<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

En ryddig jul

Enkelte ting er vanskeligere enn andre ting; lamper, perleringer og julepynt. Lamper er vanskelige fordi de generelt sett ikke er fine men likevel ikke kan unnværes, perleringer er vanskelige av omtrent samme grunn, og julepynt får jeg liksom ikke til. Jeg er ikke glad i å ha dill og fjas stående fremme overalt i leiligheten, men det er jo strengt tatt litt vanskelig å unngå når man skal pynte til jul. Ikke har jeg vinduskarmer som egner seg som utstillingsplass for nisser og engler, juletre har jeg på ingen måte plass til og alt annet ender opp som irritasjonsmomenter etter bare en dag eller to. Og før det ser de bare malplasserte ut.

Men nå tror jeg at jeg har funnet løsningen på julepynt-problemet (for man kan jo ikke bare la være å pynte til jul, det er tross alt litt for stusselig), nemlig å kun fokusere på opphengbar julepynt. For den er ikke i veien, det ser ikke rotete ut og alle hvite flater kan fortsette å være fri for dill. Hurra! Så nå blir det julestjerne i vinduet, engler som kan henges opp på veggen og kanskje jeg til og med slår til med en krans på døren (det er jeg dog litt skeptisk til, det er noe med å plante en spiker i en splitter ny dør). Dessuten går det an å ramme inn et bilde av et juletre og henge det på veggen, for tenk. Det er også mulig å vurdere å legge en juleduk på kjøkkenbordet (men noe sier meg at den også kommer til å begynne å irritere meg på et eller annen tidspunkt).

Andre gode forslag til hvordan jeg kan ha en ryddig jul uten irriterende dingser og fjas på hyller og bord mottas med takk.

Etiketter:

 

til denne posten

 
Blogger Örn Sier:

Pakk inn döra!
Kjöp et fint bánd/bord pá en töybutikk og bind det rundt döra sánn som du binder gavebánd rundt en pakke.
Lag ei fin slöyfe pa framsiden og heng litt fint juggel og et kort hvor det stá "god jul!" eller no sánt.

Da trenger du ikke á spikre non ting, kanskje bruke litt dobbeltape.

Som et alternativ til krans mener jeg;)

Her i huset har vi en kvist med granbar og en blomsteroppsats som söstra fikk i gave forrige helg. Jeg trenger den lukta. Ellers er det lite!

 
 
Blogger Esquil Sier:

"Jeg er ikke glad i å ha dill og fjas stående fremme overalt i leiligheten"

bullseye. marry me.

nå har den sjarmerende amerikanske moten med å pynte med lys og juggel utendørs ødelagt nabolaget. vi har naboer med hagenisser av gips og lys i sytten forskjellige farger her, og varmeenergien fra utendørsarmaturen går rett til kråkene til glede for alle som vil at danskebåten skal kunne seile tvers over danmark om noen år. glade jul. tenker jesus er takknemlig for hvordan bursdagen hans blir feiret.

 
 
Blogger Sonja DaA Sier:

Åh - jeg har også oppdaget ulempen med ikke å ha vinduskarmer etter at jeg skulle pynte til jul. Har endt opp med julekrybbe på filmhylla (under Walk of fame-stjerna mi, men det var bare ren flaks), en girlande av pakker som av stjal av skolens juletre da jeg var russ rundt gardinstangen, og det 40 cm høye plastikkjuletreet jeg kjøpte på -nille første året jeg bodde på hybel stående i veien uansett hvor det er. Det blir stadig flyttet på og jeg regner med å finne en passende plass til det rundt nyttår.

 
 
Blogger Heidi Fleiss Sier:

Med julefarger på gardiner og kanskje en liten brikke på bordet, duftlys med julelukt og en julekalender eller et julebilde på veggen er mye av det visuelle gjort. Sleng et mykt, rødt teppe på sofaen, drikk en kopp julete og ha julemusikk på stereoen, så stimulerer du et par sanser til.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Hva skal man egentlig med å pynte til jul i det hele tatt, da?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Jeg har også et tips til hvordan henge opp krans på ny dør :o)

Du kan slå inn en spiker på toppen av døra, og så slå den nesten helt inn, slik at den ikke kræsjer i dørkarmen. Det blir riktignok hull i døra da også, men det vises jo ikke :o)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

