<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Verdens ekleste mat

Når man omgås folk fra hele verden i noen dager så må det før eller senere dukke opp en samtale om hvem som har spist den ekleste maten. Heldigvis for meg så var jeg til stede ved denne samtalen i dag (ok, det var jeg som initierte den og sørget for å holde den ved live) og disse historiene deler jeg selvsagt med dere.

Kina er tydeligvis landet å besøke hvis du vil prøve nye matretter. I følge min sørafrikanske venn ser man ikke tegn til dyreliv hverken til vanns eller til lands eller i himmelen, ettersom absolutt alt levende blir menneskemat. At de spiser hunder er jo ikke noen nyhet men dessverre kunne ingen i dag svare meg på om for eksempel en Chihuahua smaker annerledes enn en Golden Retriever.

I Kambodsja har min thailandske kollega spist friterte taranteller som snacks (smaker visstnok som pommes frites) og i Uganda har min norske sjef spist friterte flyvemaur og drukket en yummi og næringsrik blanding av melk og kublod. Inderen i forsamlingen kunne fortelle om friterte kakkerlakker som han fikk servert i Japan. Jeg må innrømme at det høres litt ut som at folk bare feier gulvene sine, hiver det de finner av kryp oppi frityrgryta og - voila - der har du lørdagskosen. I Japan spiser de visstnok også kråkeboller på kald tofu til frokost. Takke meg til frokostblandingen min!

Et lite sidespor som jeg likevel syns er verdt å nevne er noe min etiopiske kollega fortalte om Uganda, hvor han har bodd i mange år. I nordøstre del av dette landet, i en region kalt Karamoja, har mennene tradisjonelt gått omkring kliss nakne. Nå for tiden kler de gjerne på seg når de skal inn til byen men straks de kommer tilbake til landsbygda vrenger de av seg fillene igjen. Det vil si, de er ikke helt nakne - men i motsetning til andre halvnakne menn har de på t-skjorte men ingen bukse. Bar underkropp, rett og slett. Hvor enn de går bærer de på en liten krakk, ca 30 cm høy, som de sitter på når de er våkne og bruker som hodepute når de sover. I følge historien bør utstyret deres helst rekke ned til bakken når de sitter på krakken. Til slutt foreslo etioperen at neste gang jeg kommer til Uganda skal han ta meg med til Karamoja og se om jeg vil "blend in". Eh?

Men dagens aller ekleste var uten tvil det inderen fortalte om sin fars opplevelser i Kina. Der hadde han vært på en restaurant hvor de hadde spesiallagde bord med hull i for å servere aper. Apens hode stakk opp over bordflaten mens den døde kroppen dinglet under. Så var det bare å finne frem sugerøret og stikke den ned i apehodet for å drikke hjernevæske. Jeg var litt skeptisk til akkurat denne historien, særlig fordi jeg tror inderen er den type mann som kan finne på å dra på litt for å få en god fortelling, men det hele ble bekreftet av sørafrikaneren og han pleier å være til å stole på.

Jeg prøvde å fortelle om smalahove men det var liksom ingen som ble særlig imponert. Og det er vel omtrent det ekleste Norge har å by på - eller?

Etiketter: ,

 

til denne posten

 
Blogger Marte Sier:

Uæææææh! Ekkeltekkeltekkelt!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Jeg vet. Skikkelig skikkelig vemmelig.

 
 
Blogger Tonita Sier:

Apehjerne - takk, står over. Mistet apetitten for lenge siden

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Ikke apehjerne - apehjernevæske. Med sugerør. Det er by far det sykeste jeg har hørt på leeeeenge.

 
 
Blogger Flopsy Sier:

Jeg har jo syslet litt med en liten føljetong på min blogg, der jeg tar for meg matretter som jeg (og ikke så mange andre) liker. Deriblant blodpølse, som jeg har skjønt er noe av det mer upopulære.

Men apehjerne-væske altså, der går grensen selv for meg ;-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Vel..ikke sulten nå likevel.. Takk.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Flopsy: Velkommen hit! :-) De fleste (alle?) norske retter blekner jo litt ved siden av apehjernevæske drukket med sugerør. Det som er fascinerende er jo at bak alle sånne lokale retter fins det en relativt logisk forklaring. Vet ikke hva historien bak apehjernevæske er men grunnen til at de f.eks spiser rått kjøtt i Etiopia er at for 400 år siden, da muslimer kriget mot kristne, måtte folk unngå å lage røyk siden det ville røpe for fienden hvor de var. Løsningen ble å spise kjøttet som det var :-)

Selvisk: Ikke jeg heller, jeg var veldig glad for at middagen var unnagjort da denne samtalen kom i gang :-)

 
 
Blogger Örn Sier:

Er jeg et litt sykt menneske hvis jeg reagerer med nysgjerrighet fremfor avsky ná? I sáfall: Æsj, fyyyyysj! ekkelt ekkelt ekkelt.

 
 
Blogger Gretten Sier:

Det kan da ikke være verre enn de ekle syntetiske milk-shakene fra McDonalds? Spesielt den med jordbær, fytte faen.

Her er en liten oppskrift på, ja selvsagt, apehjerne.

 
 
Blogger Espen Sier:

Det ekleste jeg kan komme på her i Norge er mordersnegle-smørbrød.

