<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Oslo for dummies

  • Narkomane er ikke farlige. Hvis du ikke plager dem så plager ikke de deg.
  • Du trenger ikke stoppe og snakke med alle som vil snakke med deg. De aller fleste er uansett ute etter å verve deg eller få deg til å kjøpe noe. Smil, rist på hodet og gå videre. Soleklart unntak for folk som spør om veien; da er man selvsagt både høflig og hjelpsom
  • Ikke stirr på kjendiser, det gjør alle andre svært ille berørt. Vil du blende inn med hovedstadsbefolkningen er det viktig å være ørlite nonchalant og avmålt, på en hyggelig måte. Forvirrende? Neida, dette klarer du fint.
  • Ikke subb rundt alene når du er full. Taxi hjem fra byen kan være en god investering, særlig for jenter.
  • Karl Johan er ikke den beste gaten i byen og Majorstua er ikke den eneste bydelen det er verdt å besøke. Kom deg på en trikk og kjør rundt omkring, da får du sett mye.
  • Folk som spør deg om penger til bussen hjem skal ikke ta bussen hjem. De skal kjøpe dop og det trenger du ikke støtte. Kjøp heller =Oslo
  • Aker Brygge er for turister og nyrike businessfolk. Ingen ordentlige Oslo-beboere henger der og det bør ikke du heller gjøre.
  • Grünerløkka heter Løkka. Det er ikke hipsterspråk, det er Oslo-språk.
  • Det er ikke lov til å gå på byen med fotballshorts.
  • Det er sant at det er rotter overalt, det er fordi du kaster kebaben din på gaten når du har spist halvparten. Slutt med det.

Etiketter:

 

til denne posten

 
Anonymous Anonym Sier:

Så sant, så sant :)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Sånn jeg husker det fra min tid på Fretex i Markveien, så bommet han som sto utenfor ikke penger til verken buss eller dop, men spanderte blant annet en kake på oss til Lunsj, ikke at vi trengte det, men det var en hyggelig gest, hvis det skal rekke til heroin, amfetamin eller rohypnol for den saks skyld må han nok ha større summer enn det lille noen forbipasserende på gata kan avse.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Og det er heller ikke lov å gå på byen med hvite tennissokker og jesus-sandaler... Eller jesus-sandaler rent generellt...

 
 
Anonymous Anonym Sier:

vestkantsgutter er noen klyser. De går med pannebånd...

 
 
Blogger Tonita Sier:

Hvorfor irriteres jeg av anonyme kommentarer her? Dumme meg.

Frk. M - godt tenkt, gode råd.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Flere råd: Det tar gjerne kortere tid å gå enn du tror, sykkel er som regel raskere enn kollektivtrafikk, og kollektivtrafikk er som regel raskere enn bil.

 
 
Blogger Heidi Fleiss Sier:

Jeg er en smule uenig med "Løkka"-påstanden, men det er vel fordi jeg er oppvokst på skumleste østkant, med besteforeldre oppvokst på "Grønneløkka".

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

emilie: :-)

androida: hva er det du sier nå - at de som tigger penger på gata ikke bruker det til dop?

anonym: eller hvite tennissokker generelt :-)

anonym: hva er det med disse pannebåndene? sånne har vestkantgutter brukt i minst femten år - er det ingen utvikling på motefronten på Ullern?

tonita: folk må få lov til å være anonyme, hvertfall så lenge de ikke er ufine :-)

thomas: ja, bra!

heidi: det het kanskje grunerløkka på dine besteforeldres tid men nå heter det bestmt løkka :-)

 
 
Blogger Esquil Sier:

jeg skulle gjerne forstått meg på oslofolk. jeg syns dere er fascinerende og skumle.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Esquil: Vel, om det hjelper så er svært mange Oslo-folk innflyttere så oslosk oppførsel er på ingen måte medfødt. Og så fins det mange forskjellige folk her da, som du også nevner i posten din.

 
 
Blogger Esquil Sier:

så du mener jeg kan lære meg den? hmm...

jeg blir fort han rare trønderen som alle ler av men ingen gidder prate seriøst med.

 
 
Blogger Heidi Fleiss Sier:

Neinei, det het GrØNNerløkka (dessuten er ikke deres tid over).
De har forøvrig et rikt utvalg av ekte østkantslang å diske opp med... Problemet med "løkka" var at den ble "løkka" da den gikk fra å være arbeiderklasse til å være for innflytter-hipsters.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

esquil: jeg lover å prate veldig veldig alvorlig med deg neste gang du kommer hit.

heidi: huff, jeg mente jo ikke å antyde at de er døde! men de bor neppe der lengre (?) og det er mangt og mye som har forandret seg siden det het grønnerløkka (gjorde det det?). det betyr jo ikke at endringen ikke er reell, ting er jo i utvikling over alt.

 
 
Blogger VamPus Sier:

Enig med min navnesøster at "Løkka" kom da vestkantungdom og folk som mener de er kule og annerledes, flytta inn.

Bortsett fra det, så synes jeg ikke at vi skal fortelle utenforboende hvordan de skal komme seg til "Grønnerløkka"...

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

vampus: jeg benekter ikke det, jeg bare sier at det heter løkka nå. akkurat som at også mange andre ting har endret seg siden det het grønnerløkka.

løkka bør rett og slett fjernes fra en del kart, det er det ingen tvil om :-)

 

Svare?