<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Hvite linbukser

Det er et like sikkert vårtegn som fulle russ, grønt gress og grillos; smålubne damer i hvite linbukser. De dukker opp hvert eneste år. Jeg skjønner det bare ikke.

For det første er buksene alltid laget av lin. Lin er ikke et bra stoff å lage bukser av - det er garantert krøllete før du har gått ut døren om morgenen. For det andre er buksene alltid vide, og ofte av typen som ender midt på leggen. Smålubne damer ser ganske enkelt ikke mindre smålubne ut i vide, korte bukser. For det tredje er de hvite. Hvite bukser er som regel ganske gjennomsiktige, hvilket vil si at uansett hva slags truse man har på seg under buksen, så ser vi det. Og vi vil jo helst få slippe å se hva slags truser andre mennesker har på seg.

Jeg innser at det er en ørliten sjanse for at disse buksene har et visst element av komfort over seg, men det syns jeg uansett er et aldeles uholdbart argument. Komfort er for hytteturer og sykedager og hagearbeid. Når vi er ute blant folk så syns jeg godt vi kan anstrenge oss for å se litt bra ut.

Verden hadde vært et litt bedre sted uten hvite linbukser.

Etiketter:

 

til denne posten

 
Anonymous Anonym Sier:

Det er nesten bemerkelsesverdig at ingen linbukse henger i klesskapet mitt. Komfortheten har gjort at jeg alltid var på leting etter slike til sommeren..

Men som du sier, de henger ikke så godt på etter ei stund. Da kan man like gjerne hive over seg en sekkepose ;)

kri

 
 
Blogger etaktuarliv Sier:

Du sier man skal anstrenge seg for å se bra ut. Jeg tror det er en stor anstrengelse å bruke hvite linbukser, med mindre man da kjøper nye hver uke eller så. Setter man seg ned på gresset med hvite bukser, så er de helt sikkert ikke hvite lengre. Ikke at jeg har prøvd, da.

 
 
Blogger Delirium~ Sier:

Jeg har aldri skjønt folk som dåner av glede over lin. Må være historiens mest upraktiske stoff.

På onsdag gikk jeg bak en dame i byen med hvit tynn kjole. Veldig tynn kjole. Så tynn at jeg så at undertøyet hennes var i silke med sånn "splitt" bak med "sexy" snøring. Det var litt sånn at helst ville jeg peke og le.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Hvorfor bry seg? La folk kle seg som de vil.
(nb. neida, jeg har ikke hvit linbukse)

 
 
Blogger Anathema Sier:

Støtter Graylady. La de smålubne damene få nyte sommeren i de klærne de liker :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Det er jo ikke noe gøy å blogge hvis man ikke kan bry seg om alt mulig!

Jeg har grønne linbukser, men er ikke smålubben. Får jeg lov til å gå med dem? :P

 
 
Blogger etaktuarliv Sier:

Jeg synes klær av lin er naturlig å bruke om sommeren. Kanskje ikke hele tida, men av og til. Helt hvite klær er kanskje ikke så praktisk.

Hilder: Grønne linbukser burde være helt ok. I hvert fall så lenge snittet ikke er altfor pussig.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

jeg syns det er så kledelig med de som har attpåtil har sånn bitteliten ryggsekk.
Gjerne på en veldig stor rygg.

 
 
Blogger Petter Johan Sier:

Jeg elsker deg, makeløs!

 
 
Blogger Gretten Sier:

Innertier! Det er dette med å innse sin egen begrensining i klesvalg.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Lin er djevelens verk. Utrolig upraktisk og utrolig tantene. Og ja, jeg har også linbukser (Svarte, hva tar du meg for?) og jeg kommer til å svette over strykebrettet også i år.

Og hvis du syns at hvite klær er irriterende så må du love meg å ikke flytte til Sverige, for her er hvite klær en slags bunad som forsøker å skrike sommer og som feiler fryktelig. Gjerne kombinert med en genser (hvorfor ikke marineblå?) dandert over skuldrene i en tekkelig knute. Som om verden var en Timoteireklame fra åttitallet. Grøss.

