<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Ryanair og bagasje

Homovennen og jeg har bestilt tur til Dublin i oktober. Hurra! Med Ryanair. Ikke fullt så hurra. Han har allerede sverget på at han aldri skal reise med dem igjen - og det er altså før vi i det hele tatt har vært i nærheten av Torp. Faktisk tror jeg han sverget på det før vi kjøpte billettene. (Hvorfor vi kjøpte dem da? Fordi vi øver oss på å være irrasjonelle..?)

Det mest fascinerende så langt (bortsett fra nettsiden deres, som er mer kaotisk enn et gjennomsnittlig tenåringsrom) er bagasjesystemet. Visst kan du ha med deg bagasje, men skal du ha med noe mer enn håndbagasje så må du betale for det. Det er sært nok i seg selv, men enda særere blir det når man ser målene for tillatt håndbagasje. Den kan veie opp til 10 kilo. Det er ganske mye (hvertfall for Homovennen, som ikke skal shoppe like mye som meg), men hvordan man skal klare å presse den vekten ned i en bag som kan være maksimalt 55*40*20 cm er beyond me.

Hva er det de vil vi skal pakke med oss egentlig? Bomber?

Etiketter:

 

til denne posten

 
Blogger Stian Sier:

Åh, prøve en pese sammen med noe bøker fra Foyles, så har du fort 10 kg i en håndbagasje, ja!

Been there, done that ...

Stian

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

åh weee, nå kom jeg plutselig på at jeg jo får tilgang på engelske bokhandlere når jeg er der borte (eller burde jeg kanskje kalle dem irske? oh well). det var en eller annen blogger som snakket om akkurat det her om dagen - det er så stas! der kan jeg henge i timesvis, hurra!

 
 
Blogger Guro Sier:

Du er ikke geolog du er du vel?? ;)
Stein veier litt :p
(jf: du er ikke egentlig ordentlig geolog før noen i sikkerhetskontrollen på flyplassen har sagt "and whats in this bag?? Rocks??" og du kan svare "ja" og nikke ivrig ;-))

Guro

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Driver ikke Norwegian og krever ekstra for innsjekket bagasje også? Samt easyjet, flybe osv.
55*40*20cm er forresten ikke så lite; kan få plass til overraskende mye i en liten koffert dersom man er flink til å pakke. Og for å komme deg opp til den magiske 10 kg grensa er det jo som tidligere nevnt bare å fylle opp resten med billige bøker.:-)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

guro: nei, jeg er geograf :-) men jeg kjenner nok geologer og steinentusiaster til at jeg godt forstår hva du snakker om - en venninne av meg har for eksempel bilde av stein på veggen, fnis.

enn du da?

suzanne: gjør de? hva skjer med verden? frekke folk.

55*40*20 er alt for lite når man har planlagt å shoppe - og ikke bare bøker :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Norwegian og andre billigselskap tar seg også betalt for bagasjen. Og enkelte i UK tar seg betalt for for seter ved nødutgangen. En må altså betale ekstra for å måtte redde folk av flyet (for ikke å glemme den kalde trekken ved dørene). Egentlig burde en fått rabatt for å sitte i disse setene! Synes forresten RyanAirs håndbagasjesystem er merkelig - jeg vil heller ha all den vekten i bagasjerommet nede i flyet enn å risikere å få alle sine 10-kiloer i hodet dersom ulykken skulle være ute! Og kan ikke fly bli topptunge?!?!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

anett: det er jo helt dustete. den fæle flymaten kan de gjerne beholde for min del, men kofferten min vil jeg jo ha med meg!

å ta betalt for setene ved nødutgangen er jo absurd, det er de kjipeste plassene jeg kan få. bare tanken på at det er mitt ansvar å dra i den greia hvis flyet styrter. hjelp!

topptunge fly, jeg vet ikke.. jeg syns i grunnen det er underlig at de flyr i det hele tatt jeg - uansett hvor de har vekten hen :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Da vil jeg bare få opplyse om følgende: jeg returnerte med Ryan (flyselskapet -ikke en ny flamme) fra Glasgow i går. På tross av at de SA vi måtte betale for å sjekke inn bagasje, gjorde vi det aldri. OG jeg hadde selvfølgelig den gedigne håndvesken min full av paperbacks fra Waterstones. Den veide presis 13,4 (det er ganske tungt skal jeg love deg), men jeg slentret nonchalant og latet som om den var lett som en fjær. og VOILA; null ekstra cash utlegg... Noe som for øvrig var bra siden jeg hadde brukt opp alle pengene på bøker:)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

kitekid: vil det si at jeg har betalt penger for å sjekke inn bagasje som jeg egentlig ikke hadde behøvd å betale? åh, så utrolig irriterende.

at de ikke veier håndbagasjen viser jo at de har et snev av fornuft et sted, og at du slentret nonchalant mens du bar tretten kilo på armen er intet annet enn imponerende!

 

Svare?