<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Min Hugh Grant - en emotional fuckwit

Borte hos Stranger in Sweden har jeg nylig lært et glimrende ord, nemlig emotional fuckwit. Det er hentet fra Bridget Jones-bøkene og beskriver en person (en mann, i de fleste tilfeller) som lar deg tro at han liker deg, uten at han egentlig gjør det. Ikke sånn som du liker han, hvertfall. Gjennom denne usympatiske oppførselen får han pleiet egoet sitt (antar jeg) mens du oppnår lite annet enn å kaste bort tiden din.

Oida. Fins det et ord for sånne?

Uansett. Poenget i dag er at når man har dratt en sånn "just a girl, standing in front of a guy"-greie og han har basically sagt "takk, men nei takk" så mener jeg at det gir han en slags moralsk forpliktelse til å ta to skritt tilbake og la ting ligge helt alene og i ro sånn ca ganske lenge. Min Hugh Grant derimot, gjør ikke det. Han står i beste fall på stedet hvil, og har kanskje til og med tatt et museskritt eller to fremover. Og det er ufint.

Selv er jeg jo åpenbart bare et uskyldig offer her, uten noe som helst slags ansvar for å bremse den videre fremdriften. Det sier seg selv at jeg er fullstendig ute av stand til å rygge når han ikke gjør det, jeg mener - jeg liker han jo!

Siden dere er verdens aller beste lesere som av en eller annen grunn alltid sørger for å muntre meg opp når jeg klager og er sutrete, så ser jeg ikke helt bort fra at noen av dere kommer til å si at disse museskrittene hans kan skyldes at det har gått et aldri så lite lys opp for gutten. Det hadde selvsagt vært hyggelig men hvis jeg skal prøve å beholde ørlite bakkekontakt her så tror jeg faktisk ikke det er tilfelle. Jeg tror han er en emotional fuckwit, den slasken.

Så mye for å begynne å falle for bra menn. Hmpfr.

Etiketter:

 

til denne posten

 
Blogger Marte Sier:

Jeg tenkte å skrive noe lurt nå, men det beste jeg kom opp med var:
For en dust!

 
 
Blogger radiohode Sier:

Jeg er en enkel sjel, så jeg sier bare at en som ikke er istand til å se hvor fabelaktig frøkna er (forutsetter at hun ikke lurer oss med bloggeriene sine) er en dust. E.FWit eller ei.

 
 
Blogger Esquil Sier:

jeg har også vært utsatt for dette. kompisen min hadde en teori om at hun holdt meg varm som reserveløsning, i tilfelle hun skulle bli handicappet eller vansiret. merk at denne vurderingen er hans, ikke min.

det er ikke lett nei. noe i en vil jo dette. men det går over. helt 100% over.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

frøken skavlan: nemlig. og så jeg som trodde jeg var blitt så flink til å falle for bra menn!

radiohode: du da, din sjarmis! :-)

esquil: lumpent sagt av kompisen din, men noen ganger trenger vi jo rett og slett bånn ærlige venner som kan få oss til å skjønne at det virkelig ikke er noe håp.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Dette skjer begge veier, min beste erfaring er å la en god venn med god dømmekraft hjelpe deg med valgene. Gjerne en som kan se det litt fra siden og som vedkommende ikke kjenner som din venn.

Og kommer du til at vedkommende er en "emotional fuckwit" så må man bryte kontakten helt.

Har selv hjulpet flere veninner med å bedømme "oppriktigheten" til dems kavalerer med gode resultater. Har også fått hjelp til det.

Men en person som backer unna når man egentlig skal være litt forelsket. En som ikke har tid når man egentlig bare vil være sammen. Det er i grunnen lite å basere fremtiden sin på.

Kan du regne med at vedkommende kommer til å være en "stayer" når de tunge dagene kommer, når de ikke en gang har lyst/tid mens det egentlig bare skulle være gode dager.

Nei, kutt ut, kom deg over og finn en ny. Det er vondt, det er trist, men det er eneste måten.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

«Takk, men nei takk» er et nei takk. Noen museskritt (no pun intended) framover betyr bare at han er smigret. Hvis han hadde sett lyset, hadde han også beveget seg med elefantskritt.