 
 
Blogger Espen Sier:

Jaja, nå er han kokken jo ikke norsk da, men det er flust med mordersnegler å ta av her også.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Örn: Litt syk kanskje. Men ikke la det stanse deg :-)

Gretten: Jo, det er mye mye eklere enn milkshake fra McDonald's. Og det var da en tøysete apehjerne du hadde fisket frem :-)

Espen: Æææææsj!

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Urk-urk! Mye æsj. Og mye rart.

En venn av meg som bodde noen måneder i Japan sende meg stadig skrekkraporter.

«Det er blekksprut i iskremen min. Heldigvis er sjokoladepuddingen god. Det er sjokoladebiter i den, til og med. Eller- mokkabønner. Hm. Jeg tror faen meg det er bønner i puddingen min. Glem det jeg sa om sjokolade.»

Folk spiser mye rart mange steder...

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Hjernevæske er jo det samme som såinalvæske, det er en viss sirkulasjon som foregår.

Jeg kan tenke meg det smaker lett salt, kanskje litt som kraften i fiskebollepakkene. Men kanskje litt varmere? Muligens vil det bære preg av en viss blodsmak også, men lett overdøvet av saltet. Og jeg tror det vil være en KCl - saltoppløsning i stedet for NaCl - altså mye sunnere enn fiskebollekraft.

Om jeg ville testet det? Klart! Jeg ville testet smalahove også jeg, om det ble tilbudt meg. :)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Huff, korrekturlesning FØR jeg trykker send er ikke min sterke side. Jeg er bare et offer for min svake karakter, som sier "Send og gå videre! Kaffen din blir kald!"

såinalvæske er selvsagt et synonym for spinalvæske!

 
 
Blogger Heidi Fleiss Sier:

De kunne i det minste vært høflige nok til å ta bort kroppen og servere hodet på et fat! Man skulle nesten tro de var usiviliserte!

 
 
Anonymous Anonym Sier:

NOen jeg hørte om som trodde at retten "komle" var lagt av snotteklyser.. selvsagt utlendinger dette og!

Men DU gir dagens latterdose, girl!
Har lett etter en passende beskrivelse på deg, og jeg tror til syvende sist at det må bli "EDGY". Du har attityde og Edge, liksom. Yej! Fint at ikke alle kvinnelige bloggere skriver bare om sminke og jåleri og slikt.. puhh :-)

Hurra for Frøkna!

Hilsen Krissy- med rykte som smiskefrøken deluxe etterhvert? Iiiiiih

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

virvarr: pudding med bønner i? det høres ikke godt ut. og jeg tror japan er helt der oppe sammen med kina hva gjelder snodig og ekkel mat.

goredom: din kjennskap til smaken av spinalvæske uroer meg litt, kjenner jeg. vær så snill og si at du ikke har denne kunnskapen fra obduksjonspraksisen på medisinstudiet?

heidi: javisst, det hadde jo gjort saken en heeeeelt annen.. :-)

krissy: og så jeg som liker komle, nå kommer jeg alltid til å tenke på snørr når jeg spiser det. takk skal du ha!

edgy er et ord jeg i grunnen er godt fornøyd med selv om det neppe er det første ordet jeg ville brukt for å beskrive meg selv. jeg skjønner jo at det er et tomrom i livet ditt etter at radiohode la opp og du er selvsagt velkommen hit med skrytet ditt anytime :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Frk Makeløs: Neida, slapp av. Jeg vet litt om hva spinalvæsken består av, dermed gjetter jeg litt på hvordan det må smake.

Forresten: Spinalvæsken sirkulerer mellom hjerneventriklene og ryggmargen i kanaler mellom dem, slik at å kappe hodet av kroppen før man har fått sugd opp alt vil være en dårlig ide. Det renner ut i halsen om du kapper kroppen bort fra hodet. På en måte ville det være som å trekke ut proppen i badekaret et par minutter før du jumper oppi med en god bok.

Det må også være litt av en vitenskap å vite hvor man skal stikke sugerørene for å komme frem til beholderne inne i hjernen, hvor det er rikelig av væsken. Det er nok heller ikke noen hovedrett om man ikke skal spise selve hjernen, en menneskehjerne som er en tanke større enn en apehjerne inneholder ikke mer enn 1,5 dl av denne væsken. Blir ikke mye på hver om en er en tre-fire stykker! :)

 
 
Blogger Gretten Sier:

Goredom: Jeg hyller din viten.

Mvh Gretten som er en stor fan av all slags kunnskap

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Jeg kan ikke si meg annet enn enig med Gretten her, det er vidunderlig med lesere som kan komme med interessante tilleggsopplysninger. Så vidt jeg forstod var det snakk om en ape pr person her og hadde det vært meg hadde hvertfall en og en halv dl spinalvæske vært mer enn nok :-)

 
 
Blogger bigdaddy Sier:

Jeg mener den retten med apehjerne fra skrotten ble servert i en av de klassiske indiana jones filmene. Så enten har dine venner hentet inspirasjon derifra, ellers å har filmen hentet inspirasjon fra virkeligheten. Det siste scenarioet finner jeg mest skremmende.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Jeg tror filmen har hentet inspirasjon fra virkeligheten og ikke bare i forhold til det med apehjerne. Jeg var på et foredrag om hvordan skaperne av Indiana Jones blant annet ble inspirert av nazistenes forskingsinstitutt Ahnenerbe. Du kan lese om et her: http://www.kjetter.com/arrangementer/tidligere.php?id=32

 

Svare?