<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Frøknas himmelmeny

Hvis jeg kommer til himmelen håper jeg at jeg ikke trenger å spise middag hver dag. Det er veldig sunt og bra for meg og sånn, men jeg vil helst slippe. Når jeg svever rundt med hvite vinger og harpe så kan jeg ikke forestille meg at jeg kommer til å være særlig opptatt av vitaminer og proteiner og kilokalorier, derfor håper jeg at menyen i stor grad blir bestående av dette:

Søte, saftige appelsiner
Soya-is med sjokoladesmak
Grovt hjemmebakt brød
Myk brie og mild norvegia
Bananpannekaker
Te (chai, frukt, nype..)
Kyllingsalat
Mørk sjokolade med appelsin-/pistasjsmak
Knasesprø epler med røde kinn
Cookies
Mørk kaffe
Eplekake
Havrekjeks med brunost
Vestlandsk kaffemat (lefser, lapper, skillingsboller..)
Syltetøy av jordbær og rabarbra
Smoothies

Observante lesere legger kanskje merke til at min intoleranse mot gluten og laktose ikke er tatt høyde for i listen over. Er man i himmelen, så er man da det.

Hva vil dere spise når dere dør?

Etiketter:

 

til denne posten

 
Anonymous Anonym Sier:

Salt superchips og firkløver. Søtt, salt, søtt, salt, søtt, salt. Med innslag av ferdigskrelt appelsin og oppkuttet gul paprika. Grønnsakslasagne. Fløtegratinerte poteter. Lettsaltet brokkoli med smør. Melonyoughurt. Fiskesuppe. Krabber og reker.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Jeg tror jeg bare snylter på menyen din, jeg gitt. *vann i munnen*

 
 
Blogger kariamelie Sier:

når jeg kommer til himmelen er det johnny depp (skjønt i form av jack sparrow) som åpner døra til sjokoladefabrikken. det skal være ompa lompas overalt og bestemødrene mine skal bo i et pepperkakehus hvor de står for alle de smaskenes gode tingene jeg fikk fri tilgang til som barn, dvs solo på glassflaske, pannekaker med nyrørt blåbærsyltetøy,loff med sjokade-pålegg, grovt brød med nora appelsinmarmelade og gräddeost på, og jordbær med melk.

det hadde vært ekstra gøy om det fantes en fontene med non stop og m&m's i også! !

 
 
Blogger Stian Sier:

Fin liste, men "mild Norvegia"? Er ikke det en ost for barn? Gror ikke voksne opp til å like Jarlsberg? Hm. Men brie er godt nårsomhelst.

Jeg er ikke sikker på om du leser kommentarer til eldre bloginnlegg (mye reising her ...) , så jeg hadde bare lyst til å sende en replikk til innlegget om Makeløse Niese og trespørsmålet.

Her i gården er husets datter et produkt av to ingeniører. Ved 5-årstesten på helsestasjonen er det en enkel sjekk på språkutvikling om barnet har fått med seg enkle, geometriske former. Helsesøster viser, barnet forteller. I vårt tilfelle viste helsesøster fram en figur hun forventet svaret 'firkant' på, men husets datter klinte kjapt til med 'kvadrat!' Helsesøster så ut som et stort spørsmålstegn, ymtet et svakt 'hm?' før hun la vekk plansjen. jeg er ikke sikker på om hun visste hva et kvadrat er for noe ...

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Stian: Hoho! Det er dattera si, det!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

hilder: broccoli - i himmelen? virkelig?

lin: værsågod, det er bare å forsyne seg :-)

frøken aberlour: haha, ompalompas rocker! håper vi kommer til samme himmel for jeg vil også se den fontenen!

stian: jeg vet, jeg var litt usikker på den selv. men tror jeg har gått lei av jarlsberg..

jeg pleier å lese nye kommentarer på gamle poster så lenge posten ligger på førstesiden av bloggen. så vet du det :-)

haha, veldig bra historie! den minner meg om da makeløs niese var mye mindre, kanskje to år, og var ute på tur med farmor og farfar. en tohjuling kom kjørende forbi og besteforeldrene peker og sier "så du den motorsykkelen?", hvorpå makeløs niese bestemt rister på hodet og sier "nei, scooter". selvsagt hadde hun rett. hihi.

thomas: jups :-)

 
 
Blogger Stian Sier:

... det hører med til historien at husets datter også svarte 'sirkel' på 'runding'-plansjen, men det skjønte helsesøsteren, så det var ikke så morsomt for oss med geometrilegning.

(Jeg ventet i spenning på 'rektangel'-plansjen, men den dukket ikke opp.)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Ja, brokkoli. Elsker brokkoli. Elsker forøvrig Jarlsberg også.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

pineapple hører også med. Jeg spiste en i går, og den var himmelsk god. hihi.

kri

 
 
Blogger Delirium~ Sier:

Det ville vært fint med himmelen - ingen laktoseintoleranse ;) Da kunne jeg nok lenge levd på softis med sjokoladestrø. Beste isen jeg vet, som likevel ikke er verdt magekrampene fra den motsatte siden av himmelen.

