<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Rettskrivingsquiz


Det fins dårlige quizer (alle på Facebook) og det fins bra quizer. Denne rettskrivingsquizen er blant dem som er bra - og det sier jeg ikke bare fordi jeg fikk knuste mine oppegående og språkinteresserte kolleger da vi prøvde oss på den tidligere i dag.

Jeg klarte femten av tjue. Dere som påstår at dere klarer flere enn det har juksa. Dette er min blogg, jeg bestemmer.

Dagens overraskelse var forøvrig da mannen på Platekompaniet anbefalte LimeWire til en kunde da han ikke klarte å finne den platen hun var ute etter.

Gisp! Hva tror du sjefen din hadde sagt, unge mann? (Jada, jeg vet at LimeWire også fins som betalingstjeneste. Det var neppe den han siktet til).

Etiketter:

 

til denne posten

 
Blogger Gretten Sier:

16/20

God bedring!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Du har juksa! Takk, formen er tipp topp, tommel opp :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

17/20...
(Men du bestemmer..)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

attten av sjue.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

frøken skavlan og bein: juks, juks, juks!

bein, aldri i verden om du klarte atten - du klarer jo ikke å skrive tjue riktig engang. knis.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

FRØKEN: jeg er fullt enig. Det mååå være noe feil med juryen.
Seriøst! Jeg trodde at dette var helt bankers, og er ikke dyslektisk... Rettskrving kan jeg!!! 99,9999 % sikkert. Tvilte dog på en. Men fikk flere feil enn dette..."&!%"&%#&%

STEM NED JURYEN. DET ER DE SOM HAR LAGT INN FEIL!

*Haka i postkassen. Og skjnner INGENTING*

Kri

 
 
Blogger Gretten Sier:

Skavlan - det som teller er at vi slo personen som ville sette standarden for denne quizen ;-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

men atten klarte jeg bra, syns du?

ang platekompaniet, så bekrefter du herved at de er noen ordentlige rakkere. "hvis ikke vi har plata, skal du jammen ikke kjøpe den av noen andre heller". onde monopolkapitalister.
satan sjøl < platekompaniet

 
 
Blogger .. Sier:

17 av 20. Og jeg er så barnslig og så dårlig taper at jeg gikk rett til ordboka for å dobbeltsjekke om jeg VIRKELIG hadde de tre feil. Men det hadde jeg:-(

God bedring, damen!

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Til meg sa fasiten "Du fikk 19 rette av 20 mulige, Meget bra!" Det var ordet for det det taggere driver med som oedela parademarsjen. Og jeg er fortsatt ikke sikker paa at jeg stoler paa fasiten der altsaa;-)

 
 
Blogger Örn Sier:

Yay! jeg fikk 12 rette! Selv mener jeg at jeg hvert fall fikk 13 rette for á pástá at vakum skrives med to U'er grenser mot idioti. Hvis det er noen vokaler i vakum som fár mer spilletid enn andre sá er det A'en. Ná skjönner jeg at vi ikke skriver helt fonetisk korrekt pá norsk. Men vi er jo pá vei mot britiske tilstander med mer en halvparten av det skrevne ordet er bokstaver pá sysselsetningstiltak (j.fr through) Da kan vi like godt gjöre som Eddie Izzard foreslár og begynne med blinde bokstaver, lyder vi uttaler men ikke skriver. Ser for meg at dere sprák nazier innser at kontra intuitiv rettskrivning er ca like meningsfullt som TV-shop!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

krissy: jeg er enig med fasiten om at jeg hadde femten av tjue riktige. men alle som slår meg har juksa og brukt ordbok. sånn er det med den saken.

gretten: hei, jeg har ikke sagt noe om at jeg ville sette standarden? din juksemaker :-)

bein: sånn går det når man multitasker - litt fort i svingene rett og slett.

og du er bare grinete på platekompaniet fordi du ikke fikk jobbe der da du studerte. fnis.

lille damen: det er det som er så fint med quizer som er bra; man kan faktisk lære noe av dem :-)

alter ego: yeah right. du kan ikke skrive æ,ø,å en gang. hihi.

örn: endelig en ærlig leser som innrømmer at han gjorde det dårligere enn meg. hurra!

"bokstaver på sysselsettingstiltak" er den morsomste formuleringen jeg har hørt på lenge! :-D

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Knakk 17/20. Røyk til på satellitt (som var mer et uttrykk for selektiv dysleksi enn at jeg ikke vet hvordan det skrives), graffiti (som jeg skrev grafitti) og galopp (som jeg kalte gallopp).