Vi har vel alle vært i en situasjon hvor vi har blitt beundret av noen vi ikke verdsatte like høyt. Mennesker lar seg rive med, også av folk vi ikke har sterke følelser for. Vi liker å bli likt. Vi kan til og med gå hele veien, selv om hjertet ikke henger med.

Et høflig avslag betyr ikke at «jeg vet egentlig ikke helt, men vi sier nei inntil videre». Et høflig avslag er bare en fin måte å si at «du finner aldri veien fram til hjertet mitt (for det er kanskje opptatt)». Trekk ut følelsene, se etter andre som verdsetter deg tilbake.

Kanskje finner han veien til deg også, gjennom prøving og feiling, naturlig seleksjon eller av desperasjon. Uansett, kast ikke bort tiden din. Det kan skje et mirakel, men mirakler skjer så sjeldent at det lages film ut av sånt.

Neste gang lar du heller noen bli forelsket i deg, så kan du gå gjennom samme prosess som han gjør. Det er så bedre å være den som faktisk tar et valg, enn den som blir valgt bort.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Et godt ord. Jeg tror jeg må begynne å bruke det litt oftere, for jeg klarer jo uheldigvis å falle for menn av den typen.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

o!: hei, og velkommen hit! ja, det er lurt å bryte kontakten helt, men i noen tilfeller er det faktisk ikke mulig i praksis. så får man heller gjøre det beste ut av det.

forøvrig er det i dette tilfellet ikke snakk om noen som "backer unna når man egentlig skal være litt forelsket", ettersom vi jo aldri har datet.

monarken: takk for harde, men likevel overraskende oppmuntrende ord. likte særlig setningen "mirakler skjer så sjeldent at det lages film ut av sånt". det er en veldig fin måte å se på det på, syns jeg.

men når det gjelder det å vente på at noen skal bli forelsket i meg så er jeg redd den metoden blir litt vel passiv for min del. det å velge hvem man vil falle for (selv om de ikke faller for meg) er jo også et valg :-)

emelie: det er mange av dem. urkh.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Å, så mye sympati jeg har.

Men jeg har ikke så mye klokt å si - annet enn å sitere enda et populærkulturelt fenomen: "Maybe he's not that into you?"

Hvis det ikke hjelper så kan du skru av Notting Hill og sette på Four Weddings and a funeral og spole frem til avslutningen hvor Andie MacDowell leverer verdens dårligste replikk: Is it still raining, I hadn't noticed.

Snakker om emotional fuckwit forresten: i den scenen har Hugh Grant akkurat lovet å aldri gifte seg med henne. Det er en happy ending for fuckwittene.

Move on darling, big sea, big fish etc.

Varme hilsener, Stranger

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Verdens beste kur?
Med menn skal menn fordrives...

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

stranger: takk for sympati :-) og jeg tror vi trygt kan konkludere med at he's definitely not that into me.

den linjen til andie der er helt priceless. hva i all verden tenkte manusforfatteren på da?

så vidt jeg husker så lirer hugh av seg en replikk om hvorvidt hun kunne tenke seg å ikke gifte seg med han og så fortsette å ikke være gift med han resten av sitt liv. igjen; hva var det manusforfatteren tenkte på?

men i'm moving on..

alter ego: nemlig. og da er det jo flaks at jeg har en date på onsdag :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

dissa dyra ved navn Menn, liker som regel å ha noen på gress. Selv om han ikke vil ha deg, vil han gjerne ha oppmerksomheten din.

men det beste du kan gjøre er å "keep the cool" og bare gi han fingern.

;)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Tror vi er mange som har forsøkt og forsøkt over den type personer, og etterhvert kommert til at det rett og slett bare ikke er verdt det... (Og det gjelder selvfølgelig begge veier også, som Esquil påpeker.)

Skal det være, så skal det være! Lykke til med date, håper du finner noen som virkelig viser sin begeistring for deg høyt og tydelig!

 
 
Blogger Unknown Sier:

Høres fishy ut det der ja du. Har også vært utsatt for en sånn, en svensk utgave faktisk. Holdt på ei god stund helt til jeg møtte en annen, og da var det ikke måte på hvor interressant jeg plutselig ble. Men to late osv. Ta med deg det über-poofye håret ditt og gå videre du. Det tror jeg er det beste, ut i fra det du her beskriver.

