<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Frøkna lurer på ting


Det var så morsomt å lage den forrige listen at jeg fortsetter i samme tralten litt til; i dag presenterer jeg en lureliste. Jeg går ofte rundt og lurer på et eller annet, som regel såpass uvesentlige ting at de flyr inn og ut av hodet mitt uten å bli der lenge nok til at jeg finner noe svar på det jeg lurer på. I det siste har jeg lurt på følgende:

• Hvor lang tid tar det fra jeg mister et eple i gulvet til det får en brun flekk?
• Fins det en grense for hvor sakte det er lov å ekspedere kunder hvis du jobber i butikk?
• Blir alle jobber kjedelige etter hvert, uansett hvor interessante og spennende de var i utgangspunktet?
• Hvorfor blir man blå på tennene av å drikke rød vin?
• Blir man rød på tennene av å spise blå bær?
• Hvorfor lager de sykler med 21 gir når man ikke trenger mer enn sju av dem?
• Er bloggingen min kun et utslag av ønsket om å bli sett (lest) eller fins det mer sjarmerende grunner til at jeg holder på med dette?
• Hva i all verden skal jeg gjøre på 17. mai?
• Hvorfor ser lårene mine fine og smale ut den ene dagen og helt gigantiske ut den neste, til tross for at de måler nøyaktig like mange cm i omkrets begge dagene?
• Akkurat hvor nevrotisk er det egentlig å jevnlig måle lårene sine med målebånd?
• Tror kollegaene mine at jeg arbeider konsentrert og inderlig med jobbting når jeg lukker døra inn til kontoret mitt eller skjønner de at jeg leser blogger og henger på Facebook?
• Fins det virkelig folk som ikke liker epler?
• Hvem er det som hele tiden driver og roter så fælt hjemme hos meg?
• Hvordan hadde livet mitt sett ut nå hvis jeg hadde fulgt den opprinnelige planen/drømmen om å studere journalistikk i Dublin?
• Er det normalt å kunne teksten på flere hundre popsanger?

Jeg er ikke alltid en veldig lur jente, men jeg er i det minste en lurete jente.

Etiketter:

 

til denne posten

 
Blogger radiohode Sier:

Alt du skriver hører inn under menneskets kjernevirksomhet. Men det siste punktet ble jeg litt nysgjerrig på. Er det normalt? Nja...nei, det er ikke normalt i betydningen "kan alle dette"?

Hvis jenter bruker målebånd på lårene, hva tror du gutter bruker linjal til?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Jeg kan komme med et forslag til 17. mai:
I fjor oppdaget jeg 17. mai morgen at bunaden min ikke passet, da ble jeg så sur at jeg droppet hele 17. mai. Jeg var hjemme og vasket og ryddet hele leiligheten, limte inn bilder i fotoalbum og sorterte cd-samelingen. Leste en god bok, lagde god middag og så en god film. Beste 17. maien.

Ellers har jeg en kollega som ikke liker epler, men spiser dem likevel, fordi hun tror de er mye sunnere enn all annen frukt til sammen.

Dette til orientering.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Radiohode: Det bekymer meg litt, kanskje alle disse sangtekstene opptar plass i hodet mitt som andre bruker til mer fornuftige ting?

Hm, det vet jeg ikke om jeg vil tenke på.

Sonja: Det høres ut som en fin 17. mai, særlig hvis jeg hadde vært litt mindre redd for å gå glipp av noe når hele byen er ute og glor på hverandre. Men hvis det for eksempel blir regnvær og jeg fortsatt mangler invitasjon til en glamorøs 17. mai-lunsj, så skal du ikke se bort fra at jeg følger ditt eksempel!

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Det siste punktet er ikke noe å lure på i det hele tatt - svaret er ganske enkelt et rungende JA!!

Og hjernen er kjeeeemperomslig, den har helt sikkert plass til mange hundre sangtekster til, hvis du skulle få lyst *smiler* Jeg leste en gang hvor stor prosentandel av kapasiteten vi egentlig utnytter (det var forsvinnende lite), men jeg har visst glemt tallet *ehhhmm*, eller - det var nok en sangtekst som skjøv det ut..