Ingen dum quiz dette.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Jeg gikk tydeligvis glipp av fasiten, men slo likevel hovedinnleggers resultat. Når det gjelder "vakuum", valgte jeg én-u-varianten, rett og slett fordi jeg tidligere har blitt fortalt at dette er den helnorske skrivemåten. Nå ser jeg av bokmålsordlista at jeg har blitt fortalt feil. :sutre:

 
 
Blogger Esquil Sier:

18/20. jeg er ødelagt fordi vi pleide å synge "bulemi" til melodien av the september whens "bullet me". dessuten skriver jeg galopp som sigve gjør det. hadde flaks at "dissekrere" ikke var et alternativ og at jeg har skrevet bok om det vanskeligste ordet i testen.

trøst deg med at en del av leserne dine får over 15 og en del får under, og at sannynligheten for at man legger igjen kommentar neppe er helt uavhengig av hvilken gruppe man lander i...

 
 
Anonymous Anonym Sier:

*avsloert* Nei, jeg kan ikke skrive ae, oe og aa. For laptopen min har dysleksi! Men siden jeg er for arbeidsinkludering av svakere grupper gir jeg ham noe aa gjoere likevel. Faktisk ganske masse. Og noen ganger er han samarbeidsvillig via omveier:)

[Men noen ganger skjaerer det i hjertet hos en innbitt spraaknazi som meg. For eksempel naar man skal skrive oeyeblikk. Eller sjoeen. Eller andre rare konstellasjoner.]

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

sigvei: selektiv dysleksi altså? fnis. tror ikke jeg har sett deg her inne før, velkommen! :-)

mimosa: ikke stol på noen! :-)

esquil: ja. jeg kommer til å se på dagens besøksantall, trekke fra de som legger igjen kommentar her og anta at alle de andre gjorde det dårligere enn meg på testen. hihi.

alter ego: haha, veldig bra. godt at du tar vare på de svake i samfunnet og at laptopen din slipper å jobbe på verna bedrift :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Jeg klarte 14/20. Bra test, den var jo virkelig utfordrende!

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Du froekena, jeg tror kanskje laptopen ville hevde at det aa jobbe for og med meg tilsvarer vernet bedrift. Han tar selvfoelgelig feil! Jeg bare sier det i fall han skulle komme med noe her...

 
 
Blogger Aina Sier:

Mange "juksere" her, gitt. ^^ Jeg klarte 14/20.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

18 av 20.:-)

 
 
Blogger Stian Sier:

16/20 :-)

Språksansen min er nok blitt ødelagt av rettskrivingsprogrammene, ja.

Kjepphesten min er 'parallell'. Også savnet jeg 'allmenn' i testen.

Stian

 
 
Blogger elx Sier:

Juksa meg til nitten jeg, men det var ikke fritt for at jeg grublet litt altså. Entreprenør lizzm.

Galopp tok jeg, naturligvis, på strak arm. Men gikk i baret på vakum/vakuum.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Det var i øynefallende at jeg ikke var så god som jeg trodde...
*sitte emd postkassa full av skjegg*

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Sånn følelse fikk jeg også, Heidi. *gremmes*

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

lothiane: ja, det syns jeg og :-)

alter ego: for en frekk laptop du har! selvsagt jobber han ikke for en vernet bedrift!

aina: de tør ikke innrømme at de egentlig er dårligere enn oss :-)

suzanne: juks, juks, juks :-)

stian: vi har alle våre kjepphester. mine var åpenbart ikke med, ellers hadde jeg gjort det myyyye bedre :-D

elx: godt at du tør å innrømme at du juksa :-)

heidi og lothiane: opp med haka, det er bedre å være ærlig og full av skjegg enn å være glattbarbert og juge :-D

 
 
Blogger Örn Sier:

hmm... "det er bedre å være ærlig og full av skjegg enn å være glattbarbert og juge" Er det en etablert sannhet? Er det et slags jungelord du har plukket opp i en av dine reiser i bangla/bankok/bengal eller andre tettstedet pá B?

Og hvordan stiller man seg da til halvsannheter og kinnskjegg? Hvite lögner og bart? Mened og gotee?

Har du en Ulv?

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

ja, det er faktisk det. har du aldri hørt det før? det er nok fordi du bor på en isbit.

du har heller ikke fått med deg definisjonen på et tettsted, ser jeg. på tide å luske seg mot mer sentrale strøk, kanskje? :-D

jeg har ikke ulv og jeg har aldri lest fantomet. men jeg har andre dyr, tells det? en liten løve, for eksempel?

 

Svare?