<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Meme: Oslo-favoritter


SPISE UTE. Nam Fah ved Steen og Strøm (thai). Nam Fah rocker Rice Bowl any day; bedre mat, finere interiør og så har de alkoholservering. Pluss ingen kø ved døra, hurra!

KLIPPE SEG. Komsa i Akersgata. Det spiller ingen rolle hvem av dem du går til, de er flinke alle sammen.

SE PÅ BØKER. Norli i Universitetsgaten. Bra utvalg av bøker og langt mindre folk enn for eksempel Tanum på Paleet. Bokhandlere er aldeles praktfulle å henge rundt i - selv om man ikke ender opp med å kjøpe noe som helst. Tronsmo må også nevnes; liten, fin og sær.

BADE. Jeg tar sjansen på å skrive Nydalsdammen og håper at dere har glemt dette innen neste sommer, hvis ikke kommer Homovennen til å bli sinna på meg. Nydalsdammen er en demning i Akerselva, med ferskvann og brygge og flytende tømmerstokker som man kan balansere på.

BEUNDRE UTSIKTEN. Sinsen/øverst i Torshovparken. Ingen grunn til å løpe av gårde til Holmenkollen, med andre ord.

HANDLE BRUKT. Underground i Storgata, bra utvalg og deilig fritt for åtti- og nittitallsklær. Det var utrolig utplukket der en stund, men nå ser det heldigvis ut som at hipsterne i hovedstaden har gjort seg ferdige med second hand. Brukt & Antikkhallen på Sinsen og Fretex på St Hanshaugen må også nevnes.

MENGE MED KIDSA. Onsdagsdebattene på Studentersamfundet og U-landsseminaret på Blindern er fine steder å få akademisk input og studere studentene. Men er ikke "u-land" i grunnen et noe utdatert begrep, mon tro?

ROCKE BYEN. Det går ikke an å velge bare ett sted. Mono, Robinet, Blå, Dattera, Balsam, Soria Moria..

DRIKKE KAFFE. Samme her - går ikke av å velge, så jeg nevner i fleng: Oslo Mek, Bare Jazz, Bugges, Colletts..

Jeg har garantert glemt noe og vil gjerne høre andres favoritter også. Esquil, Virrvarr, Delirium, Alter Ego og Hjorthen er herved tagget - og ellers alle som måtte føle for det. Oppgaven er å skrive om dine favorittsteder i hjembyen, det er på ingen måte nødvendig å bruke den samme listen som meg.

(Bildet er fra fine, fine Sofienbergparken)

Etiketter: ,

 

til denne posten

 
Anonymous Anonym Sier:

Aww, kose-meme. Svaring er på vei :D

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Utfordringa tatt - og resultatet dukker opp om ikke saa alt for lenge, haaper jeg. Maa bare sove litt foerst!

 
 
Blogger Espen Sier:

Jeg merker meg at nevner verken museer, gallerier eller bibliotek, men de er vel lengre ned på lista kanskje? Deichmanske har bedre utvalg enn alle bokhandlerne til sammen. Kanskje ikke så trendy, men ikke lange spaserturen fra Tronsmo i alle fall. Ufattelig gratis er det også.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

virrvarr: hurra! kosing må til :-)

alter ego: da gleder jeg meg til du våkner igjen :-)

espen: haha, se der ja - frøken ukulturell! vurderte å ta med beste kino, men det er jo så opplagt at det er gimle.. museer og gallerier går jeg veldig sjelden på i oslo, med mindre det er en spesiell utstilling. og så liker jeg å eie bøkene mine selv, så deichmanske funker liksom ikke for meg. wish it did..

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Beundringsverdig. Jeg greier ikke å slappe av i Oslo lenger. Er i sentrum hver eneste uke for å jobbe - kun! Går aldri på kaffebar, aldri på shopping, aldri på konsert og aldri på bar eller nattklubb... Det blir bare sånn inn til Oslo, gjøre jobben og så full fart ut igjen, helst før rushtrafikken korker seg helt. Kjedelig? - Ja. Det er jeg ;)

 
 
Blogger Esquil Sier:

blå og soria moria faktisk. det er jo kjernestedene til folka mine i oslo. i følge din liste er jeg ca 100% rocka.

soria moria 19.sept. anbefales. det blir quiz da, så vi skulle egentlig dratt igang et bloggerlag. det ville gruset alle.

skal se på meme. akkurat nå er jeg småfoill.

 
 
Blogger Delirium~ Sier:

Åja! Denne skal jeg kose meg med :)

Og så moro å lese om andres favorittsteder. Jeg visste ikke at det var nam fah ved Steen og Strøm, er den like bra som den ved Maridalsveien (og uten 3 kvarters ventetid på maten)?

Esquil. Hvis jeg hadde vært med på bloggerlaget hadde jeg ikke bidratt til grusing. Jeg kan bare rare ting som hva "labelensk" betyr og sånt.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

kristian skeie: kanskje man må bo her for å virkelig sette pris på byen? det betyr jo ikke at du er kjedelig :-)

esquil: er ikke det fint da? når det gjelder quiz så er jeg en racer på kongospørsmål og barnelitteratur. dessverre er det begredelig lite av begge deler på de fleste quiz'ene her i byen. akk.

delirum: er det nam fah i maridalsveien også? visste bare om take-away'en på løkka. enn så lenge er det ingen ventetid på den ved steen og strøm, hurra!

 
 
Blogger Stian Sier:

Nå er jeg blitt så gammel at jeg ikke vet hva som er hipt, og ikke er jeg tagget(? – hva nå det betyr) men av pur Skienspatriotisme kan jeg jo nevne:

SPISE UTE: Jegermesteren. Ingen over, ingen ved siden.

KLIPPE SEG: Halvstrøm. Håvard er fremdeles sjef med saksa. Og har nydelige og flinke jenter til å hjelpe seg.

SE PÅ BØKER: Selv med 3 bokforretninger tett i Skien sentrum, heller jeg til Dyring i Porsgrunn.

BADE: Skien er jo så heldig å ha Bakkestranda rett i sentrum.

BEUNDRE UTSIKTEN/KVELDSSOL: Brekkeparken. Nytes best med solbriller.

DRIKKE KAFFE: Foretrekker kaffeautomaten på jobben. Ganske god, faktisk.

Nå handler jeg veldig lite brukt, menger meg ikke med kidsa og rocker sjelden byen, så der har jeg ingen kandidater.

Men i ikke-nominerte kategorier:

PUB: Lundetangen. Eier Steffen gjør en kjempejobb!

IS: Vi må til Diplomaten i Brevik (nabokommunen Porsgrunn). Hele assortimentet til Diplom-is. Serveres med kjærlighet og veps nå i september.

UTEPILS: Lekteren.

BOLIGPRISER: Som Oslo kun kan drømme om.

BILKØ: Minimal. 18 minutter til jobben.

PARK: Brekkeparken, Bakkestranda, Lundedalen. Alle til sitt bruk.

Du burde prøve :-)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

stian: hurra for egen liste! og jeg skal så absolutt prøve, neste gang jeg er i skien eller deromkring :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Jeg stjal ideen fra deg..sorry..

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Jeg mener å huske at du har en lang tradisjon for akkurat det? :-)

Men du har jo ikke stjålet, jeg tagget jo alle som måtte føle for det!

 

Svare?