Hvorfor får jeg følelsen av at jeg underminerer mine egne teorier her..

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Ehmm..

Det var jeg som plutselig ble "anonym". Må være en annen sangtekst som blokkerer identitetsområdet i hjernen..

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Vel, du trenger vel ikke lure på alt dette her? Men for å slå fast de viktigste fast:
- Arbeid suger. Alt arbeid suger. Tenker meg at det ville sugd kraftig å blogge, hvis du hadde hatt det som arbeid. Bytt jobb, så treffer du i hvert fall nye folk.
- Det finnes en grense: Åpningstid
- Det med sykler synes jeg er veldig rart. 21 gir? Håpløst. Og så kommer de uten skjerm, lykt, bagasjebrett. Som å selge en bil med 40 gir, uten speil, støtfanger, seter i baksetet og sigarettenner. Som for øvrig installeres på alle nye biler. Jeg vil heller ha en sykkel med sju gir, skjerm, lykt og bagasjebrett.
- Man blir ikke blå på tennene av å drikke rødvin. Med mindre man heller i seg så mye som tre-fire glass. Men hvem gjør vel det? Uansett, fargestoffet i rødvin er jo blått, men ser rødt ut fordi det er blandet ut med blank druesaft.
- Jeg aner ingenting om lårene dine.
- Men det er nevrotisk å måle lårene jevnlig.
- Kollegaene dine er bare redd for at du skal skjønne at de leser nettaviser og er på Facebook, og skjønner ikke at du gjør det samme.
- Ikke hold deg hjemme på 17. mai. Hvem gidder vel det? 18. mai er en fin dag til å rydde, lese bøker, måle lår og andre ting.
- Du hadde vært en kul NRK-journalist med tilgang til mange menn, vunnet i TP og blitt elsket av folket. Du kan angre.
- Nei, det er ikke normalt i det hele tatt, spesielt hvis man ikke kan synge.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

EarlGrey: Det handler ikke om å ha lyst eller ikke, jeg setter meg jo ikke ned og pugger disse tekstene. De bare dukker opp og okkuperer plass i hodet mitt helt av seg selv! Skummelt.

NoDuty: Godt sykkelpoeng. Hvorfor er alle disse girene man ikke trenger standarduststyr, mens bagasjebrett ikke er det?

Og jeg kan synge. Du skulle bare visst.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Hodet ditt har nok en slags "autosave"-funksjon på sangtekster..tror fortsatt ikke det er så unormalt..

Selv syns jeg ikke det var særlig skummelt før jeg oppdaget "SOS" med Rhianna og et par-tre Pussycat Dolls-tekster inne i hodet for en stund siden. Da kaldsvettet jeg litt et par minutter ;o)

 
 
Blogger Esquil Sier:

jeg tror at sangtekstene er hjernens eget språk. når hjernen plutselig spiller av en av tekstene, uten at du har hørt sangen tidligere på dagen, prøver hjernen din å si deg noe.

som eksempel, earl grey, hjernen din prøver å si "SOS noen, kom og redd meg". ikke rart man kaldsvetter da kanskje.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

EarlGrey: Ja, en ting er jo å ha autosave på sanger man faktisk liker, noe annet når man plutselig oppdager at man kan teksten til Vinsjan på kaia og I'm not a girl, not yet a woman (tråkket jeg på noen tær nå?)

Esquil: Ah, på samme måte som når man drømmer?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Esquil: Takk for hjelp med tolkingen - og jeg har vært inne på det samme selv ja. Det som kanskje gjør dette ekstra skummelt er at SOS med ABBA er en låt som ofte dukker opp helt umotivert også..

Og for å gjøre kaoset komplett, så hører jeg av og til DDE blande seg inn med tekstlinjen "...på et utslette' respatexbord.."

Er det håp, tror du?

 

Svare?