<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

"Jeg ser aldri på TV lengre jeg"

Før jul diskuterte vi tv-titting på jobb. Opptil flere av kollegaene rundt bordet "så aldri på tv lengre" og jeg prøvde å stille spørsmålstegn ved hva jeg mener er en vedtatt sannhet, nemlig at det gir status å se lite på tv. Men det var de ikke enige i.

Etter at jeg relativt nylig slumpet til å forelske meg i en som ikke bor her hvor jeg bor, så har jeg brukt urovekkende mye tid på Msn. Det innebærer åpenbart mindre tid til å se på tv, men jeg føler ikke at jeg har et veldig mye rikere liv fordet. (Ehm, det kom litt feil ut.. Unnskyld kjæresten, livet mitt er selvfølgelig MYE rikere nå!).

Altså, poenget er at selv om min daglige tv-dose er blitt dramatisk redusert i det siste så betyr ikke det at jeg bruker tiden min på å lese Dostojevskij, sprette rundt på Elixia eller meditere i timevis av gangen. Eller hva det nå er som skal til for å ha et rikt(ig) og givende liv nå om dagen. Og jeg kuttet aldeles ikke ut tv fordi jeg bestemte meg for at den ødela hjernen min - alle har godt av litt avkobling fra tid til annen! (At det faktisk er helt enormt lite interessant å se på tv nå om dagen er en helt annen sak).

I grunnen er det ikke særlig overraskende at de kollegaene som "hadde sluttet å se på tv" var de samme som nektet for at akkurat det var noe som ga dem status. Alle skjønner jo at med en gang du gjør noe i den intensjonen at det skal gi deg høyere status så glipper status-klatringen og du fremstår som lite annet enn et fjols i medvind.

Rekk opp hånda alle som ser mindre på tv nå enn dere gjorde for et år siden. Rekk opp hånda alle som har et ryddigere hjem, en sunnere kropp, klokere tanker, et klarere sinn og et festligere liv enn dere hadde for et år siden.

Det var det jeg visste. (Og jeg har alltid rett. Alltid).

Etiketter:

 

til denne posten

 
Anonymous Anonym Sier:

jeg ser mindre tv og har et ryddigere hjem. må dog melde pass på sunn, klok, klar og festlig.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Jeg ser nesten aldri på TV, og sånn har det vært en stund. Ikke bare det siste året.

Det skyldes selvsagt først og fremst internett. Og selv om mye på nettet kan være både passivt og hjernedødt, kan man tross alt være aktiv der også. Og det føles i det minste mer meningsfullt enn TV. Men jeg har blitt rastløs av det. Jeg har problemer med å sitte i ro og se ferdig et TV-program, og jeg vet ikke om det er så positiv.

En annen grunn er at jeg kom til et punkt der jeg ikke klarte reklamen lenger. Og siden man får begrenset sammenheng i det man ser når man hopper fra kanal til kanal for å slippe unna reklame, ble det hele til slutt litt meningsløst. Dette er sikkert sånn "status", men det er nå sant likevel. :)

 
 
Blogger elx Sier:

Akkurat dette har jeg også hatt noen tanker om, og selvom jeg pga tidsbrist og begrenset tilbud kanskje ser mindre på TV enn før, så er jeg svært opptatt av å få nok TVitaminer!

 
 
Blogger Örn Sier:

Det er et merkelig fenomen dette med at folk skryter av á ikke se pá tv lenger. "Jeg leser heller ei bok.." Og det er kanskje sunnere/smartere/stimulerende enn tv, men jeg er ikke helt sikker. Kommer vell ann pá hva man leser. Jeg tror hvertfall jeg ikke blir sá veldig smartere/sunnere/mer stimulert av á lese Patterson eller annen kiosk literatur. Men det som ikke er sá bra med tv er tidsskjema veldet. Jeg elsker TV serie formatet, men jeg nekter á se det pá "TV". Jeg kjöper heller dvd-boksen eller "lánern" fra en vilt fremmed kompiss pá internett. For det vil jeg ikke ha noe av, at TV programmet dikterer hva jeg skal gjöre pá onsdager.

Jeg ser nok mindre pá tv ná en sist, men desverre uten disse lovende konsekvensene du nevner. Er akkurat like dum som jeg var og like rotete er det ogsá.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Ahhh- spikeren på hodet nok en gang frk. Makeløs. Ordet "åndssnobb" popper opp i hodet mitt når jeg har med "anti-tv-folk" å gjøre...

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Jeg går alltid mot strømmen. Før hadde jeg ikke en gang TV... eller internett. Intellektuell!? Nå har jeg begge deler. Dum!? Ser mye både her og der, men hittil i år i forhold til ifjor, pratet mest i telefon med en nyfunnet venn! :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Tja. Jeg er vokst opp i et hus uten TV, flyttet med Mannen til et hus uten TV og har egentlig ikke tenkt så mye på dette. Da jeg var liten, var det stress fordi jeg ikke fikk med meg det alle andre så på TV hver dag, men nå er det «status» å la være.

Må si meg enig med Abre i det med å bli rastløs av hele mediumet. Jeg er barn av internetten, jeg vil kunne ad-blocke reklamen min og selv bestemme når og hvor jeg vil at ting skal skje. Jeg vil kunne trykke play og stop, ikke være bundet av når TV3 finner det for godt å vise ting.