 
 
Blogger Gretten Sier:

Huff menn altså ;) ikke bare nok med det, han ga meg heller ikke noe ordentlig kopliment for håret, dessuten snakket han bare om hunden sin hele tiden, og forresten så tror jeg at han er litt mammadalt, du skulle bare ha sett de kjipe buksene han hadde på seg, i tillegg så holdt han døren åpen for meg - herregud jeg klarer vel det selv, tror du jammen ikke han tok telefonen fra søsteren sin når hun ringte også, og når vi kom hjem til meg så prøvde han å kysse meg - fy søren, men vi skal treffes igjen i morgen da.........

Og slik går nu dagan ;)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

tina: trying! :-)

cat: foreløpig ser det lovende ut, men man vet jo aldri..

zava: you snooze you lose! jeg tar med meg mitt heftige hår og stikker på date, så kan han ha det så godt.

gretten: er det noe du prøver å fortelle meg?

 
 
Blogger Örn Sier:

Nei jammen finnes det noen gutter som ikke helt klarer á notere seg hva de har för de mister det. Synd for dem.

Krysser fingrene og háper pá det beste for daten din;)

 
 
Blogger Lothiane Sier:

Du verden... vi har det ganske likt, ser jeg. Har nettopp skjønt at han jeg er (var?) glad i er en emotional fuckwit som syntes det var ganske trivelig med meg så lenge det ikke ble noe seriøst ut av det. Og så kom regla om at han "ikke er klar for noe forhold", selv om han har fortalt meg at jeg er drømmedama blablabla.

Vel, det gjør vondt... spesielt når man har gitt masse av seg selv, følelser, tid og energi.

Ikke stort å gjøre annet enn å gå videre, og det ser det ut til at du gjør. Bra! Lykke til videre! :)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

örn: akkurat hva er det du håper på, sa du? ;-)

lothiane: stranger in sweden hadde et poeng i sitt kommentarfelt om at det kanskje er vi jenter som er dårlige på å lese signaler. jeg føler meg muligens litt truffet der. men det er klart - hvis din emtional fuckwit har fortalt deg at du er drømmedama så handler det jo ikke om å misforstå signaler, men om at han er en suppegjøk. (oi, det ordet var det lenge siden jeg har brukt gitt)

 
 
Blogger Gretten Sier:

Det var nok mer ment som en generell betraktning av kvinnepjatt. Jeg driver ikke med personlige angrep her inne :)

Peace and love!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Du foretrekker å holde de personlige angrepene utenfor bloggebyen? Sympatisk :-)

Peace & love right back at'ya!

 
 
Blogger Gretten Sier:

De personlige angrepene tar jeg med sjefen på jobb og x1 ;)

 
 
Blogger Örn Sier:

Det sa jeg sa ingenting om annet enn at det skulle være beste. Sá hva jeg mener skulle være det beste resultatet for den daten din, fár være en helt annen sak:)

Skjulte agendaer og sánt har den egenskapen at de er skjulte;)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Denne oppdaga eg no, og kanskje litt seint. Men fy søren, du skriv jo om mitt liv jo. Eg og har dratt den just a girl-greia, og står etter avslaget tilbake med ein som gir litt meir, akkurat som du. Åh, om det er fælt, så er det ein bitteliten trøst å ikkje vera åleine. Håpar det ordnar seg for deg :)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

örn: jaså, så det fins en skjult agenda?

kvitveis: det fins visst nok emotional fuckwits til at det er en til alle. og det ordner seg, ser du. både for deg og for meg :-)

 
 
Blogger Rockette Sier:

Ja det er mange slike gitt. "Min" går i ettertiden kun under navnet Den Narssissistiske Sjarlatanen. Det svinger mer av Emotional Fuckwith:-)

Hev hodet og knytt nevene. For han er ikke verdt strevet...

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

haha, bra navn :-)

jeg har hevet hodet men ser ingen grunn til a knytte nevene. bedre a ha dem apne og se hva som evt havner der..

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Så det var ikke denne karen du hadde noe på gang med likevevl?-- eller var det en ny.
Hvis ikke tolker jeg emotional kidfyren som en som ER emoinonal.

kri.

 

Svare?