk ironi!"

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

krissy: wohoo, takk for gullegode kommentarer! :-D

tonita: haha, høres litt gladetnisk ut ja! men når alt kommer til alt så er kanskje ikke litt gladetnisitet det verste man kan finne på.. :-)

espen: hihi, veldig bra! og så skal jeg prøve å huske på at du kanskje av og til glemmer at jeg er ironisk. i think this could be the beginning of a beautiful friendship :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Om mitt blogginlägg: Undskyld att jag gør dig lite förvirrad. Det är faktiskt inte humor, jag försöker kontrollera en sak jag tror:


Svenskar kan överhuvudtaget inte se skillnad/forskel på skriven danska och norska.

Jag tänkte kontrollera om detta stämmer.

själv är jag ju lite halvdansk efter 7 år i DK...

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

ah, er det det du holder på med. ja, dere svenser er jo ikke akkurat verdensberømte for språkøret deres :-)

lykke til med forskningsstudiet!

 

Svare?