<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://draft.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Morsom knapp

Jeg fant tilfeldigvis en morsom funksjon på tastaturet mitt her om dagen; Alt gr + piltaster. Det snur hele skjermbildet ditt oppned. Kjempegøy!

Neste gang sjefen er ute av kontoret skal jeg liste meg inn der, trykke Alt gr + piltast og så storme ut igjen. Og selvsagt gjemme meg bak en yuccapalme/avis/mørke solbriller rett utenfor kontoret hennes når hun kommer tilbake, sånn at jeg får med meg både overraskelsen og frustrasjonen, samt hennes paniske forsøk på å få hjelp av mine ikke så veldig pc-kyndige kolleger.

Knis.

Etiketter:

 

til denne posten

 
Anonymous Anonym Sier:

Hva med å vente til hun er på ferie og så pakke inn hele kontoret hennes i folie?

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Ok, kult! Hvilken knapp er det da?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Hmm.. Får ikke til å virke. Må man trykke inn alle piltastene samtidig kanskje?

 
 
Blogger elx Sier:

Kan du ta opp på video. Pliiis?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Fikk det visst ikke til jeg heller :-)

Men hva og teipe ned hele kontoret med gule post-itlapper hvor du skriver på alle sammen "husk og kjøp nye post-itlapper, vi begynner visst å gå tomme". Det gjorde jeg for mange år siden just4fun...

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Noen kaller den Alternate Gravity-knappen :-) Men det virker ikke uten videre på laptopen min. Hrmpf.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

serendipity: nei, bare en pil om gangen. så rart at det ikke funker hos deg..?

elx: haha, klart det!

eugenie: veldig bra, det gjennomføres alt for få practical jokes!

thomas: se der ja - tydeligvis andre enn meg som har funnet ut at man kan bruke det til å være festlig med kolleger :-) snodig at det ikke funker hos deg heller..

 
 
Blogger radiohode Sier:

Det finnes en hemmelig tastekombinasjon som får pcen til å spille White Christmas i Death Metalversjon, baklengs, før den deretter rister og skjelver helt til den utånder og det kommer en bitteliten plastfisk ut fra cd-leseren. Så trykk ikke for mye på morsomme taster. De er herved advart, frøken.

 
 
Blogger frikke Sier:

Radiohode: Hahahaha..... Nå lo jeg høyt og hjertelig her på kontoret.

Btw: jeg får heller ikke til denne skjermsnurringa...

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

radiohode: oioi, det høres ut som en skummel knapp ja! lover å ikke prøve og feile alt for mye med knappe-komboer på tastaturet :-)

frikke: det var da veldig mange som ikke får den til da. dere trykker alt gr og ikke bare vanlig alt?

 
 
Blogger Örn Sier:

Der ja:D Ná snakker vi om tema som resonerer blandt oss dingsebumsemenn:D Mye bedre enn sko vær;)

Förstegang jeg hörte om denne knappen var det en foredragsholder her pá hotellet som hadde fiklet med tastaturet og sá plutselig hadde skjermen "vridd seg" 90° og ikke husket hun hva hun hadde gjort.
Jeg hadde aldri hört om trikset för, men etter en god del fikling og googling fikk vi ordnet i det.

Fungsjonen er veldig kjekk nár du skal se film i senga;)
Da kan du ligge helt avslappet pá siden;)

Tror det bare er noen modeller det funker pá. Tror kanskje det bare er dell...?

 
 
Blogger frikke Sier:

Hmm... kanskje Dell, ja. Moroknappen fungerer i alle fall ikke på en FujitsuSiemens som står i dockingstasjon.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Den beste og morsomte knappen heter DELETE. ..pjuff. Oisann;)

kris.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

örn: bra du er fornøyd, men hvis jeg skal våge meg på en sannsynlig teori for fremtidig blogging blir det nok mer om sko enn om dingsebomser. tror jeg. men hvem vet, kanskje jeg har en liten nerd inni meg?

frikke: stakkars deg. kanskje det funker på jobb?

kris: virkelig? alt gr + piltast rocker mine sokker (tøffeste virrvarr-uttrykket!)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Jeg har Dell (stasjonær), men det funker ikke her heller. Sukk.

Men veldig artig - håper det funker hos sjefen din. Du må gi oss et referat om hvordan hun tar det. :)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Fy fader, det er ikke noen morsomme knapper å trykke på fordi når du ringer til brukerstøtte så er de litt usikre på hva som har skjedd siden dette regnes som banalt og gunnleggende kunnskap, og selvsagt så glemmer en selv kombinasjonen av knapper til neste gang en har klart å legge så mye rart over tastaturet at en er i ny klemme igjen; det vil si ringe brukerstøtte og forklare det underlige inntrufne for femte gang og de, som igjen må bruke tid på å friske opp basiskunnskapene sine. Evig runddans, det der, for meg i alle fall. Men, nå vet jeg jo hvor fasiten ligger og det er jo i og for seg genialt. Takk! For min del så begynner dette å bli flaut, ja. for brukerstøtte og vil jeg tro...

-othilie

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

lothiane: stakkars deg. ja, skal gi referat! :-)

othilie: haha, det der høres ikke bra ut. hvorfor roter du deg stadig vekk bort i akkurat den kombinasjonen?

hyggelig å kunne bidra med en fasit på noe! :-)

 
 
Blogger Guri Sier:

Det funka velddig fint når eg og ei i klassa gjorde det på datarommet på skulen:)

Og BTW så herma eg og skreiv ein post om det. Håpar det gjekk bra :)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

bra å høre at det funker for noen andre enn bare meg. så posten din, klart det gikk greit! :-)

 
 
Blogger Guri Sier:

Det har funka på alle dataane eg har prøvd det på (og det er ganske mange og slett ikkje alle var av same merke), med unntak av dei som har andre operativsystem enn windows. Eg har prøvd både på jobb og på skulen. Problemet er at eg ikkje greier å vera seriøs i meir enn tre og eit halvt sekund, så eg blir jo busta med ei gong.

Uansett er det jo ikkje ein farleg ting å gjera, berre å sørga for at opne dokument og slikt er lagra (i tilfelle offeret gjer noko rart) og så er det berre å køyra på og snu på skjermbiletet til folk :)

 
 
Blogger Guri Sier:

Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

jeg tror nok jeg vil få samme problem hvis jeg våger meg ut på dette. undertrykt knising er give-away så det holder dessverre.

men bra tips det der med lagring, skal jeg jammen huske på før jeg setter planen ut i livet.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Dette er ondskapsfullt: Gå inn i innstillingene for tastaturoppsett, og bytt til DVORAK-tastatur (som er et tastatur hvor tastene er plassert helt annerledes enn dagens QWERTY-tastatur). Start maskinen på nytt. Når din hellige overordnede da skal skrive inn sitt brukernavn og passord (typisk: førstefødte barn pluss et tosifret tall for måneden passordet ble opprettet), gir inntastingen ingen mening. Resultatet er flere timers ørkesløs datasupport og deretter avspasering for resten av avdelingen ut dagen. God sommer.

 

Svare?