<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Geografi-quiz

Afrika er et kontinent de fleste nordmenn vet skandaløst lite om. Nå har Aftenposten tatt ansvar og laget en quiz hvor du kan få testet hvordan det står til med kunnskapene dine om afrikanske hovedsteder. Jippi! Jeg klarte femten av tjue. Det er ikke veldig imponerende, jeg innser det, og utfordrer dere herved til å gjøre det bedre.

Jeg kan forøvrig anbefale å starte uken med Aftenpostens nyhetsquiz, gjerne i vennskapelig konkurranse med en kollega.

Etiketter: ,

 

til denne posten

 
Blogger a jour Sier:

Klarte faktisk 20 av 20. Det var jo litt enklere at det bare ble spurt om hovedsteder. Nåværende statsoverhoder hadde jeg nok ikke klart.

 
 
Blogger Esquil Sier:

skuff at bare 20% klarer kappverde-hovedstaden. det er jo dårligere enn om man gjetter blindt. jeg som har sånn tro på demokratisk intelligens, dvs at det svaret du får når du spør mange som regel blir fornuftig.

(20/20)

 
 
Blogger Minneapolise Sier:

Jeg vet ikke om jeg tør...

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

ajour: vel, det var jo en geografi-quiz, så..

esquil: demokratisk intelligens - gjelder det ved dagens valg også?

ajour og esquil: tjue av tjue er jo riktig så imponerende, hvertfall hvis det er sant. men skeptikeren i meg aner ugler i mosen.

minneapolise: klar du gjør! :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Afrika? Ligger ikke det ved siden av Israel a?

 
 
Blogger Espen Sier:

Jeg klarte 11/20. En hel del av dem klarte jeg på flaks, og en del på resonnering/eliminering.

A jour og Esquil er kjempeflinke. Dere er fantastisk kunnskapsrike.

Men kjære Esq: Er det noe som heter "demokratisk intelligens"? Jeg håper du er veeeldig ironisk her nå.

Og hvis du virkelig lurer på hvorfor det ikke i det minste var gjennomsnittet som klarte Kapp Verde Øyene, så har det med at hvis folk ikke vet svaret, så tar de gjerne det de kjenner best. Og da er det kanskje ikke så rart at de fleste valgte Santa Cruz, selv om dette er en by i California.

Nå hadde ikke jeg tenkt at dette skulle bli en så lang kommentar, men la meg spørre: Hva er egentlig vitsen med å kunne navnet på alle disse hovedstedene? Kan dere alle hovedstedene i resten av verden også?

Selv har jeg pugget alle hovedstedene i Europa, men jeg vil ikke si at det var så utrolig nyttig.

 
 
Blogger Örn Sier:

15 av 20 pá pur flax. Hvor faen ligger Gambo og hvem fant pá navnet Libreville? Litt sánn tegneserie navn om du spörmeg. I gata sammen med Sincity, Gotham city og Metropolis.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Nei, det har jeg nok fint liiiite peiling på. For øvrig tok jeg visual studies-kurs med en bunch afrikanere. Kulturell utveksling synes jeg er langt morsommere enn geografikunnskap.

Det er egentlig, når jeg tenker over det, utrolig hvordan disse afrikanerne tilpasser seg nytt sted og nytt land--
En av disse karene var for eks fra en liten "village"- uten innlagt vann, elekstrisitet osv.
Dusjen foregikk ute i elven. Matlaging skjer over bål. Husene er laget av noen slags bambusstokker. Og det er pent sagt ekstremt lite materiell standard
.
De er dessuten uten mail og internett, mobildeking ute i bushen. Hadde nok egnet meg fint lite der ute. For hvem kunne vel klart seg uten DET? ..
Den eneste tingen jeg kanskje SYNES man kunne lære av, er afrikanernes solidaritet med hverandre. Men det tar litt tid å bli kjent med deres virkelige kultur. De vet jo hvordan vi lever i vesten, og opplver jo stadig fordommer/pur uvitenhet.

Hm.. dette ble jo nesten som dagens leksjon. Men spennende tema, i hvert fall dette med kulturfroskjeller. Vi har MYE å være takknemlige for i det høye nord.

Ha en fin dag,
Krissy.

:-)

Ps: du er altfor hyggelig i kommentarfeltet ditt! :-p

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Selvisk: Øh.. betyr dette at du ikke tok quizen?

Espen: Hah, da slo jeg deg - hurra! Og jeg er vel enig i at hvis denne typen kunnskap er et resultat av ren pugging så har den kanskje lite for seg, men ofte henger jo sånne ting sammen med en generell interesse og da blir det jo en annen sak.

Örn: Det var selvsagt de franske kolonistene som kom opp med navnet Libreville. Det jo ikke et enestestående eksempel i så måte, koloniherrene i Afrika ga jo navn til byer og elver i øst og vest etter sitt eget forgodtbefinnede.

Krissy: Kulturell utveklsing har definivt noe for seg, blant annet for å få forståelse for at folk andre steder lever under helt andre forhold enn vi gjør - som du nevner.

Og jeg er hyggelig med dem som er hyggelige med meg jeg :-)

 
 
Blogger radiohode Sier:

Jeg klarte ikke en gang å finne testen...

 
 
Blogger Esquil Sier:

siden 20/20 betviles fører jeg Bevis A, min niendeplass fra geografikonkurransen på facebook i konkurranse med 38.000. greia der er å plassere steder i europa kjapt og riktig på et kart.

kan verdens hovedsteder ja, har også f.eks. pugget flatemålene på alle verdens land. men jeg er både spesielt kartinteressert og litt gal.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

radiohode: det der er bare en unnskyldning :-)

esquil: nå må du slutte å tøyse, det var en fyr som heter ricardo fenstre dela perez som tok niendeplassen.

å pugge flatemål på alle verdens land kvalifiserer til gal ja, ingen tvil om det.

 
 
Blogger Esquil Sier:

ja, litt uflaks at jeg ikke hadde norsk nick når jeg plutselig skulle representere norge i verdenseliten *host* nå kjenner jeg at til og med jeg blir kvalm av meg, så vi lar den ligge.

jeg pleier å unnskylde flatemålene med at jeg ble kompis med drillo, som kan flatemålene, så jeg måtte pugge dem for å sette ham fast. men jeg satte ham ikke fast før hovedstaden i kasakhstan skiftet navn.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

.. og det hadde vel ganske lite med flatemålet å gjøre, vil jeg tro?

 
 
Blogger Esquil Sier:

ja, men det hadde med geografi å gjøre. han er kjent for å være flink i det.

merkelig hvilke utlegninger jeg roter meg uti i denne bloggen. det har nok sammenheng med at du er mistroisk til meg. skjønner ikke helt hvorfor du tror jeg ljuger til stadighet.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Ja, du har det med å ende opp med noe som er ganske langt unna temaet i den opprinnelige posten. Men det gjør ikke noe, i denne bloggen er vi veldig glade i snålinger.

Du vet godt hvorfor jeg tror du juger, men jeg nevner selvsagt ingen navn. Solveig. Ørjan.

 
 
Blogger Esquil Sier:

godt å høre :)

det skremmer meg at du ikke ser forskjellen på det og regulær løgn...

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Det er bra, er alt for sjelden jeg skremmer noen.

 

Svare?