<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Shoppingtips

I en periode tilbragte jeg hver eneste ledige lørdag (gjerne tre av fire helger i måneden) i byens klesbutikker og prøverom. Det var ikke det at jeg kjøpte så uhorvelig mye, men jeg likte å følge med og ha oversikt over hva som fantes i butikkene. En annen ting som jeg ser i ettertid er at jeg på alle disse lørdagene lærte utrolig mye om hva slags klær som kler min kropp.

I dag tenkte jeg å presentere noen tips og triks for alle som er (eller ønsker å bli) interessert i klær og sko. Som den kritiske leser dessverre vil måtte konkludere med, handler ingen av tipsene om hverken konsum eller gruppepress.

- Ettersom klærne skal sitte på deg, så er det viktig at du kjøper plagg du kler. Den vakreste kjole kan se fæl ut på feil kvinne og den vakreste kvinne kan se fæl ut i feil kjole. Det betyr selvsagt ikke at det er noe galt med hverken kvinnen eller kjolen. Jeg forsøker å lære meg hva slags klær jeg kler gjennom en kombinasjon av råd fra fagfolk (i bøker, blader, nettsider og tv-programmer), mye tid i prøverom (heldigvis trenger jeg å bruke stadig mindre tid der etterhvert som jeg lærer meg hva slags plagg jeg kan la henge igjen i butikken) samt skamløs glaning på andre kvinner (jeg ser antagelig langt mer på kvinner enn på menn når jeg er ute og går i byen).

- Uavhengig av hvilken stil du har så handler det å komponere et antrekk mye om balanse, proporsjoner og harmoni, i tillegg til at antrekket skal fremheve det du liker best ved deg selv. Er du modig så tar du med et element eller to som krasjer litt med resten – mixmatching er vanskelig men kan bli utrolig kult hvis du får det til.

- Ikke fall for fristelsen å kjøpe noe som ikke passer. Er det virkelig verdt å begynne å sy på et billig, masseprodusert plagg? Du kan antagelig finne noe lignende et annet sted som sitter helt perfekt på deg, så la heller buksen i feil størrelse henge igjen i butikken og vente på annen en kropp i stedet.

- Sjekk hva skoene er laget av før du kjøper dem. Hvis du vil ha dem til tross for at de er laget av syntetisk materiale så er det selvsagt helt ok, men da har du i det minste tatt det med i vurderingen. Skinnsko former seg etter foten slik at du lettere unngår gnagsår, de holder seg pene lengre og dessuten lukter de ikke så lett tåfis. Sko av kunstmateriale bør helt klart være billigere enn sko som er laget av skinn.

- Kvalitet er et poeng når du handler klær, uten at det betyr at du trenger å bruke en masse penger. Det kan eksempelvis være stor forskjell på H&M-gensere, og hvordan plagget ser ut når det henger i butikken er ofte ganske avslørende for kvaliteten. Hvis genseren er støvete allerede før du kjøper den så er det stor sjanse for at den vil fortsette å suge til seg lodotter, og sånne gensere vil du jo ikke ha. Hvor tett stoffet er vevd er også verdt å legge merke til – er vevingen for løs kan du lett ende opp med blyantskjørt som sagger eller genserermer som er formet etter albuene dine.

- Når du kjøper brukte klær er kvaliteten enda viktigere å tenke på. Min erfaring er at brukte klær av kunstmaterialer har en tendens til å lukte gammelt, så det har jeg stort sett sluttet å kjøpe. Sjekk også informasjonen på vaskelappen; det er absolutt en fordel hvis plagget ikke må renses. Nuppete eller misfargete klær bør man styre unna, det samme gjelder klær som er synlig slitt langs kanter og sømmer (med mindre du ønsker å gå inn for en slitt, grunge-look da). Unike second hand-klær kan det være verdt å sy om for å få dem til å passe bedre, men det er lurt å gjøre seg noen tanker om hvordan du vil gjøre det før du kjøper. Noen plagg er enkle å justere mens andre kan for eksempel ha sømmer på steder som gjør syjobben mye vanskeligere. Hvis du har planer om å farge plagget så må du huske på at sømmer med nylontråd ikke vil ta den nye fargen.

- Legg merke til hvordan plagget sitter på deg i prøverommet. Jeg har kjøpt litt for mange skjørt som ser supre ut når jeg bare tar tak og drar dem nedover mot hoftene, men så fort jeg begynner å , så siger de jo opp igjen. Sånne skjørt blir bare hengende i skapet.

Og til slutt: Ikke kjøp noe du er i tvil om du vil ha. Ikke kjøp noe bare fordi det er på tilbud. Ikke kjøp noe fordi det ser fint ut på venninnen din.

Etiketter:

 

til denne posten

 
Blogger etaktuarliv Sier:

Jeg synes det er interessant at du nevner H&M i avsnittet om kvalitet. Nå kjenner jeg jo ikke til dameavdelingen på H&M, men i herreavdelingen er det en stor forskjell på kvaliteten på varene.

Ta for eksempel dresser. H&M selger faktisk noen serier med dresser som er av overraskende bra kvalitet, med italienske ullstoffer. De er gjerne sydd i et annet land, for eksempel Portugal, men kvalitetsmessig vil jeg si at de er sammenlignbare med langt dyrere "merkeklær".

De selger også noen dressjakker som er billigere, gjerne laget i Kina, og som ikke er av veldig bra kvalitet.

Men det viktigeste ved slike kjøp er at dressen faktisk passer ...

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

morsomt at du også har lagt merke til det. det er det samme med blant annet bianco - noen sko derfra er veldig bra, andre er veldig dårlige.

dressen må passe ja, men det hjelper jo ikke med riktig størrelse hvis kvaliteten er elendig..

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Takk for interessant informasjon

 

Svare?