örn: ehm..? er dette en ukjent islandsk tradisjon? forøvrig sant det du sier om lukt - julepynt trenger jo ikke bare være det som synes, men kan også luktes og høres! :-)

esquil: du store min - et frieri! det var ikke hver dag.

de folkene der burde forbys. hva med å rasjonere ut årlige strømkvoter pr husholdning, sånn at naboene dine ikke har varmtvann i juli fordi de brukte opp alle strømmen sin i desember?

sonja: jeg har vinduskarmer, de bare egner seg ikke. men det er mulig det er jeg som er talentløs på pynting altså. men med både krybbe og juletre (om enn et lite et i plast) så er du jo en ganske avansert julepynter!

heidi: gardiner? hvor da? :-) ellers er jeg for dette med at julepynt ikke bare trenger være noe man ser, som jeg sa til örn. ja til julelukt og julelyd!

suf scrofa: men det er jo så koooooselig! :-)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

cecilium: oi, lurt! herved notert, takk!

og velkommen hit, tror ikke jeg har sett deg her før :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Engeler og stjerner i vinduet og på veggen er vel bra - det har vi! Og så må jeg ha røde tulipaner og røde stearinlys. Veldig nissefritt så langt i livet - men snart-fireåringen har allerede begynt å mase, så vi får se..... ;-D
Juleduker trenger slettes ikke være julete - rød lin er da nokså versatilt - kan brukes i maaaange sammenhenger...

 
 
Blogger Tonita Sier:

Finnes det ikke en DVD med bilde(r) av vakkert/vakre juletrær, evt. alternerende med peilsbål.
Kjør film!

 
 
 
 
Blogger elx Sier:

På kjøkkenet står en svibel i vinduskarmen, den både lukter og pynter opp, i stuen har jeg satt ett 20 cm høyt plastjuletre fra Muji i den digre (40 cm diameter) bollen med jellybellybeans.
Og en tom fruktskål er full av fine kuler som egentlig skulle hengt på et stort grønt tre.
Det store grønne treet får stå i skogen!

 
 
Blogger Delirium~ Sier:

Røkelsesbrenner med kongerøkelse! Ok - den må stå på en flate, men stimulerer flere sanser (som jeg ser at det er poppis å fokusere på i kommentarfeltet ditt).

Jeg liker å henge opp bilder på veggen, og så skifter jeg til røde kubbelys og så har jeg en ganske stor slede med to nissedukker som helt sikkert kommer til å stå i veien. Men siden bestemoren min har laget de dukkene blir jeg sikkert bare glad inne i meg hver gang jeg snubler i dem.

Juleduk går fint for meg. Bortsett fra at de må strykes. Det er selvsagt en uting!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

nildro: jeg er veldig med på tulipan og lys-tenkingen din, men det må bli hvitt for min del altså. kanskje det er der jeg stryker i julepynting?

tonita: oohh, herlig kitchy jul! :-)

elx: haha, et plastjuletre som bader i jellybeans? fantastisk! men tipset om julekuler i en bolle er bra, jeg tar det med meg. og så er det helt klart veldig pc i disse tider å la trærne få stå i fred i skogen!

delirium: røkelse ja! det hadde jeg da jeg var student husker jeg, kanskje på tide å begynne igjen?

men blir bestemor glad når du snubler i dukkene hennes? det lurer jeg litt på. og dessuten er det en skam at ingen har tenkt på strykefrie duker før!

 
 
Blogger Espen Sier:

Det begynner å bli altfor sent å komme med tips her nå. Jeg prøvde å legge inn en lang og fin(?) kommentar her om dagen, men den kom seg ikke gjennom internettet.

Kortversjon du kan ta frem neste jul:
- Juletre er viktig, men kun stilfullt pyntet edelgran (maks en eller to farger: eks hvitt og blått slik jeg liker det).
- Røkelse (ikke for ofte, og helst bare ved spesielle anledninger)
- Bruk rød som aksentfarge (i passe mengde) hvis du ellers har nøytralt interiør. Fjern andre farger som ikke matcher of course. Husk at du kan fjerne det røde igjen 1. januar. Puter, duker, lys, pledd.
- Levende lys i lykter i forskjellige størrelser.
- Julelyd. Her er jeg svak for gamle låter med Ol' Blue Eyes og Bing Crossby.

Det var vel det. God Jul! :)

 

Svare?