<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Tilbake fra Amsterdam

Da er jeg tilbake etter noen strålende dager i Amsterdam. Jeg må si jeg ble positivt overrasket over den byen - og særlig føler jeg at norske byplanleggere bør ta seg en studietur eller to ned dit. For en fantastisk tilrettelagt by for syklister! - jeg blir helt euforisk bare av å tenke på det. Så får det heller være at nederlandske syklister er omtrent like aggressive i trafikken som det norske bilister er og hvis du som dum fotgjengerturist surrer deg ut i sykkelveien må du regne med å få slengt til deg et "fuck off" eller to fra irriterte menn på to hjul.

Forøvrig har vi unngått mange av turistfellene; ikke røyka marihuana (det nærmeste vi kom var da jeg spurte om den italienske restauranten hadde glutenfri pizza og kelneren trodde jeg spurte om jeg kunne få marihuana som ekstra fyll), ikke vært inne i Anne Franks hus og jeg har ikke en gang vært i Red light district (jeg syntes ikke jeg trengte det etter at Kjæresten sendte melding og sa at han var like glad i meg selv om jeg ikke kan skyte pingpongballer med underlivet, sånn som horene i RLD kan). Derimot har vi fått med oss to konserter; Bob Mould (tidligere Hüsker Du og Sugar) spilte på kulturhuset Melkweg og Isobel Campel (tidligere Belle & Sebastian) & Mark Flanigan* spilte på Paradiso - en gammel kirke som er bygd om til konsertlokale. Vi hadde egentlig tenkt oss på en tredje konsert med et band ingen av oss hadde hørt om før (The Dodos), men den dagen tok sommerforkjølelsen min overhånd så vi endte opp på kino i stedet.

Tilfeldigvis var Frøken Fräken i Amsterdam samtidig som oss, så vi fikk hengt litt med henne og jeg fikk selskap på den obligatoriske shoppingrunden min (Ferievennen er som menn flest bare sånn måtelig interessert i shopping). Ellers har det vært mye dilling rundt omkring, Amsterdam er en utrolig fin by å bare vandre rundt i, med store, deilige parker og koselige gater. Anbefales!

*Update: Isobell Campbell og Mark Lanegan heter de, når man skriver navnene deres riktig.

Etiketter:

 

til denne posten

 
Blogger Sorgenfri Sier:

Pingpongballer med und...
Akkurat!

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Takk for tur. Riktig så trivelig var det. Sitter for øyeblikket og sorterer 360 bilder. Herregud.
Mark Flanigan?

 
 
Blogger Snåta Sier:

Mark Lanegan heter han;-) A'dam er en herlig by!! Dere burde ha tatt dere en tur til den fantastiske tulipanparken Keukenhof da. Også håper jeg dere var innom Van Gogh-museet og Rijksmuseum..?

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

sorgenfri: det var omtrent min reaksjon også.. tror det var godt ment..? :-)

ferievennen: hm, hvorav åtti prosent er av meg? jeg skrev selvsagt navnet til mark feil med vilje. hallo.

snåta: det er det han gjør! keukenhof høres liksom litt kjent ut, men det var ferievennen som var kartsjef så jeg må innrømme at jeg ikke har sånn hundre prosent koll på navnene på de stedene jeg har vært. men van gogh og rijkmuseet vet jeg imidlertid at jeg ikke har vært på - dit måtte ferievennen dra alene. stakkars!

 
 
Blogger Stian Sier:

Nja, synd på deg at du ikke var på van Gogh-museet. (Rijksmuseum er jo litt kitchy.)

Men Amsterdam er en fin by, ja!
Og Red Light District er jo nesten ufarliggjort med japanske turister.

(Det skandinaviske, erverdige og respektable SAS-hotellet ligger jo for alle praktiske formål i RLD.)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Dersom jeg hadde fått oppleve å høre Lanegan og Campell synge Revolver i Amsterdam, tror jeg kanskje jeg hadde blitt så full av følelser i hjertet og magen at jeg ikke hadde klart å snakke på minst en uke.
Det er jo cirka alt det fineste i hele verden på en og samme gang.
- iallfall dersom det hadde vært sol ute, kjæreste i armkroken, og kald pils i hånda.
sukk.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

kanskje du er så snill og spanderer ett koselig bilde av frøkna på ferie slik som du gjorde i fjor?

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

stian: jeg er generelt sett ikke så veldig glad i museer. vi hadde tenkt oss på bag & purse-museet (tenk, det fins!) men det smuldret vekk i sol og park og bok og snop.

ferievennen rapporterte om slitne junkier og horer på utstilling, så det var ikke så vanskelig å hoppe over rdl syns jeg..

cecilium: altså, om de sang revolver er jeg ikke helt sikker på - men bra var det! sol hadde vi også, og ferievennen hadde øl men ingen av oss hadde kjæreste i armkroken. vel vel, to av tre er jo ganske bra? :-)

tja: så snill er jeg vet du! og så hyggelig at du husker et helt år tilbake, jeg er riktig så imponert! nå må bare ferievennen få kontroll på sine 360 feriebilder, så skal jeg legge ut noen av dem her tenker jeg :-)

 

Svare?