<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Frøkna løser verdens matkrise

Det er matkrise på gang i verden - folka i Afrika sulter og bøndene i Norge sutrer og det blir ikke akkurat bedre av at det kommer en usaklig syklon og ødelegger rismarkene i Burma og dreper en hel del tusen burmesere.

Dette med mat har vi jo snakket om før her på bloggen. Nå går prisene på ris og soya og hvete og mais til himmels, men potene er så vidt jeg vet fortsatt billige. Alt ligger med andre ord til rette for at vi nå kan bli kvitt de fryktede kaloribombene en gang for alle. Norske bønder er dessuten grinete fordi den beskyttelsen de har hatt mot lave matpriser i resten av verden, nå hindrer dem i å gjøre seg fete på andre folks sultne ulykke. Skikkelig sjarmerende - og norsk distriktspolitikk på sitt beste.

Jeg foreslår at vi kutter ned på subsidiene til norske bønder og heller sender hele gjengen på et aldri så lite entreprenørkurs, sånn at de kan finne på noe annet å produsere enn det alle andre i hele verden gjør. Det har aldri skadet å være litt oppfinnsom, særlig ikke når man fra naturens side strengt tatt ikke har de aller beste forutsetningene. La bøndene i Asia dyrke hvete og så kan vi her i Norge lage rødvinspølser og geitost. Eller noe helt annet.

Og så syns jeg vi skal begynne å ta trikken alle sammen. Bil er litt tøysete, uansett om den går på olje eller mais.

Etiketter: ,

 

til denne posten

 
Anonymous Anonym Sier:

Jeg har et alternativt forslag, preget av min store hjertevarme.

Alle i Afrika sulter saa vi maa sende mat til dem. Mat er dyrt. Hvis vi ikke sender mat til dem vil de doe. Hvis det ikke er folk i Afrika vil etterspoerselen etter mat falle og prisene synke.

Forslag: vi sender IKKE mat til dem. Dermed er det bare et tidsspoersmaal foer etterspoerselen synker og vi kan igjen kose oss med billige norske produkter. Og kjoere bil uten daarlig samvittighet.

Er du med, froeken?? :-D

 
 
Blogger frikke Sier:

Hva i all verden er galt med poteter? Og det skal svært lite til for at norske bønders inntektskrav skal skal ha noe med "andre folks sultne ulykke" å gjøre. Dette blir for enkelt. Forskjellen på mat og f.eks biler eller paraplyer, er at mat er så livsviktig at vi bør produsere dette over alt, ikke bare nødvendigvis der man har komparative fordeler - men også i Norge. Det vil si at også Norge bør dyrke noe hvete. Rødvinspølser holder ikke lengden.

Beklager, frøken - jeg er ikke helt enig med deg her - men jeg er i alle fall enig med deg når det gjelder trikkekjøring. Bil er tøys :)

 
 
Blogger Stian Sier:

Katastrofer til side ... Endelig! Dette har jeg lurt på! Hva kalles mennesker med statsborgerskap i Burma?

Jeg, som amatørhobbyfilolog, har bestandig hevdet at "burmeser" er en katterase, og at en person fra Burma bør kalles en "burmaner". Hva er egentlig god latin i utenriksdepartementet for tida?

alter ego: Det resonnementet er bare en variant over at den økonomiske loven om tilbud og etterspørsel ikke er gyldig. At etterspørsel i markedet automatisk medfører et tilbud, er en forbannet myte.

 
 
Blogger Espen Sier:

Jeg er enig med frikke: Det holder ikke å bare dyrke rødvinspølser. Det er ikke komparativt i lengden. Ikke en gang om vi sper på med geitost.

Nei. Vi må nok tilbake til hvalfangsten. Og selungene. Nå har småtassene fått rase rundt som de vil altfor lenge. Hvis bare vi fanger noen skikkelig svære hvaler utenfor Afrikakysten, så kan vi slepe dem inn til fastland slik at de sultne negerne der kan proppe seg med kjøtt. Det kan bøndene gjøre. Og siden negerne ikke har penger, får de krysse navnet sitt på gjeldsbrev i stedet. Det er jo tanken som teller.

Så blir alle så fornøyde at. Og i Drammensveien plinger trikken sin muntre klang.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

alter ego: ah, litt sånn som at vi bare lar dem dø av aids og malaria alle sammen, så slipper vi hele problemet? hm, jeg kan nesten ikke være med på den ideen, den er litt i overkant radikal for en sånn som meg. men du skal få ørlite kred for å være løsningsorientert :-)

frikke: fedon sier vi ikke skal spise poteter, for da blir vi tjukke. så det så :-)

hvis vi kan dyrke mat i norge uten at det går på beskostning av matproduksjonen i fattige land, så er jeg enig. dessverre fører jo våre landbrukssubsidier til at fattige bønder ikke klarer å konkurrere på verdensmarkedet, og resultatet blir katastrofalt for deres landbruk. vi har råd til å kjøpe deres produkter, de har ikke råd til å kjøpe våre.

stian: jeg vet ikke hva de sier i ud, men både wiki og kunnskapsforlaget sier burmeser. så lenge man ikke sier myanmarer (?) er det i grunnen greit, tror jeg.

espen: rødvinspølsene var et eksempel - jeg har ikke vært på entreprenørkurs så jeg har ikke løsningen. men jeg syns at norske bønder burde bli flinkere til å finne nisjeprodukter i stedet for å insistere på å produsere mat som det fra naturens side er mye enklere å produsere andre steder.

hvalforslaget ditt er dessverre ganske umoderne i min verden - hva med å lære negrene å fiske selv i stedet? så får de både mat og inntekt og ingen gjeldbrev. hva vi skal gjøre med de norske bøndene er imidlertid en annen sak.. :-)

 
 
Blogger frikke Sier:

Fedon har jeg aldri hørt på :)

Nå hvisker forresten en liten fugl meg i øret at Norge selvforsynt med hvete - så da fører vi i alle fall ikke direkte til at verdensmarkedsprisen på hvete øker. Risproduksjon i Norge er det verre med - jeg synes folk skal spise poteter i stedet, jeg :)
Da blir vi alle tjukke og gode!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

hvah, hører du ikke på fedon? hvem hører du på da? grete roede? statens mattilsyn? :-)

tjukk eller ikke tjukk - poteter er da vitterlig ikke særlig godt?

 
 
Blogger frikke Sier:

Jeg hører på min mor, min mormor, min svigermor og Jarl Goli :)

Og poteter er nam!
Jeg kan jo nevne nypoteter, patatas con aioli, hjemmelaget potetstappe, potetsalat, bakt potet osv.

Så her er en liten anmodning til deg kjære frøken:

Ta en potet!
Ta gjerne fire, ta åtte ta alle!

Ja, ta en potet!
Stek dem og kok dem og spis gjerne skallet, men ta en potet!

Er du litt lei deg,
litt trist og litt trett?
Har du forspist deg,
på søtt eller fett?

Sååå,Ta en potet!Ta gjerne fire, ta åtte, ta alle,
ja ta en potet!

Stek dem og kok dem og spis gjerne skallet, men ta en potet!

Hvis du vil vokse,
hvis det er ditt mål,
og bli en kjempeee,
med arrrmer av stååål

så ta en potet!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

jeg vil gjerne vokse litt! lover du at jeg vokser hvis jeg spiser poteter?

 
 
Blogger frikke Sier:

Med litt poteter kan man også bli litt større :) Dessverre kan jeg ikke si noe om du blir større i høyden eller bredden... men armer av stål kan jeg garantere ;)

 

Svare?