<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Datagutter er ikke som man tror

I dag har jeg vært i møte med noen karer i et datafirma. For å være ærlig så forventet jeg en gjeng unge, bleke menn med tynne armer og litt for stor mage. Så feil kan man ta. Gutta var muligens ikke blant de aller mest fashion forward som fins her i verden, men jeg er ikke strengere motepoliti enn at de definitivt var innenfor akseptable grenser. Dessuten hadde de større hender og bredere skuldre enn meg, samt flate mager og en frisk ansiktsfarge. Man skal faktisk ikke se helt bort fra at de en gang i blant tar med fiskestanga og drar ut på tur, og Sats-medlemmer er de garantert hele gjengen.

Sjokkerende. Jeg er jo slett ikke glad i å ta feil, så jeg lanserer herved følgende teorier i et forsøk på å dra dette i land:

1. Mennene jeg møtte var statister som var blitt briefet godt på forhånd av de egentlige data-gutta
2. Firmaet har nylig spandert "bli ny-dag" på alle sine ansatte
3. De bleke nerdene har gjennomgått en total transformasjon etter at de begynte i dette firmaet, siden det er plassert ute i gokk og bedriften har en knallhard miljøprofil som tvinger dem til å sykle til og fra jobb hver dag
4. Illuminatus har på en eller annen måte skylda

Andre forslag som hindrer meg i å fremstå som fordomsfull og lite oppdatert på utviklingen i samfunnet mottas med takk.

Etiketter:

 

til denne posten

 
Blogger radiohode Sier:

Illuminatus. Ingen tvil. De sørget også for at bussen min var skikkelig kald i går morges. Drittsekkene!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Hah, jeg visste det. Den gjengen der altså! Vedder på at det dessuten er deres skyld at jeg ikke blir rik av lønnsoppgjøret i år heller. Grmpf.

 
 
Blogger radiohode Sier:

De tok penga dine også, ja? Det må være en holden gjeng etterhvert. Sku'kke vært lov, vettu!

 
 
Blogger Erlend Sier:

Jeg jobber i et datafirma fylt av en lang rekke treningsnarkomane. Og ikke bare det, de har et utall ulike interesser - fra friluftsliv og musikk til politikk og seilflyving.

 
 
Blogger Tonita Sier:

Noe gjorde at du fikk de freshe vettu!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

radiohode: Illuminatus har alt. Unntatt moral, åpenbart.

erlend: sukk, ja jeg begynner vel å innse at jeg tok feil. Men vi snakker hardcore datagutter her nå altså - selgere og administrativt ansatte teller ikke!

tonita: liker teorien din! de visste at jeg skulle komme og derfor sendte de de peneste utviklerne de hadde - woho! :-)

 
 
Blogger Tonita Sier:

Ta det fra en som har levd en stund:
Du skal vite at det store blå datafirmaet som var i sentrum før i tiden visste utmerket hva de gjorde når de sendte ut sine konsulenter, selgere etc til kundene: ikledd blådress til de tunge firmaene, cordfløyel til universitetene - and it worked!

Og til deg blir det pene kjekke veltrenede unge mennesker - ja, illuminatus var det vel den het denne konspriasjonsgreia. Fungerte da, lever fortsatt.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Tonita: Du har helt åpenbart rett. Pene meg får pene datamenn. Makes total sense! :-)

 
 
Blogger Örn Sier:

Ting forandrer seg vettu. För var det ordentlige geeks. Med god samvittighet og moralsk ryggrad. De hadde ble kanskje ikke beskrevet som visuelle fruktfat, men de hadde en tanke eller to i hodet som krevde et minimum av IQ. Dette har desverre endret seg, ogsá de kjekke poppulære guttene har ná begynt á interessere seg for nerde ting.

Eller som Sjefsnerden bak webcomicen Penny Arcade Krahulik sa i et interview med wired

"It's not fair, They could be having sex. With women. Why do they want my hobby?"

Nei jeg hater ogsá alle disse grázonene som driver og dukker opp rundt om kring. Kan ikke folk bare forholde seg til de básene man fár og starte kriger hvor man kan heie pá det ene laget.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Jo, de finnes i beste velgående. Men nå er de kanskje en mer eksklusiv rase. Du finner dem samlet i Viking-skipet hver påske. Da er det data for alle pengene, og dag ut og natt inn, 7 dager til ende.

Kr/p.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

örn: haha, fantastisk sitat! men.. hvilket lag heier du på da?

krissy: så det er der de er altså. men resten av året da?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Det er nettopp grunnen til at du ikke ser dem annet enn på fjernsyn under denne årlige eventen: fordi de sitter i sine mørke kjellerhull. Pal over tastaturet. og da har de neppe tid til å gå opp for å trekke luft blant vanlige folk. :-)

k.

 
 
Blogger Örn Sier:

Med en litt mindre spökefull undertone má jeg nok inrömme at mennesker som krysser báser er topp! Er noe av det mest spennende jeg merker hos andre mennesker er kontraster. Individer med flere egenskaper eller kvaliteter som stereotypene tilsier at ikke skal kunne eksistere i en og samme person. Det være datageeks som elsker á gá lange villmarks ekspidisjoner. Fordrukne dophoder som leser litteraturens klassikerne pá orginalspráket eller blondiner ikledd mye rosa som er i landets sjakkelite.

Sá at folk er illoyale til básene sine er egentlig bare brillefint.
Men jeg mener oppriktig at det godt kunne være litt færre grásoner i verden og at de krigene vi ser kunne vært litt klarere hvem vi skulle heiet pá (m.fr S.Hussein vs G. Bush.)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

krissy: det der høres faktisk litt skummelt ut - kanskje man rett og slett burde kle seg ut som en kjellerhull-geek på halloween?

örn: jeg er enig, både med det ene og det andre. forøvrig har jeg merket meg at jo lengre unna ting foregår, jo enklere er det å ta side i saken. trivielle ting her hjemme er mye mer "på den ene siden og på den andre siden", mens store kriger på andre siden av jorda er overraskende enkle å ta side i.

 

Svare?