<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Spiser bananfluer mennesker?

Eller hvem er det egentlig som driver og gnafser på meg om dagen? Eventuelt om natten? I går var jeg rødflekkete og klødde litt her og der, i dag morges våknet jeg med røde og hovne øyne etter at noen vemmelige kryp tydeligvis har hatt fest på kroppen min mens jeg sov. Frekt er definitivt en understatement i denne sammenhengen.

Ikke bare har jeg røde øyne, jeg har røde flekker og kuler overalt ellers på kroppen også. Nakken skulle man tro var preparert for Stine Lise Hattestad (og der kom jeg med min aller første sportsreferanse, ever! Skulle nesten tro småkrypene har laget klumper inni hodet mitt også), ørene er bespist både inni og bak - og jeg har til og med et stikk på rumpa. Og det klør, klør, klør - overalt og hele tiden.

Nå skulle man ikke akkurat tro at Norge i februar er høysesong for insektsbitt, det er derfor jeg mistenker disse bananfluene. I helgen tenkte jeg nemlig at jeg for en gangs skyld skulle høre på det alle sier om at banener ikke skal ligge i kjøleskapet, så jeg la Max Havelaar-bananene i vinduskarmen i stedet. Etterpå observerte jeg noen små svarte fluer som flakset rundt i leiligheten og som med unntak av meg og en enslig potteplante er det eneste som lever her inne. Kan det være at potteplanten ble for lite mat for bananfluene og at de derfor har gått hen og blitt kjøttetende?

Det eneste andre alternativet er at hybelkaninene har gått til angrep. Men de har da faktisk nok å spise på som det er.

Update: Elveblest, ukjent årsak, allergipiller på resept. Frøkna er blid og fornøyd og ikke minst happy for at leiligheten ikke er bolig for uinviterte småkryp.

Etiketter:

 

til denne posten

 
Anonymous Anonym Sier:

Sett fluene men aldri hørt at de biter! God bedring -

(Veggdyr tenkte jeg... det har vist tatt seg opp i Norge)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

lopper, lus og midd?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Jeg tenkte også på sistnevnte; spesielt siden det er snakk om sengklær og madrass.

Håper du finner ut av det! Uansett, ta en tur til doktoren og finn ut hva som har bitt deg.

 
 
Blogger frikke Sier:

Dette var angrep som jeg jeg må karakterisere som beyond all frekkhet. Hvis det er veggdyr, så misunner jeg deg ikke. Har hørt om folk som har gått på "veggen" av å ha hatt noe slikt....

Men vi får håpe det bare er lopper eller disse bananfluene. *trøst, trøst*

Forresten, er disse røde stikkene i mønster? Eller i en sti? Alstå at det ser ut som om dyret har bare gått bortover og stukket deg?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Ouch, hoertes faelt ut samme hva det er. Mange gode forslag her. Jeg tror IKKE det er bananfluer, men det kan jo vaere ukjente insektsegg som har ligget i bananene og klekket seg i varmen? Groesser bare ved tanken jeg, men... Haaper alle vonde bitt og hevelser gaar raskt over!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

randi: veggdyr? yaikes, du tar fra meg nattesøvnen!

tina: du også. not helping!

anonym: hvem du nå er, takk for at du nevnte doktor. det hadde jeg faktisk ikke tenkt på selv men innser jo at plutselige og uforklarlige utslett over hele meg kanskje er verdt en tur til legen :-)

frikke: jeg vil ikke ha veggdyr! nei, det er ingen stier eller mønstre. vi hadde et skabb-angrep på folkehøyskolen i hine hårde dager, dette er noe annet.

alter ego: huff og usch! jeg måtte nødringe Makeløs Mamma etter alle disse kommentarene og etter å ha tenkt seg om litt (og sveipet innom noen barnesykdommer på veien) så foreslo hun elveblest. så nå har jeg googlet og lest og det meste passer, f eks av det kan utløses av antibiotika. så i morgen skal jeg forte meg til legen!

GRRMMPPFFF, skal jeg ALDRI bli frisk??

 
 
Blogger Espen Sier:

Jeg tror ikke det er bananfluer jeg heller. Det kan godt tenkes at det er en type knott. Jeg antar at du har fått bananene ut av huset, men er fluene der fremdeles?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Hvis du har gått på antibiotika nylig, så høres det ut som det kan være allergisk reaksjon på dette. Sønnen min fikk et og da hadde han mye utslett. (Mange år siden, så jeg husker ikke detaljert her.)

Når det gjelder bananer, så legger jeg dem alltid i kjøleskapet. Folk får si hva pokker de vil, men jeg liker ikke bananer som er helt modne. Halvmodne er best og har jeg dem i kjøleskap modner de ikke så fort. Nemlig. :)

God bedring, kom deg til legen og finn ut dette her nå!

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Uææh,,

kri

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

espen: nei den bananflue-teorien var det visst ingen som trodde på. bananene er i kjøleskapet og fluene er borte.

lothiane: jepp, aldri mer bananer i vinduskarmen hjemme hos meg!

jeg har vært hos legen nå og fått bekreftet elveblest med ukjent årsak. legen tvilte på at det var antibiotikaen som var skylden, men med elveblest er det visst vanlig å ikke finne årsaken. anyways, har fått allergipiller og er blid og fornøyd :-)

krissy: jups. men er jammen glad det ikke var verken fluer eller veggdyr som hadde skylda! :-)

 
 
Blogger Livs lerreter og annet Sier:

Etter et opphold på sykehus, tålte ikke kroppen min lenger hvetestivelse. Jeg var ganske rødprikkete over store deler av kroppen. Kløen ubeskrivelig. En betennelsestilstand i huden som heter Herpetitis dermatitis eller noe sånt. De fleste leger har aldri sett sånt, følger ofte de som har cøliaki. Men fisk og skalldyr kan fremkalle dette også. For kløen prøv Aloe Vera 98%, det svaler godt!

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Bananer i kjøleskap - blir ikke de misfargede og rare? Ja, jeg bare spør.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Leste posten din i går kveld. Søren og - jeg skulle lagt igjen kommentar da: Frøkna har ELVEBLEST, hadde jeg tenkt å skrive, og det uten å være legekyndig, men ganske så god i akkurat den allergiske reaksjonen. Ogå sa legen det samme.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

livs lerret: hveteintoleranse etter sykehusbesøk? høres mildt sagt uvanlig ut, men hva vet vel jeg? aloe vera trodde jeg virkelig at jeg hadde her hjemme, men dengang ei. så det må kjøpes igjen, er enig i at det er et unikt produkt :-)

mimosa: muligens, men det er bare skallet. og det kan være gjerne være lilla så lenge jeg slipper disse fluene..

vibeke: ah, da hadde du fremstått som noe mer profetisk ja. men nå vet jeg jo hvem jeg skal spørre neste gang jeg har mystiske symptomer av noe slag.. :-)

 
 
Blogger Livs lerreter og annet Sier:

Tankene går kjappere enn fingerene mine. Det finnes en del medisiner med hvetestivelse i. Og jeg ble pumpet full med masse medisiner i forbindelse med sykdom og en operasjon. Dessuten har jeg cøliaki.
Jeg så ikke at du hadde elveblest.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

hvete og melk er i alt. selv om jeg bare har intoleranse og ikke allergi så er det veldig irriterende.

håper du tåler hvetestivelse nå da :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

fin og gøy måte og bli kvitt banan fluene på er seff og vaske og bli kvitt all søppel, kjøpe en elektrisk fluesmekke, så er d bare og gå amokk:) kjempegøy!

 

Svare?