<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Obskur musikksmak du liksom

De siste par månedene har jeg forelsket meg mange ganger. Sånn er det med musikk, man blir forelsket igjen og igjen. Noen ganger blir det evig kjærlighet, andre ganger blir forelskelsen glemt idet man oppdager noe enda vakrere og mer fantastisk. Heldigvis er det ingen sanger som blir sjalu eller maser om utroskap når de ryker ut av poppis-listen min på iTunes.

Kjæresten mener jeg har obskur musikksmak. Der tar han selvsagt skammelig feil; jeg har tvert i mot svært god og variert musikksmak. Jeg kan muligens strekke meg til at den er noe uvanlig, men det er alt.

Siden dere er verdens beste lesere (og alltid er på mitt lag) gir jeg dere herved sjansen til å vurdere påstanden hans selv. Her er mine favoritter fra den siste tiden:

- T.V. Carpio - I want to hold your hand fra filmen Across the Universe (så vakkert, så vakkert)
- The Blow - Come on Petunia (den kuleste coverversjon av Every little thing she does is magic - ever)
- The Andrew Sisters - Rum And Coca-Cola (Altså. Denne trenger ingen begrunnelse. Seriøst.)
- Vampire Weekend - A-punk(gir meg bare lyst til å hoppe, hoppe, hoppe! Hvilken festival spiller de på i sommer? Jeg kommer!)
- Awilo Longomba - Karolina (du trenger ikke være Kongo-nerd som meg for å bli glad av denne. Shake it, sister!)
- Marni Nixon - Getting to know you fra The King and I ("Haven't you noticed - suddenly I'm bright and breezy? Because of all the beautiful and new things I'm learning about you - day by day")
- Colbie Caillat - Bubbly (en helt aldeles strålende popsang å høre på når man er forelska)
- Feist - 1234 (de fineste sangene er ofte dem jeg ikke aner hva handler om)
- Koop - Come to me (Jeg skulle levd på tjuetallet. Da skulle jeg danset på fontenefest med lang kjole og gullpannebånd)

Sånn. Obskur eller ikke? Du kan stemme i kommentarfeltet.

Etiketter: ,

 

til denne posten

 
Anonymous Anonym Sier:

Jeg er helt paa din side, frk Makeloes. Ikke bare har du folkeopplysning og utdanner meg; du har ogsaa utdanning for iPoden min. Det setter jeg pris paa:) Saerlig naar jeg kommer hjem en sen fredag kveld og hodet og hjertet bobler i takt og kroppen lengter etter noe mer aa bevege seg til. Da er spillelista di helt kurant!

 
 
Blogger radiohode Sier:

Tja. Obskur? Jeg vet ikke. Men vi har ikke lik musikksmak du og jeg ihvertfall. Vampire Weekend er feiende flott, men de andre? No my cup of tea.

Det viktigste er vel at du selv er hæppi? :-)

 
 
Blogger .. Sier:

Obskur og obskur ... Skal man bare høre på A-lista til en eller annen radiostasjon da eller? Kjeeeedelig! Jeg er enig i at søstrene ikke trenger begrunnelse, og Marni Nixon diskuterte vi senest for et par dager siden borte hos glamourbibliotekaren. Takk for tipset om Koop, de var helt ukjente for meg. Og hvis du hører om en fontenefest i nærheten, please let me know!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

alter ego: åh, så hyggelig å høre! hvilken sang boblet du til da? :-)

radiohode: i og med at listen ikke inneholder noe av radioheads så regnet jeg ikke med full score fra deg. men jeg er hæppi ja, og vi er jo venner uansett, sant? :-)

lille damen: hei og velkommen hit! marni nixon hos glamourbibliotekaren altså - ja, det overrasker i grunnen ikke. koop er fabelaktige, og jeg skal helt klart si fra hvis jeg kommer over en fontenefest noen gang :-)

 
 
Blogger radiohode Sier:

Venner? Vi? Selvfølgelig! Det er en ære. :-)

 
 
Blogger Tonita Sier:

Kjære frøken,
jeg er så glad for at du jobber så hardt for å glede oss, gjøre utvalg, legge lenker.
Akkurat i dag ble jeg splittet mellom I want to hold your hand og Rhum and coca cola. Takk for begge.