Det kan godt hende jeg ville fått lyst på andre ting etterhvert, men akkurat nå er jeg Homer Simpson med "mmmmmmmmm - sooooftiiiiis"!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

stian: geometrilegning! hahaha! har dere nth-gen også? det gir seg utslag i allværsjakke, sekk og det ene buksebeinet inni sokken (praktisk når man sykler..)

hilder: jeg er veldig skeptisk til broccoli. det er kanskje den grønnsaken jeg er mest skeptisk til.. eller forresten, den er slått av rosenkål. det er mystiske saker det.

krissy: ananas er fantastisk yummi. bare så synd det er så mye styr å skrelle dem.

delirium: virkelig - softis? det savner jeg ikke et sekund. har du prøvd soya-is? åh, så godt! selv mine laktose-tolerante venner syns det er digg - faktisk bedre enn vanlig is. mer luftig liksom. og det passer jo bra i himmelen, knis :-)

 
 
Blogger etaktuarliv Sier:

En liste over himmelsk mat må inneholde sushi. Pussig nok synes jeg ikke har jeg ser sett sushi her så langt, men jeg har kanskje oversett det.

Ellers: Häagen-Dazs is med sjokoladesmak. Ellers har jeg vanskelig for å føre opp noe særlig mer på listen. Jeg liker all mat, så lenge den er god. Det høres kanskje ut som en tautologi.

Angående geometriske figurer. En av mine tidligere sjefer fortalte at han en gang deltok på et kunnskapskonkurranse som ble TV-sendt. Han ble spurt: "Er det sveitsiske flagget firkantet", hvorpå han svarte: "Nei." Familien hans tok det opp på video, får å ha noe å more seg med.

 
 
Blogger Delirium~ Sier:

*knis* Luftig.. *knis*

Jeg har ikke helt falt for soya-is smaken. Den med sjokolade kan til nød gå an, men det er mest fordi sjokoladesmaken overdøver soyasmaken. Derimot kan jeg spise italiensk gelatio og her om dagen fant jeg en ny is på boks i frysedisken uten melk i smaksvarianten bringebær og pasjonsfukt. DEN er god den!

Eller kunne jeg spise type 2 softis på rad før jeg fikk laktoseintoleranse. Beste jeg vet...!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

etaktuarliv: oi, eh. der pirket du bort i litt dårlig samvittighet - jeg har veldig gode intensjoner om å lære meg å spise sushi. det er bare det at jeg så sjelden er ute og spiser og når jeg først er det så vil jeg alltid ha thaimat. for det trenger man ikke venne seg til. men joda, sushi er sikkert veldig bra og du kan få så mye du vil av det i himmelen! :-)

ehmm.. nå føler jeg meg litt dum. det sveitsiske flagget er da firkantet? her var det visst noe jeg ikke skjønte helt..

delirium: *kniser tilbake*

italiensk iskrem uten melk? er det sant? hvor-hvor-hvor?

 
 
Blogger etaktuarliv Sier:

Thaimat er også på listen. Det beste måltidet jeg har spist noen gang, var i Thailand. Det var en restaurant/bungalowutleier som het Yaya's, og som var litt utenfor alle de andre på stedet. De hadde hytter av naturmaterialer, og henvendte seg mer mot "hippie"-segmentet, virket det som.

Det var varmt og klamt, man svettet uhemmet, fluene var plagsomme, men maten var fantastisk. Jeg spiste en grillet barracuda i hvitløk- og chilisaus som var, rett og slett, himmelsk.

Det morsomme med fyren som ble spurt om det sveitsiske flagget er firkantet, er at svaret opplagt er "ja". Det er vel bare en håndfull land om har flagg som ikke er firkantet. Det sveitsiske flagget er til og med kvadratisk, som er en delmengde av firkantet. Likevel klarte han å svare "nei", og tapte konkurransen.

Det er omtrent som å svare at en trebent krakk har fire bein.

 
 
Blogger Delirium~ Sier:

Etaktuarliv: Vært på Railay du også? Min kulinarisk beste ferie noensinne var Thailand!

 
 
Blogger etaktuarliv Sier:

Jepp, Raileh, og det var i 1999. Fins Yaya's fortsatt?

 
 
Blogger Delirium~ Sier:

Det vet jeg ikke, fordi jeg var der også i 1999! Klatre- og spiseferie... :)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

etaktuarliv: et lurespørsmål! sånne er dårlig gjort, jeg er mot!

delirium og etaktuarliv: så koselig, dere var der samtidig! kanskje dere kan møtes og se på bildene til hverandre? hihi.

 

Svare?