<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Snille bakterier og slemme bakterier

Hurra, her får dere enda et kapittel i den tilsynelatende endeløse historien om min skrantende helse og råtne immunforsvar.

Som kjent er jeg nå på min andre tidagers antibiotikakur i løpet av en treukersperiode. Det du imidlertid kanskje ikke visste er at antibiotika i sin iver etter å hive ut de slemme bakteriene fra kroppen din også rasker med seg de snille bakteriene. Og de snille bakteriene trenger du blant annet for å ha et fungerende immunforsvar i tarmen din.

Hvor finner man snille bakterier hen da? I Biola for eksempel. Men siden jeg ikke tåler melk og det (så vidt jeg vet) ikke fins Biola-soya-melk, så måtte jeg finne på noe annet i stedet. Og da fant jeg på probiotiske melkesyrebakterier i pilleform (som koster skjorta).

Så nå tar jeg både antibiotika og probiotika på en gang og det føles i grunnen ganske weird. For at ikke antibiotikaen skal drepe probiotikaen så kan jeg ikke ta dem samtidig, og siden antibiotikaen skal tas tre ganger daglig, helst på fastende mage, så burde jeg helt sikkert følge denne rigide dagsplanen slavisk:

0700: Stå opp
0705: Første dose antibiotika
0800: Frokost
1200: Lunsj
1400: Andre dose antibiotika
1800: Tredje dose antibiotika
2000: Middag
2300: Probiotika

Men alle skjønner jo at det opplegget der ikke kommer til å ryke allerede før frokost den første dagen. Piller fire ganger daglig, og tre av dem skal tas en time før mat eller to timer etter mat? Yeah right, jeg har et liv også, liksom. (På en måte, hvertfall).

Som om ikke dette var nok så har all denne sykdommen også gjort meg utålelig fornuftig hva gjelder økonomi. Jeg har ikke shoppet på hur lenge som hälst og bruker i stedet pengene mine på prektige ting som ekstern harddisk, ulltrøye og kosttilskudd. Samt selvsagt allergipiller, antibiotika og legebesøk. Dette, kombinert med all rosafargen som omgir meg nå om dagen, gjør at jeg begynner å frykte at jeg aldri kommer til å bli et hyggelig menneske igjen noen gang.

Etiketter:

 

til denne posten

 
Blogger Livs lerreter og annet Sier:

Allergisk.. da bør du nok fortsette med probiotika en stund etter avslutningen av kuren.
Håper dette hjelper! God bedring!

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Jeg har gitt opp antibiotika, blir alltid ennå sykere så fort kuren er over. Tror det er en medisin som passer best for folk med mange snille bakterier (immunforsvar) å ta av.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Hmm.., med dette innlegget går jeg da ut fra ut du ikke har funnet et velfungerende imunforsvar på svartebørsen? Filler'n! Hadde håpet på deg nå.. Men probiotika? Eller Biola? Hmm,jasså.. Tror nemlig jeg har få snille bakterier selv om jeg ikke dreper dem.. Eller så spiller de meg et usedvanlig dårlig puss altfor ofte.. Det er jo forresten ikke så ufornuftige å bruke pengene på helsebringende ting som allergimedisin, legebesøk, ulltrøye, antibiotika, probiotika og ... ekstern harddisk. :-) God bakteiebedring! :-)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

livs lerret: det er planen ja. plassere massevis av gode bakterier rundt omkring i kroppen, det blir så bra det! :-)

minnea: oi, gitt opp antibiotika? det høres drastisk ut. men hvis det funker så..?

ole k: ikke et eneste tilbud! jeg er selvsagt dypt skuffet.

det er ikke mangelen på fornuft som plager meg, det er mangelen på ufornuft. før var jeg ufornuftig og frisk, nå er jeg fornuftig og syk. kan noen forklare meg det?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Ikke at det funker bra, men bedre enn med antibiotika i alle fall. Etter å ha hatt null immunforsvar en stund har jeg lært å skjønne tidlig at jeg er i ferd med å bli syk, og jeg vet hva som funker best for å få det bort.

Hvordan man får perfekt immunforsvar igjen derimot, aner jeg ikke...

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Hva funker for å bli frisk igjen da? Si det, si det, si det! :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Det varierer nok fra person til person, men for meg funker det best med så mye søvn som mulig (noe som er vanskelig å få til med en stressende hverdag, masse vitaminer (organiske), mye vann eller te (dette må man tvinge i seg litt), lite sukker, varme føtter, varm suppe, en ren leilighet (jeg reagerer lett på støv, men er en rotekopp), rent sengetøy, og ting som letter symptomene (mentoldrops f.eks, eller nesespray som funker).

Å passe på at immunforsvaret får konsentrere seg om sykdommen, ikke andre ting, er nok hovedpoenget.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Takk for gode råd! Jeg er et lite murmeldyr, så det med søvn er ikke det vanskeligste. Varme føtter er verre, selv om jeg vet at det er essensielt.

Frisk&rask - her kommer jeg! :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

det jeg var ute etter, takk

 

Svare?