 
 
Blogger Tonita Sier:

Lin, lin, lin, lin.
Jeg har vel nesten ikke en bukse som ikke er i lin. - Men bare en hvit, - som unntaksvis tas fram om sommeren - om jeg ikke er blitt for tjukk slik at underbuksa synes.

Det går i komfort, - året rundt, flest svarte, men ellers brun, fiolett, rød og grønn. Stryke? Oh nei da, - dette er bukser som trives med tonita-metoden: etter en dags bruk er buksa som omtalt over som en sekk - da dyppes den i vann, henges til tørk og har gjenfunnet sin form.

Enkelt, greit og behangelig.

PS - jeg sa det var strikk i livet?

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

krissy: jeg skjønner forsåvidt komfort-greia. men særlig praktisk kan det da ikke være med sånne hvite bukser?

etaktuarliv: godt poeng, men jeg tror kanskje at disse damene gir litt beng i både krøller og flekker. eller så er jeg kanskje bare fordomsfull.. hm.

delirium: vi vil ikke, vil ikke, vil ikke se andre folks undertøy! vil ikke! :-)

graylady: folk kan få gå med hva de vil, men jeg vil få lov til å bry meg :-)

anathema: jada, hvis de insisterer på å gå rundt med sekkete og gjennomsiktige bukser så skal jeg ikke hindre dem. men særlig fint er det jo ikke..?

hilder: nemlig! vi bryr oss med hva vi vil, men vi har overhodet ingen ambisjoner om å forandre noenting fordet. sånn skal blogging være, haha! du kan få beholde dine grønne bukser (er jeg ikke grei? :-D)

etaktuarliv: hvorfor er lin naturlig om sommeren?

tina: hihihihihi!

petter johan: ooh, right back at'ya! :-)

gretten: og der er jo du med din fashionblogging et makeløst eksempel :-D

stranger: å stryke lin er en drittjobb, hva med å følge tonitas metode?

fnis, jeg ser veldig tydelig for meg svenskene dine. forøvrig leser jeg stockholmstreetstyle.com (eller noe i den retning) hvor de intervjuer trendiga stockholmare om hva de har på seg. nylig var det en fyr som kunne fortelle at han hadde på seg "tigerkostym". det kniste jeg godt av, svorsk som jeg er. hihi.

tonita: det høres ut som en bra metode, jeg har som du ser anbefalt den til stranger allerede. sånn bortsett fra det så er du tilgitt alle linbuksene dine, men det er bare fordi du er sånn en eksepsjonelt hyggelig dame :-)

 
 
Blogger Tonita Sier:

Er det noe rart du kan redde verden?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Øh, henger du lodd i bunnen av buksa da eller? For jeg henger bukser og de ser ut som avispapir likevel.

 
 
Blogger Tonita Sier:

Nå begynner det å bli litt pinlig: en av duppedittene jeg ikke kastet da vi ryddet etter svigermor var en kleshenger med 4-5 tversoverpinner over hverandre - med to klyper på hver. En henger for å spare plass i klesskapet.

Her klypes buksene godt fast slik at de får full lengdes strekk og vekt (søkkvåte) - over badekaret eller i dusjen.

Joda, - litt avispapir, - men det lever jeg så godt med.

Har hatt ett eneste par pene linbukser, av den glatte "harde" typen, - men de var ikke til å leve med mer enn i 10 minutter - stående.

 
 
Blogger Delirium~ Sier:

Å nei! Vi vil ikke se undertøy! Ikke gjennom tynne klær, ikke stikkende opp over bukser, eller *grøss* under korte skjørt eller bh-er når utrigningen er for dyp...

Jeg er oppdratt til at undertøyet skal være, vel.. under.

 
 
Blogger Tonita Sier:

Sarte Delirium. Det går nok bra.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

åh, så koselig det er når dere snakker med hverandre i kommentarfeltet mitt!

*klapper frydefullt i hendene*

 
 
Anonymous Anonym Sier:

"Verden hadde vært et litt bedre sted uten hvite linbukser"

Ja, ja vi har alle våre bekymringer *|o|*

 

Svare?