<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Skosnakk



























I dag snakker vi om sko. Hurra!

De vakreste skoene har høye hæler, og slike sko gjør også noe med holdningen din. Bena ser lengre ut, du ser høyere ut og balansen endres sånn at du får en finfin schwung i hofta. I luv it. Imidlertid er det en fordel at du klarer å gå på skoene, ellers ser det lett litt tåpelig ut. Trenger du tips kan du for eksempel ta en kikk her - og trenger du bevis på at selv den beste kan slite litt, så kan du se modeller som tryner en masse her. Forøvrig gjelder det, som med alle andre ting, at øvelse gjør mester.

Men høye hæler er jo ikke bare høye hæler, det fins et utall ulike typer å velge mellom. De enkleste og mest komfortable å spasere i, er de som har kilehæler (klikk for bilde) - ettersom vekten av foten fordeles jevnt. I den andre enden av skalaen hva gjelder både komfort og vanskelighetsgrad er stiletthæler, som kan være så høye og spisse at de setter merker i parketten. I tillegg til kilehæler og stiletthæler fins blant annet kitten heels, som er sko med hæler som er lavere enn fem cm.

Ulike stropper på damesko kalles blant annet slingbacks, t-strap, mary janes og ankle straps. Er de åpne foran heter de peep toe og er de åpne bak heter de mules. Når det gjelder flate sko så kommer vi ikke utenom ballerinasko - som hvertfall i mitt hode er bortimot det eneste uten hæl som funker sammen med skjørt (unntatt sandaler, som funker til nesten alt).

Man skal selvsagt ikke late som man er Victoria Beckham og trippe rundt på høye hæler hele tiden - da kan man få ilker og utvekster og for korte sener i føttene. Et par ganger i uka bør imidlertid kunne gå helt fint, og oftere hvis hælene ikke er så vedig høye. Fordi vekten forflytter seg og bæres foran på foten (og ikke på hælen), blir jeg fort øm under tåballen i høyhælte sko. Jeg har derfor stor nytte av Scholl sine party feet og anbefaler dem herved entusiastisk videre. De kan kjøpes blant annet på apotek. Forøvrig kan det jo være verdt å nevne at sko med ankelstropper visuelt sett deler bena dine i to og derfor gjør at de ser mye kortere ut.

(Bildet viser mine såkalt frekke sko fra Roma; de som ble borte i outfitbildet på onsdag.)

Etiketter:

 

til denne posten

 
Anonymous Anonym Sier:

Fine fine skoene sine! Finest av alt er at de ligner noen av mine favoritter, saa klart:) Jeg liker deg som moteblogger, froekena!!

(Selv om jeg ikke alltid deler din smak og/eller store interesse for mote...det er verdt aa lese likevel!)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Åjaaaaaa, skoooo! Elsker sko! Det finnes ALLTID en god anledning for å kjøpe et nytt par sko, OG en kvinne får ALDRI for mange sko. Den mannen som påstår det, kan bare ryke å reise :-p

 
 
Blogger Delirium~ Sier:

Kan du ansettes for å handle sko for0med meg? Jeg vil nemlig gjerne ha fine sko, men får angst etter ca 30 sekunder i en skobutikk... og hvis jeg må innom flere får jeg bare flakkende blikk og angst. Dette inntreffer også når jeg skal handle jakker forresten.

Andre ting - ikke noe problem. For det har jeg svar belte (minst) i shopping.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

alter ego: vi har god skosmak, du og jeg!

veldig stas at du liker motebloggingen min, og kanskje til og med litt ekstra stas at du gjør det til tross for at du ikke nødvendigvis deler min smak og store moteinteresse. hurra!

rosaverden: oisann, der undergravde du vel litt dette med at moteinteresse ikke handler om konsum..? :-D

men jeg er også veldig begeistret for sko - føtter har jo aldri tjukkedager!

delirium: om jeg kan? selvsagt! jeg er ganske god på jakker også, om jeg skal si det selv. det verste jeg kan utsettes for på shoppingfronten er jeans og bikini. det er fæle greier.

 
 
Blogger Tonia Sier:

Lekre sko! Man kan ikke ha nok sko =P

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

candy: takk takk, jeg liker dem veldig godt selv. men må si at det var overraskende vanskelig å ta bra bilde av sine egne føtter!

 
 
Blogger Delirium~ Sier:

*grøss* Ja, jeg trenger ny jakke også siden jeg har lagt på meg siden jeg klarte å kjøpe meg ny i fjor... (for da kastet jeg en som var for stor og litt gammel og kjøpte en som passer akkurat og er veldig kul med stort skjerf til). Jeg klarte faktisk å kjøpe meg et par nye sko etter at vansene mine brøt sammen og døde på meg, men det at jeg trenger et par par (ha!) til er jo bare sorgen. Og selvsagt må jeg ha nye aerobics-sko også, men det skal jeg klare for de er litt mer standard.

Ellers hater jeg som alle andre også å handle jeans, men da klarer jeg i det minste å prøve en del par før jeg enten finner noen som passer eller blir sur og gir opp. Bikini går overraskende greit faktisk, men i våres kjøpte jeg bikini på ebay som sitter som et skudd ;o)

Mye mulig du leies inn for skohandling med meg en dag! En del av jobben vil være å minne meg på at dyre sko er bedre for meg enn billige sko...!

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Også jeg som pleier å si at boots går til alt, selv bunad ^_^ Men støvler er kanskje ikke...sko?

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

delirium: de har en kjempefin grå (svart?) høst/vinterjakke på noa noa nå. (jeg vet - noa noa. men denne jakken er virkelig fin!)

den har litt parkas-look, men i motsetning til de fleste jakker av den typen så sitter den skikkelig fint på, med ordentlig markering av midjen og så har den sånn utrolig fin klokkefasong fra livet og ned.

koster 1499 kr.

når det gjelder sko så kan det være lurt å ta en tur til grensen og lille grensen, der ligger jo skobutikkene på løpende bånd :-)

og du har helt rett; når det gjelder sko så får man stort sett det man betaler for. noe som jo er enda viktigere hvis du er av "et-par-i-sesongen"-typen :-)

virrvarr: hm, om boots går til alt er jeg kanskje ørlite usikker på.. men du har jo så vidt jeg har skjønt en noe mer ukonvensjonell stil enn meg (og det er på ingen måte vondt ment!), så hva vet vel jeg? :-)

og støvler/støvletter var ikke tema i denne posten nei, det er sant.

 

Svare?