Skal jeg si takk for at du er forelsket også? Nei, jeg sier: så fint at du er forelsket, and may it last!

 
 
Blogger elx Sier:

Selvom bare fire av artistene befinner seg på 'Poden min i skrivende stund, så er jeg ikke sånn skummelt skremt av variasjon.

Det som er teit er å grave fram obskur musikk fordi den er obskur, ikke fordi man liker den. (Det er jo like teit som å bare kjøpe ting som befinner seg på VG lista fordi det per definisjon er populært)

Men evnen (og orket!) til å finne fram til noe ikke alle andre digger skal man ha honnør for. For ikke å snakke om å lage sånt et fint innleg med linker og det hele. Om jeg hadde hatt et hodeplagg på så ville jeg tatt det av!

Helt OT, siden din begeistring for Afrikansk musikk kanskje begrenser seg til litt mer opptempo saker, men kjenner du til Kafala Brothers? Angolske. Fint!

 
 
Blogger elx Sier:

Og nå kom jeg på et fint ord for å beskrive musikksmaken din: eklektisk! I ordets aller beste forstand naturligvis :)

 
 
Blogger Amelie78 Sier:

Obskur? På ingen måte! Takk for eminente musikktips. Det inspirerte meg til et lite innlegg her i natten. Vet ikke om jeg har kommentert hos deg før, men jeg elsker bloggen din og leser fast :)

Amélie

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

radiohode: godt å høre :-)

tonita: takk, og det er da bare en glede! så hyggelig at du likte musikken! :-)

elx: veldig enig med deg der, å høre på uvanlig musikk for å være uvanlig bør man være ferdig med i søttenårsalderen. hodeplagg kan forøvrig beholdes på, men hyggelig at du likte posten! :-)

kafala brothers kjenner jeg foreløpig ikke til, men skal fryktelig straks sjekke dem ut. takk for tips!

å ha eklektisk musikksmak kan jeg leve godt med, kjenner jeg. takk :-)

amelie78: det var da en særdeles hyggelig kommentar, takk takk! :-) bloggen din ligger i rss-leseren min, har jeg virkelig aldri kommentert hos deg? shame on me!

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Høyst obskur. Du sier det jo selv så vakkert:

"Jeg skulle levd på tjuetallet. Da skulle jeg danset på fontenefest med lang kjole og gullpannebånd"

Obskurt.

:)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Fontenefester er da ikke obskurt? Ta på deg smokingen og bli med da vel! :-)

 
 
Blogger Esquil Sier:

jeg liker musikksmaken din. det har jeg sagt før. og bubbly postet jeg selv, i fjor. men versjonen av every little thing is magic er bare helligbrøde.

ut fra dette aner det meg at du kan verdsette f.eks. i love your smile:
http://www.youtube.com/watch?v=QGXxcSdsXJ4&feature=related

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Intet obskurt her, selv om jeg ikke falt for alle. Veldig, veldig glad du la ut I want to hold your hand, for det synes jeg var en nydelig versjon. Jeg ble nysgjerrig også... lurer på om jeg burde sett filmen.

Rum and coca-cola er fin, gammel sang som ikke trenger begrunnelse, nei. Karolina svinger det skikkelig av. *riste riste* Nixon sto jeg fort over, Bubbly har jeg faktisk hørt før og den er ganske søt, også ble jeg ganske fascinert av Feists video. :)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

esquil: hurra for det! og jeg husker at du la ut bubbly :-)

shanice fins selvsagt i mp3-ern min allerede. ingen kjempefavoritt, men veldig søt.

lothiane: har til gode å møte noen som liker alt jeg liker, evt omvendt :-) og klart du må se filmen, den er kjempefin!

kult at du likte karolina, jeg har begynt å se på det som min mission å spre litt kongo-musikk :-D

 

Svare?