<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Shopping med pappa

Faren min har forelsket seg i Thailand. Han har reist hit ganske så jevnt og trutt i nesten tredve år, først med jobb og senere mest på ferie. Og etter at han førtidspensjonerte seg for noen år siden har han stort sett tilbragt vinterhalvåret i Pataya, med unntak av et avbrekk når han kommer hjem for å feire jul.

Så da frøkna skulle til Bangkok for første gang var det klart at Pappa Makeløs tok turen opp til hovedstaden for å være guide. Og hvilken guide! Det viser seg for eksempel at han er helt usedvanlig bra å shoppe med. Han viser meg det ene shoppingsenteret etter det andre og har all verdens tid der han tålmodig setter seg på en stol og venter til jeg er ferdig med å se og prøve. Han bærer posene mine, passer på vesken min og spør på akkurat passelig tidspunkt om jeg er sulten. Så sier jeg ja og at jeg har lyst på nuddelsuppe til lunsj i dag og, og han finner det vi skal ha og spanter mat og drikke (som koster mellom fem og ti kroner pr person).

I den ene butikken selger de skjørt som kan vendes og brukes på begge sider, og når jeg vil kjøpe et av dem pluss en kjole så sier butikkdamen at jeg får et tredje plagg gratis. Så da finner jeg enda et vendbart skjørt og forklarer strålende følgende frøkenlogikk til Pappa Makeløs; vendbare skjørt teller ikke som ett plagg, men to - så nå får jeg fem plagg for prisen av to! Og han ler og skjønner og sier at nå som jeg har spart så masse penger så er det vel bare å fortsette shoppingen.

Etter en hel dag med shopping i ikke akkurat ergonomisk riktige flip-flops så får man vondt i leggene. Og så i lårene. Og så i rumpa og til slutt i korsryggen. Så da passer det helt vidunderlig bra med en times thai-massasje til 35 kroner. Og etterpå drar vi på en liten lokal restaurant og spiser fried rice og drikker vann med sugerør av metallkopper.

Nei, livet i Thailand er ikke så veldig vondt. Men jeg gleder meg til å dra hjem likevel.

Update: Tusen takk til alle dere som har stemt meg frem gjennom enda en runde i Tordenbloggen! Det er noe med å sitte på den andre siden av jorda og lese alle de fantastiske kommentarene deres der borte, jeg blir jo helt rørt!

Etiketter:

 

til denne posten

 
Blogger Espen Sier:

Jeg stemte på deg da. Jeg liker jo tross alt skrivingen din. :)

 
 
Blogger Örn Sier:

Hurra for makelöst TB resultat! for ikke á snakke om makelös shopping far. Sánne egenskaper er jeg jammen ikke sikker pá at er dagligdags blandt forledre generasjonen. Kudos til far!

Men nok om asien. Egoistisk som jeg er; ná synes jeg du godt kan komme tilbake. Skrive litt oftere og sánt. Asien er fryktelig langt borte.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

espen: takk for det! setter særlig pris på at du stemte til tross for at vi var litt uenige her i forrige uke :-)

örn: jepp, han var imponerende (og overraskende) flink!
og nå har jeg kommet tilbake! yay! :-)

 
 
Blogger Espen Sier:

"La ikke en liten disputt skade et godt vennskap" sier Dalai Lama. Det er jeg enig i.

Velkommen tilbake. :)

 

Svare?