<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Oslo er et skummelt sted

Min tremenning er 19 år og har bodd hele sitt liv på et lite tettsted på vestlandet med noen hundre innbyggere. Hun er overbevist om at Oslo er et skikkelig skummelt sted hvor hva som helst kan hende med hvem som helst.

For et par-tre år siden skulle hun og en venninne på et arrangement i Oslo og tok toget hit. Vel fremme på Oslo S motet de seg opp og gikk ut for å se seg om i hovedstaden. De kom sånn ca til nederste del av Karl Johan før de ble enige om at dette var grusomt skummelt og pilte tilbake til togstasjonen. Der satt de på en benk og spilte kort i seks samfulle timer, til arrangementet de skulle på begynte.

Jeg kniste godt da hun fortalte meg denne historien og lærte henne "smil og rist på hodet"-trikset som fungerer på alt fra Hafslund-pushere til narkiser og turister (selv om man egentlig bør være litt snill med de siste). Neste gang hun våger seg østover blir det guidet trikketur. Vi kan jo ikke ha noe av at rural ungdom går rundt og er redde for Oslo!

Etiketter:

 

til denne posten

 
Blogger Unknown Sier:

Det morsomme er jo at byfolk ofte blir livredde når de beveger seg utenfor urbane strøk.. Jeg sliter fortsatt med denne frykten..

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med savn etter byens lyder og lukter

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Det er kanskje sant, men i så fall for helt andre type ting. Kuer for eksempel. De er dritskumle.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Kyr frøkna, det heter kyr, og egentlig er de ikke så innmari skumle :)

Forresten forstår jeg godt at man kan bli litt småskremt i Oslo. Det er helt skrekkelig mye pushy folk der, som skal verve deg til omtrent alt mellom himmel og jord. (Støtte regnskogen, støtte Redd Barna, støtte WWF, støtte meg, støtte deg..ja du kjenner typen). Foruten de noe pushy folka er egentlig Oslo en hyggelig liten by :) Selv når du kommer fra landet (som meg)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Kyr ja. Pokker, det visste jeg jo. Men skumle er de uansett.

Det er derfor du må lære deg "smil og rist på hodet"-trikset, da slipper du unna både ververe og narkiser og fulle folk og alt som er. Universaltrikset, kan vi godt kalle det :-)

 
 
Blogger Marte Sier:

Skjønner godt at de ble litt skremt - er det egentlig noen som liker å gå fra Oslo S og oppover nedre Karl Johan?;)
Men sant nok - med "smil og rist på hodet-trikset" kommer du deg unna det meste!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Nei, det er ikke noe hyggelig område - men de fleste klarer vel å komme seg gjennom det likevel? :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Hahaha, det er rart hvordan man skremmes av det ukjente - eller det man advares mot. Her i Buenos Aires blir jeg stadig advart om at all sivilisasjon slutter når man krysser Avenida General Paz som omkranser den indre byen, og man går over i provinsene. I provinsene er holdningen det motsatte. Utenfor byen er det trygt, mens inne i byen hersker lovløse tilstander..

 
 
Blogger care Sier:

Oslo er skummelt jo..

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Tiqui: Ja, det er sant. Jeg kan knise av at hun er redd for narkisene i Oslo, men hun ler sikkert stort av at jeg er redd for kyr (takk Guro).

Care: Nisjda, ikke skummelt i det hele tatt :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Jepp, smile pent og riste paa hodet er rimelig universalt og virker i de fleste byer jeg har vaert saa heldig aa besoke saa langt :) Saa jo fortere du laerer tremenningen det jo bedre er det.

Men jeg sanser at du ikke kommer til aa melde deg paa bonderomantikk med det forste??

Guro
-fra landet, og derfor bonde i byen for alltid (selvom jeg aldri har bodd paa gard)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Neeii.. Det er kyr i Bonderomantikk, er det ikke? Dessuten har jeg fortsatt litt tro på Oslogutta :-)

 

Svare?