<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Yogajente

Jeg begynte å gjøre yoga i 2003 og bortsett fra et par pauser har jeg holdt på med det siden. Jeg er definitivt ingen utpreget sportsjente og hatet intenst gymmen helt fra barneskolen av, men yoga gir meg fokus, ro, konsentrasjon og påfyll av energi på en slik måte at jeg var rett og slett nødt til å bli hekta.

Det første yogastedet mitt var Fredensborg Yogasenter. Det er drevet av Ananda Marga som er "en verdensomspennende sosialåndelig organisasjon drevet av ulønnede frivillige" hvilket blant annet innebar at det valset orangekledte munker rundt i lokalene og at yogaklassene bestod av - i tillegg til avspenning og yogaøvelser (asanas) - teoretisk undervisning. Blant annet lærte vi om alle fordelene ved vegetarisk kosthold og når klassen var slutt fikk vi tilbud om noe vegetarisk kok-i-hop som munkene hadde laget. Hvorfor i all verden valgte jeg dette stedet? Vel, i 2003 var den kommersielle yogaen i Norge bare i sin spede barndom og utvalget av skoler var ikke så stort.

Etter munkene på Fredensborg begynte jeg på Yggdrasil Yogaskole hvor undervisningen var pedagogisk og lærerne fikk betalt. Strålende skole, om enn noe dyr - så da jeg fant mitt nåværende yogasenter vinket jeg farvel til Yggdrasil også. Centrum Yoga (tidligere Yoga-Tor) er så vidt jeg vet de eneste i Oslo som praktiserer drop-in slik som de store treningskjedene gjør. Du betaler en (ganske rimelig) sum i semesteret og så kan du trene så ofte du bare vil. I en lengre periode gikk jeg dit to ganger i uka og det kan definitivt anbefales hvis du vil kjenne fremgang.

For spesielt interesserte kan det nevnes at jeg er spesielt glad i nakkestående, universalstillingen, haren og balanseøvelser sånn generelt sett. Derimot misliker jeg kvernen intenst og er rimelig lei av solhilsner. Heldigvis er ingen klasser like på Centrum Yoga. Hurra for det! I morgen oppsummerer vi de ulike mennesketypene som går på yoga. Fnis.

Etiketter:

 

til denne posten

 
Blogger kariamelie Sier:

hoho! Denne frøkna har gått på førstnevnte yogaskole på Fredensborg. Fikk kurset i gave av en venninne som skyldte meg noe penger og mente jeg hadde mer godt av yoga enn av cash.

Jeg vet ikke helt om jeg er enig.

Men den kok-i-hop-greia husker jeg enda. ;D

 
 
Blogger Delirium~ Sier:

Ashtangaen "min" (jeg får vel ikke lov å kalle den min når jeg ikke orker yoga lenger?) praktiserer også drop in. Men en ting med ashtanga er at alle klassene er helt like, bortsett fra de en gang i uken som fokuserer på andre ting. Ashtanga er et ganske rigid system egentlig.

Jeg har lyst til å starte med Iyengar yoga på yoga for alle når jeg kommer til hektene igjen. Absolutt min favorittstil når alt kommer til alt, selv om jeg har vært ashtanga-babe i åresvis.

 
 
Blogger etaktuarliv Sier:

Som del av teambuilding med jobben hadde vi en gang en yogatime. Generelt sett synes jeg det var ganske kjedelig. Den stillingen der man "sitter på hodet" så komplisert ut, men var egentlig veldig enkel med instruksjoner.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

frøken aberlour: så vittig! og nå kom jeg på at de faktisk driver med tantrisk yoga - og alle anstrengelsene jeg gjorde for å prøve å få folk til å skjønne at jeg ikke gikk på sexkurs en gang i uka. haha!

delirium: jeg vet, det er derfor jeg ikke liker ashtanga. må rett og slett ha litt variasjon. lyengar yoga kjenner jeg ikke, hva er forskjell på det og ashtanga?

etaktuarliv: ooh, du syns yoga var for enkelt? vel, som du forhåpentligvis ble fortalt så handler det ikke primært om å være flinkest mulig.

forøvrig er det nok nødvendig med litt mer enn én yogatime for å få noe utbytte av det. jeg kan derfor godt forestille meg at du syntes det var kjedelig, særlig hvis det var noe du kanskje ikke egentlig hadde lyst til å gjøre en gang :-)

 
 
Blogger Delirium~ Sier:

Iyengar minner mer om klassisk yoga i oppbyggelsen av timene. Men metoden legger mer vekt på individuelle tilpasninger og lemper kroppen veldig mye, samtidig som en del av øvelsene er veldig harde. Man bruker gjerne en del "props" for individuelle tilpasninger. Min favorittperson i Norge er Jarle hos yoga for alle og jeg har planer om å snike meg dit etter jul (da satser jeg på at kroppen mer mer venner med meg, optimist vett').

Ellers kan du lese her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Iyengar_Yoga

Det som tiltaler meg med ashtanga er den vannvittige fysiske delen av det, men det betyr jo også at når man ikke er i form kan man ikke trene ashtanga.

 
 
Blogger Delirium~ Sier:

PS. Det er veldig moro at alle mine ashtangainstruktører (og bikram) ser at jeg har bakgrunn i Iyengar fordi jeg gjør alle øvelsene mye mer anatomisk riktig og med et øye for smådetaljer enn den jevne yogautøver visstnok...

 

Svare?