<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Spøkelsestog

I går snublet jeg tilfeldigvis over det jeg antar var demonstrasjonstoget som Blitz arrangerte til støtte for Brakkebygrenda - den der tomta i Gamlebyen hvor det har bodd frikere i trehytter og campingvogner de siste åtte årene. Tidligere denne uka ble okkupantene kastet ut av politiet, men heldigvis har de andre husløse venner som har gitt dem politisk asyl hos Hausmania. Jeg må si at jeg har sansen for frikere som holder sammen, det er liksom litt koselig å tenke på.

Men så var det dette demonstrasjonstoget da. Uten at jeg egentlig har tatt noe standpunkt i Brakkebygrenda-saken, så slo det meg at demonstrantene neppe vant så veldig mange av de tilfeldige forbipasserende over på sin side gjennom denne markeringen. Det var strålende sol i Oslo - en av de første sommerdagene - og folk spiste is og hadde på shorts og sandaler og solbriller. På en sånn dag er det god stemning i Oslo, folk er blide og hyggelige og gleder seg til grillings i parken og utepils. Og så ser de dette demonstrasjonstoget med hundre svartkledte ungdommer som aldeles ikke ser blide ut og som spiller skummel og bråkete musikk så høyt at gamle damer (sånne som denne frøkna) får vondt i ørene.

De minnet om et spøkelsestog - og de virket aldeles malplasserte i den fantastiske sommerdagen. Nå er jeg muligens litt over gjennomsnittlig begeistret for happy endings, glade fjes og lykkelig dansing, men jeg innbiller meg at de folkene som sto og så på toget kanskje hadde fått litt mer godfølelse for Brakkebygrenderne hvis de hadde anstrengt seg for å se litt mindre skumle og litt mer glade ut.

Etiketter:

 

til denne posten

 
Blogger etaktuarliv Sier:

Hvite klær er ikke bra, svarte klær er ikke bra. Du er neimen ikke lett å tilfredstille.

 
 
Blogger Gretten Sier:

Jeg var tilfeldigvis i nærheten av Blitz på lørdag. Da var det en stor samling mennesker der. Plutselig ser jeg en liten murstein bli kastet gjennom lufte.... Ha ha tror du ikke Team Patetico stod og kastet på blink. Hva slags blinker? Politihelfigurer i papp! LOW LIFE!

 
 
Blogger Tonita Sier:

aktuarliv: Den søte frøkna forstår at det må farger til for at livet skal bli koselig og hyggelig. Både i sommerhverdag og i demonstrasjonstog.

Skal snakke med arrangementskomiteen før neste demonstrasjonstog slik at det gir litt bedre inntrykk.

Nabokjerringa.

 
 
Blogger frikke Sier:

Enig - for å få godvilje blant folket, bør man ty til demonstrasjoner som kan vekke sympati. Men kanskje munter glede og farger er feil? En "husløs" skal vel være trist og ha dådyrøyne?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Det er vel begrensa hvor mye glede du klarer å mobilisere når du protesterer mot at noen river huset ditt...

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

etaktuarliv: haha, you got me. til mitt forsvar må det sies at det faktisk ikke var klesfargen som var hovedpoenget i denne posten, snarere at demonstrantene så så utrolig triste ut. man kan jo se glad ut selv om man har svarte klær?

gretten: hihi, det er jo litt morsomt også. de skjønner tydeligvis at det ikke er så lurt å kaste murstein på politiet på ordentlig, så da tøffer de seg og gjør de det på lat i stedet :-)

tonita: ja, og før i tiden så var da hippier og frikere og pønkere kledt i masse farger?

godt å høre at du ordner opp :-)

frikke: det var ikke mye dådyrøyne i den demoen der, de så egentlig ganske sinna ut. hvordan en husløs skal se ut, aner jeg i grunnen ikke. kanskje wiki vet?

mn: det er jo forsåvidt sant og jeg skjønner godt at de syns det var kjipt. men jeg tror likevel de hadde fått mer støtte blant folk flest om de hadde prøvd å se litt mindre skumle ut.

 

Svare?