<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Frøkna er motepoliti


Fordelen med å lage lister og systemer som favoriserer noe fremfor noe
annet er at man selvsagt lager dem slik at en selv kommer svært
fordelaktig ut av det. Så i dag utroper jeg meg selv til motepoliti. Det
opplyses om at reglene under gjelder voksne - barn kommer stort sett unna
med hva som helst, så lenge det ikke er vulgært. Følgende er herved forbudt:

* Skinnbukser
* Crocs
* Asymmetri, herunder asymmetriske øredobber, asymmetriske skjørt og asymmetrisk hårsveis
* Kombinasjonen allværsjakke og penkjole
* Dårlige bh-er. Bh-en har en funksjon; det er å løfte/støtte/holde på plass
* Ekstrem sagging. Det vil særlig bli slått ned på sagging av skinny jeans
* Trailersprekk
* Et helt antrekk: strømper, skjørt, topp, jakke og eventuelt sko i samme farge, for eksempel rødt.
Svart er unntatt fra denne regelen
* Bar muffin top-mage
* Bittesmå ryggsekker
* Solbriller på hodet
* Orange
* T-skjorter med "morsom" tekst
* Hvite linbukser
* Dyp utringning i kombinasjon med miniskjørt
* Strømpebukser med morsomt mønster (hjerter, stjerner, prikker)
* Scrungies (det spiller ingen rolle at enkelte hevder de er tilbake,
de ser fortsatt fæle ut)
* Strykefrie, beige bukser av typen Dressmann
* Fjorårets festivalarmbånd
* Brytersinglet i kombinasjon med ekstremt hårete rygg

Motepolitiet foreslår også at det lages en maksimumsgrense for hvor
mange nupper pr cm2 det skal være lov å ha på en genser/cardigan.

Etiketter: ,

 

til denne posten

 
Blogger Unknown Sier:

Spørsmål og kommentar til motepolitiet:
"Et helt antrekk: strømper, skjørt, topp, jakke og eventuelt sko i samme farge, for eksempel rødt.
Svart er unntatt fra denne regelen."

Hva med grått eller mørkeblått??

"T-skjorter med "morsom" tekst"

Gjelder dette også band- t-skjorter?

"Dyp utringning i kombinasjon med miniskjørt"

Ta ut denne. Det kan se bra ut...!

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med angrep på motepolitiets politikk

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Hva skulle jeg ha gjort uten motepolitiet til å dirigere meg i riktig moteretning? Ser at stripete genser ikke er nevnt på denne utlista, så jeg går ut i fra at det fremdeles er ok.

Jeg har forresten noen spørsmål som jeg tror flere menn enn meg lurer på. Det gjelder dette med hatt. Spørsmålene er: Hatt? Hvilken? Og når er man så gammel at man bare blir gammel mann med hatt?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Hmm.. jeg faller rett gjennom her, med solbrillene på hodet og mye annet rart.

Men noen ganger må helsen og fornuften komme foran mote-tipsene. Det ser ikke bra ut med penkjole og allversjakke, det er jeg enig i. Men det er mer sannsynlig at man kommer fra sykkelturen til festen uten forkjølelse dagen etter om man har vindtette ytterklær til og fra. Jakken tas selvsagt av i selskapet...

 
 
Blogger Esquil Sier:

Det å følge moten fører til forbruk, og alt forbruk fører til forurensning og klimagassutslipp fordi varene skal produseres, fraktes (gjerne fra Asia) og lagres.

Hvis verden tar til vettet burde mote i seg selv gå av moten. I det minste bør rammene for hva vi tillater hverandre å gå i utvides betydelig.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

egoisten: grått i ulike nyanser kan til kanskje gå, men ikke mørkeblått syns jeg. band t-skjorter går aldri av moten, dessuten har de vel sjelden morsomme tekster? jeg har en ganske lav terskel for hva jeg syns er vulgært, derfor syns jeg ikke man skal ha både dyp utringning og kort skjørt.

rabbagast: stripete genser er mer enn ok, det er veldig bra. hatt er et tricky spørsmål. jeg er skeptisk, jeg syns ofte det ser litt fjollete ut (som på pete doherty, for eksempel). men det kan hende det funker i kombo med dress og frakk når man skal i selskap eller noe.

tiqui: det fins ytterplagg som både ser bra ut i kombinasjon med penkjole og som holder deg varm samtidig :-)

esquil: ja, jeg er et elendig menneske. men alle må jo ha klær og de produseres gjerne langt borte uansett om man vil følge moten eller ei.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Min løsning er som regel å ha med skift. Dermed sykler jeg i klær som både holder meg tørr og varm og passer til den vind- og vanntette jakken (som hører til de klesplaggene som er altfor dyre til å ha flere av), og så skifter jeg når jeg kommer frem.

Noen vil kanskje hevde at løsningen ville være å ta taxi, men da er vi over på en helt annen diskusjon.

Dessuten kler jeg oransje! :D

Og stripete genser er ut. Rabbagast, hører du?

Forresten morsomt med en slik post, fordi den tvinger folk til å ta stilling til sin egen og andres smak, selv om man på forhånd vet at man ikke klarer å bli enige. Crocs og scru..? vet jeg ikke hva er engang.

 
 
Blogger Esquil Sier:

som du sier må folk ha klær, den delen av mote som handler om å skaffe klær man liker er jeg for. det jeg kan styre min begeistring for er å nedvurdere andres, og å lage press om at "dette må du ha i år". free your mind.

utover det respekterer jeg seff at andre har en annen mening, dette er bare saklig uenighet. og du er ikke et elendig menneske :)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

tiqui: jeg lar forfengeligheten seire og tar taxi :-)

crocs har jeg skrevet en hel post om før: http://frokenmakelos.blogspot.com/2007/04/en-snikende-plasttrend.html

scrungies er hårstrikker med et tøystykke rundt, sånne som vi gikk med på åttitallet.

esquil: jeg sier ikke hva folk må ha i år, jeg bare sier hva jeg ikke syns er noe fint sånn generelt.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

hmm... jeg elsker sånne strømpebukser med morsomme mønstre, farger og så videre! ;D


hehe, det hjelper ikke hva den selvutnevnte motepolitidama sier, jeg VIL ha søte strømper!


De piffer jo opp antrekket og trekker oppmerksomheten vekk fra andre ...ehhh...utsatte kroppsdeler? :D


Mia, som går og gjemmer seg når Frøken Makeløs ankommer;o) hihi

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Enig i det meste. Men assymetrisk ørepynt/skjørt/frisyre kan være kjempefint - mer personlig og spennende og det symmetriske.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Det skulle selvfølgelig ha stått "...ENN det symmetriske".

Er ellers litt forundret over at du ikke har nevnt tennissokker, for de pleier alltid å figurere på slike lister.

Og minst like ille er knestrømper i nylon der den øvre kanten og huden over den er godt synlig - noe som ofte er tilfellet når skjørtet/kjolen enten ikke er lang(t) nok eller har splitt(er).

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Man kan bare lave festivalarmbånd efter behov... :-)

 

Svare?