<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Frøkna skal forskes på

Etter den første av i denne omgang tre dager med databasekurs som skal lede meg videre mot min rettmessige rolle som it-girl, kom jeg hjem til en mail med forespørsel om å inkludere denne bittelille og unnselige bloggen i en kjempestor tekstdatabase. Du store min så stas!

Mailen kommer fra Institutt for lingvistiske og nordiske studier ved Universitetet i Oslo (hvordan det har gått til at de har de har funnet - og valgt ut! - denne bloggen, aner jeg ikke), som driver og bygger opp et såkalt lingvistisk korpus. Selv om de allerede har 40 millioner ord inni der så trenger de visst enda flere og blogger er visstnok "en god kilde til en mer "rett frem"-bruk av spåket, sammenlignet med materiale som har gått via redaksjoner eller forlag".

Hva er så dette lingvistiske korpuset for noe? Spesialistene forklarer:

"
Alle tekstene i korpuset er utstyrt med informasjon om teksten (forfatter, år, sjanger osv.) Videre er hvert ord automatisk merket med språklig informasjon (ordklasse og spesifiseringer). Dette er søkbart gjennom et grensesnitt, og gjennom den ekstra informasjonen, kan man avgrense søkene. Korpuset brukes til forskning på språket og som kilde til ordbøker."

Hah, Frøken Makeløs blir kilde til ordbøker! Hva blir det neste? Min egen spalte i et dameblad? Desperate bønner fra Aschehoug om å utgi bok? Bring it on - jeg er klar!

Etiketter:

 

til denne posten

 
Anonymous Anonym Sier:

Jeg blir veldig imponert over at Instituttet klarer aa formulere seg paa det viset naar de ser etter - og roser! - en mer 'rett frem bruk av spraaket'. Sic!

Kjaere Instituttet, hva med liv og laere? Kan man bare velge en av to? ;-)

 
 
Blogger Erlend Sier:

Du kommer til å bli holdt frem som språklig norm for fremtidens skolebarn!

Men jeg ville ikke stole på et lingvistisk institutt som ikke klarer å skrive uten kommafeil (det skal ikke være komma mellom «informasjonen» og «kan»).

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Spennende ;)

 
 
Blogger Tonita Sier:

Bortsett fra at jeg er helt enig med Erlend (og det er jeg veldig ofte) om det overflødige komma, - så synes jeg det er veldig hyggelig at instituttet - og det er ikke engang et fiktivt FUTLING - vil ha deg med i sin korpus.

Jeg skulle ønske det var jeg som hadde sendt inn en anbefaling, - men der var jeg for treig gitt!

Det blir nok bare dine tekster som går inn til korpusen, - ikke våre kommentarer (og like godt er det).

Tror ikke det vil vanke noen direkte belønning - men viraken kommer fra oss, dine lesere.

G R A T U L E R E R !

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Hehe, du skal se det er Manpower som virkelig har tatt et par skippertak i helga ;o)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Da syns jeg du burde begynne å være bevisst på å begynne å skrive flere a-endinger!

Kommer kommentarene med også?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Åh.. så treig er jeg til å lese det som er skrevet før jeg slipper til.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

alter ego: selv om du har rett så syns jeg du er litt streng mot mine nye akademiske venner..

erlend: oi! prestasjonsangst! og ja, den tegnsettingen er vel engelsk..?

emelie: jah! :-)

tonita: takk takk! (jeg måtte google futling, for jeg har ikke lest boka til uri, men nå vet jeg hva det er :-) har spurt dem om kommentarene deres også kommer med i korpuset, for det burde de!

cecilium: haha, kanskje det! :-D

thomas: beklager - jeg har vokst opp i et møblert hjem så de fleste a-endinger faller meg bare ikke naturlig. muntlig blir jeg nok litt mer påvirket, særlig siden både homovennen og frøken fräken kommer fra den skumle siden av byen. jeg har tatt meg selv i å bruke tjukke l-er både her og der - gisp! :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

stilig! Men jeg lurer også p hva gjelder med kommentarfeltene? ;)

kri

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

krissy: nå har jeg spurt dem, og de tar ikke med kommentarene. det blir visst for mye jobb. synd!

 
 
Anonymous Anonym Sier:

det hadde nok neppe blitt noe interesseant ut av det likevel. Men du verden, at du spurte, så hyggelig du er! ;-)

kri

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

krissy: næsj.. *sparker litt sjenert i grusen*

 

Svare?