<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Sko-melding

Nå om dagen kan man lese alle slags meldinger i avisen; værmelding, forurensingsmelding og allergimelding. Jeg vil gjerne ta til ordet for en skomelding. Den kunne for eksempel vært sånn:

9. januar: Glatt, vått og isete. Ta på godt impregnerte støvletter med ru såle og ikke for høye hæler

15. mars: Første vårdag! Grunn til å feire med et par chunky pumps med solid hæl

12. april: Null grader og klissvåt snø. Frem med gummisene!

30. juni: Tørt og passe varmt. Velg mellom lave sandaler og slingbacks med mellomhøy hæl, alt etter hvor mye spasering dagens gjøremål innebærer

4. august: Sol og varmt men fare for kraftige ettermiddagsbyger. Ta på sandaler men pass på å velge noen som ikke har for glatt innersåle, ellers blir det som å gå på såpe når regnbygene setter inn

15. september: Ikke la deg lure av morgenregnet i dag, det kommer til å lette og da vil du angre hvis du tar på deg gummisene. Velg en klamfri løsning med lette støvletter eller vær vågal i ballerinasko i stedet.

1. oktober: Klart og fint høstvær. Finn frem de aller fineste og mest høyhælte støvlettene du har!

18. november: Den globale oppvarmingen sørger for at du fortsatt kan gå i høst-pumps. Benytt deg av sjansen, dette kan være siste gang på lang tid!

21. desember: Noen få minusgrader og massevis av snø. I dag må du grave frem de der varme, vann- og vindtette, bare-sånn-passe-kule støvlene du kjøpte i et fornuftig øyeblikk, det er på dager som denne du trenger dem.

Den dagsavisen som gir meg slike nyttige råd sammen med morgenkaffen kommer jeg umiddelbart til å inngå et intenst kjærlighetsforhold til.

Etiketter: ,

 

til denne posten

 
Anonymous Anonym Sier:

Fabelaktig! Denne posten alene kunne vært grunnlaget for en hel blogg. Jeg ville lest den daglig (ikke for det, jeg later som jeg er en sko-dame, men jeg bruker stort sett bare ett par i måneder om slengen. Men jeg ville likevel kost meg med en sånn blogg, og kanskje tenkt på hvilke av mine sko ville passet til den daglige varselen. For jeg kjøper jo sko, jeg gjør jo det. Og så har jeg dem stort sett i skapet, og bruker bare det paret som er mest behagelig. Jeg tror det er en egen type schizofreni)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Hurra! Hvis jeg går tom for andre temaer og samtidig på magisk vis får kontakt med værgudene skal jeg jammen opprette en egen skomeldingsblogg. Om så bare for deg, Sonja!

 
 
Blogger Delirium~ Sier:

Jeg kunne også tenkt meg en slik blogg / værmelding.

Jeg ender stort sett opp i vintersko om vinteren og joggesko om våren og sommeren. Det som som oftest vil være mest praktisk. Sandaler har jeg nesten aldri på for tenk om det blir kaldt innen jeg skal dra fra jobb liksom...

Nei, sko har en helt egen form for vanskelighetsgrad.

 
 
Blogger Örn Sier:

Hrmf. Hør nå her frøken Make, hvis denne bloggen skal dreie seg om sånne luksusproblemer, så sletter jeg bokmerket mitt, altså!

hilsen Örn med to sommer og to vinterparr (pluss et par dress sko)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

delirium: praktisk-schmaktisk. sko skal jo være gøy også! og vakre og snåle og gi deg selvtillitt og god holdning og lange blikk fra både menn og kvinner. dårlig gjort mot skoene å redusere dem til bare praktiske, det syns hvertfall jeg :-)

örn: oida, det var dramatisk. sånn en trofast leser sletter bokmerket sitt for bare en liten skopost? hvis jeg lover å aldri blogge om sko mer da (og holder jugekors uten at du ser det)?

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

örn: forøvrig aner det meg at du skrev det der bare for at jeg skal spørre deg om hva du vil jeg skrive om i stedet, sånn som jeg gjorde med sus scrofa. javel. hva vil du jeg skal skrive om da?

 
 
Blogger Sorgenfri Sier:

Jeg hadde vært fast leser!
Tror Yngve Freiholt gjorde noe slikt da han skulle ha værmeldingen.
Han anbefalte sko med litt hæl på for å unngå våte buksebein, da det var vått og slapsete ute.

Det tar strengt tatt ikke mer enn et par sekunder å skvise inn slik informasjon i værmeldingen.
Og værdamene på tv2 ser da ut som de er typen til å være opptatt av sko?

 
 
Blogger radiohode Sier:

Lurer på om jeg har noen "chunky slingbacks". For det aner jeg ikke hva er. Høres litt ut som snacks, men det passer jo dårlig i en skomelding. :-)

 
 
Blogger Zava Sier:

radio: Chunky slingbacks er IKKE noe for deg. Noen funky sneakers derimot burde du definituvy satse på.

FrøkenM: Helt enig, dette hadde vært enormt bra om noen hadde orket å ta tak i :D Jeg hadde garantert lest!

 
 
Blogger elx Sier:

Vær(!) så snill Frøken SkoMakeløs. Jeg hadde også lest en slik blogg slavisk... På morgenkvisten. Med et smil om leppene.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

sorgenfri: lure yngve! selv går jeg så godt som aldri med bukser, men dere som gjør det kan kanskje svare på hvordan man løser problemet med lengden på buksebein vs sko med/uten hæl? for det lurer jeg på.

hva om vi sender en mail til siri k?

radiohode: haha, det ville overraske meg stort hvis du hadde det. og det er ikke snacks nei :-)

zava: da må vi bare finne noen med mye tid, mange sko og god kontakt til de som sysler med været..

elx: du verden, her er det visst et hittil uoppdaget marked. noen bør ta ansvar!

 
 
Blogger Delirium~ Sier:

Jeg skammer meg litt over å innrømme at sko hos meg ofte er redusert litt ned til det praktiske. Men bare litt. For jeg er også den stolte eier av disse:
http://klesragnhild.blogspot.com/2007/04/kattepuser.html

Dessuten får jeg vondt i ryggen av høye heler, og har jo nå også pådratt meg en ganske lav mann...

 
 
Blogger Örn Sier:

Helt rett, bare et ærlig forsök pá ha innflytelse pá den redaksjonelle linjen pá frökna:D

Og jammen har du begynt á skrive om dingsbumser!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

delirium: de så jo ganske praktiske ut de også, men med pynt på. og praktisk og fint på en gang er en fryktelig god kombo når det gjelder sko!

det er jo det jeg sier; menn må være høye. skulle jeg droppa de høye hælene mine? i think not.

örn: alt for å holde på leserne! :-)

 

Svare?