Det betyr ikke at jeg ikke ser TV-serier, jeg laster ned det jeg har lyst på av Veronica Mars og Firefly og ser det på pc'n. Jeg tror TV er et døende medium på mange måter, rett og slett fordi det er så sentralstyrt. Det betyr ikke at vi vil se mindre film og filmserier, eller at nyheter og talk-shows forsvinner. Jeg ser masse web-tv, og den oppvoksende slekten ser mindre og mindre TV. Det begynner å bli en voksengreie, noe «umoderne», mer enn noe «intellektuelt». Tror jeg.

Besides, jeg leser Dostovjevski. Det rocker mine sokker. Jeg kan fremdeles se Buffy, også.

 
 
Blogger Avil Sier:

Eg sit meir med internett enn eg nokonsinne har sett på tv.

Men eg ser veldig lite tv. Faktisk.

 
 
Blogger Sorgenfri Sier:

Jeg ser mindre på tv nå, men desto mere på dvd etter at den komplette Twin Peaks serien fant veien til heimen.

Jeg føler ikke at jeg har høyere status, men føler meg fra tid til annen litt vettskremt.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Man kan vel ha forskjellige grunner for å bruke av-knappen på tv? MÅ det være åndsnobberi?

Selv har jeg et traumatisk forhold til tv som virkelig fjernet all kommunikasjon i et forbigått langvarig forhold. Da det var slutt kvittet jeg meg med tv'en og reiste til Bolivia. Jeg har ikke savnet tven en eneste dag.

Jeg bruker mye tid på nettet, men det føler jeg er meningsfullt ettersom det er sosialt og dynamisk. Selvsagt gjør jeg mye tull på nettet også, men det nyttige og morsomme jeg finner veier opp for det.

Og ja - jeg får gjort mye mer i huset, lest mer, vært mer sosial og gjort mer av det jeg har lyst til nå enn da jeg så på tv med exen. Om det er tv eller ex-forholdets skyld, se det er en annen sak.

 
 
Blogger ithil Sier:

Jeg ser mye mindre på tv enn ifjor for jeg får ikke inn tvsignaler her. Men jeg ser en del film.

Særlig ryddig er det ikke akkurat her (med bare 7 kvm å boltre meg på, så blir det fort litt rot). Men jeg har sunnere kropp (trener HVER dag), klokere tanker (har lært mer), klarere sinn (diverse grunner) og festligere liv (jeg bor med to festløver) enn ifjor. Tjohei!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

bein: festlig trenger du ikke melde pass på, det er du da i massevis :-)

abre: kjenner igjen den konsentrasjonssvikten ja. hvis jeg ikke får være med å interagere i det hele tatt så faller jeg totalt av lasset. skummelt utvikling.

elx: ja, enig! men TVitaminene (bra ord!) er jo blitt så næringsfattige og triste..?

örn: har du vilt fremmede kompiser? høres ut som et fascinerende konsept ;-p
jeg er også like dum og like rotete som før. akk.

anonym: ja, hvertfall de som skryter av det! :-)

anonym2: hurra for nyfunnete venner, mye bedre enn både tv og internett!

virrvarr: jeg har ikke helt kommet dit at jeg ser tv-serier på pc-en, men det kommer nok. og som sagt kjenner jeg meg veldig igjen i den rastløsheten du og abre snakker om.

rocker mine sokker var et helt fabelaktig begrep, selv om jeg er litt tvilende til at jeg vil kunne bruke det om gode gamle fjodor :-)

avil: oi, det er et regnestykke jeg ikke har mot til å sette opp gitt.. :-)

sorgenfri: haha! jeg fikk ikke med meg twin peaks på nittitallet (eller når det var), må se å få gjort noe med det en gang :-)

tiqui: nei, absolutt ikke. jeg sier jo selv at jeg ser mindre på tv nå enn jeg gjorde før. men folk skryter av at de gjør det fordi de tror (og de har kanskje rett) at det gir dem status. det syns jeg er tøysete, all den tid det å se mindre på tv i seg selv ikke sier noe om hva du bruker tiden din på i stedet.

men det høres jo ut som du bruker tiden din på forbilledlige ting nå som du har kastet ut tv-en! :-)

ithil: hva kan jeg si? jeg bøyer meg i støvet :-)

 
 
Blogger Delirium~ Sier:

Jeg ser mer på tv enn noensinne tidligere i mitt liv. Men jeg har klokere tanker, klarere sinn og festligere liv likevel. Sunnere kropp og ryddigere hjem må jeg stemme negativt på, men det kan være helt ok det også nemlig.

Dessuten er det Kjæresten sin skyld at jeg ser på tv ca hele tiden - og da er det liksom greit likevel!

Men jeg leser mindre. Det er den tingen tv stjeler mest fra. Lesingen.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

usj, det kjærestegreiene bringer visst ikke bare lykke med seg. men hvis du bare leser litt mindre bøker og tross alt har både klokere tanker, klarere sinn, festligere liv og har forlatt singlelivet, så er det kanskje ikke så fælt likevel? :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Jeg ser nok også mer på tv enn før, men jeg sitter mye mindre på nett (på fritiden altså).

Huset er nok ryddigere også, men det er nok bare fordi vi har flere kvadratmeter å spre rotet på, og eget roterom, noe vi ikke hadde for et år siden :D

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

heidi: oi, du løper mot strømmen jo! mindre på nett høres herlig reaksjonært ut.

jeg vil og ha roterom!

 

Svare?