<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Shopping og kjærestepoeng

Javel, så har vi slått fast at jeg er like grinete og masete og humørsyk som alle andre jenter. Men i lunsjen på jobb i dag fikk jeg beskrevet hvordan en håndfull av mine mannlige kolleger opplever det å gå på shopping med kjærestene sine og da kunne jeg tilfreds konstatere at det fins jenter som er kjipere kjærester enn jeg.

For det første ville ikke disse kollegene dra på shopping med kjærestene sine overhodet. Allerede her føler jeg at jeg ligger svært godt an siden Kjæresten (tilsynelatende) frivillig ble med på intens jakt etter sølvsko i romjula og attpåtil viste interesse for å lære forskjellen på slingback og t-strap og på kilehæl og stiletter. Nå må det nevnes at denne interessen har utviklet seg motsatt proposjonalt av lengden på forholdet vårt, men det velger jeg å tro at bare er en forbigående fase.

For det andre kunne disse jentene finne det for godt å kjøpe klær til kjæresten sin uten at han hadde ymtet noe som helst om at han hverken trengte eller ønsket seg noe nytt. Jeg derimot, har ikke en gang kjøpt sokker til Kjæresten. Dessuten hadde flere av mine mannlige kolleger opplevd at kjæresten, etter å ha kjøpt klær eller sko til seg selv, vendte seg til dem og sa "og så må vi finne noe til deg". Jeg prøvde å si at det utsagnet nok var et resultat av både kvinnlig omsorg og mannlige klesvaner, men de hørte ikke på meg og påpekte bare at dersom de selv hadde sagt noe tilsvarende til henne så hadde det neppe blitt tatt særlig godt i mot. Det har de antagelig rett i og jeg er riktig så fornøyd med å kunne slå fast at jeg (tror jeg?) aldri har gjort noe lignende.

Det tredje og siste som mennene ved lunsjen klaget over var at de ikke skjønte hva de skulle svare når kjæresten deres holdt på å prøve klær og så plutselig vendte seg mot dem med den klassiske "ser jeg tjukk ut i denne?" Alvorlig talt, dette er jo veldig enkelt. Svar nei. Alltid nei. Nei, nei, nei. Aldri, aldri si ja. Og ikke tenk på å nøle før du svarer heller. Vi ser aldri tjukke ut, nemlig. Jeg mener bestemt at jeg aldri har stilt Kjæresten dette spørsmålet, selv om jeg innser at konklusjonen på alle tre punktene kan være noe preget av min selektive hukommelse.

Men uansett. Selv om jeg maser og klager og klenger så ligger jeg altså likevel et hestehode foran en del andre jenter når det gjelder å score kjærestepoeng. Og det er alltid digg å tenke på at det fins noen som er verre enn en selv.

Etiketter:

 

til denne posten

 
Anonymous Anonym Sier:

Her viser du fine takter, Frøken.

Info til alle kvinner: Det er helt uakseptabelt å legge seg borti hvordan kjæresten kler seg, med mindre han spør deg om råd. Og det samme andre veien, selvsagt.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

det er skremmende hvor mange jenter som påtar seg en syk mamma-roller ovenfor kjærstene sine, og bestemmer hva de skal ha på seg til og med.
hva er seksi med det, lurer jeg på.
:)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Sikkert alltid et hestehode eller to foran de andre kjærestene i landet.. ;-) He,he, glitrende skrevet!

 
 
Blogger Mariann Sier:

Er ganske imponert over kjæresten din, selv aner jeg ikke forskjellen på slingback og t-strap. Hva er forskjellen? Og snakker vi sko....?

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

abre: takk takk! enig i at man skal få bestemme hva man vil ha på selv - man er da voksen. (men hvorfor kan dere ikke spørre om råd litt oftere? vi liker så godt å synse litt, ser du :-)

tina: det tror jeg de mennene lurer på også. og syns jeg det er veldig tøft at du skriver seksi på norsk!

ulme: takk takk! :-)

mariann: åh, nå kommer han til å bli dødsfornøyd! det er snakk om sko ja, og slingback er pumps med bare en rem bak på hælen (veldig kjekt for oss som har lett for å få gnagsår akkurat der). t-strap har eh.. stropper som ser ut som en t. det er visst lettere å se det på et bilde.. ta et bilde-google-søk på t-strap, så skjønner du hva jeg mener :-)

 
 
Blogger Stian Sier:

Jeg kan være med å shoppe hvis kjæresten liker det! (Men jeg kommer neppe til å lære meg forskjellen på slingback og t-strap(?) Er ikke det en litt tvilsom egenskap hos en mann? :-) Skjønt, jeg vet jo forskjellen på kilhæl og stilett. Hm. Nok av det.) Uansett, jeg er gjerne med og sier hva jeg liker og ikke liker, det er jeg god til.

Jeg har aldri blitt kjøpt klær til, heldigvis. Jeg eier ikke klessmak. Jeg går til min gamle klassevenn, som er sjef i en herværende klesbutikk og sier "Hjelp meg!" og svir av tusenlapper på hans anbefaling. Dermed tror jeg at jeg er så heldig at jeg er kledd klassisk moderne på jobben. Han vet min jobb, jeg stoler på hans dømmekraft. Begge er fornøyde.

Nå skal det sies at jeg ikke går inn i skjorter fra Adelsten (gorillakoeffisienten min er for stor), og i de fleste andre herreklesforretninger opplever jeg å bli ekspedert av tyggegummityggende ungjenter med genuin uinteresse, så jeg håper min gamle skolekamerat driver butikken til han blir pensjonist.

Å spørre kjæresten om hun ser tjukk ut i prøvehabitten er jo utrolig uvennlig, usmart, ukult og masse annet på u. En skikkelig sklitakling med innlagt balletak. Mine ekser var aldri så ondskapsfulle, heldigvis. Men jeg skjønner jo at svaret er et kontant "nei!". Såpass har man da lært.

Hvor er saldoen din på kjærestepoeng, nå, da?

 
 
Blogger Stian Sier:

.. hva er saldoen, skulle det være. Hvor er vel en sak mellom deg og kjæresten.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

stian: ah, for en fabelaktig venn, jeg er helt sikker på at du ser smashing ut! men sånn bortsett fra det kan jeg ikke la være å påpeke at adelsten ikke fins lengre - de ble kjøpt opp av kappahl på midten av nittitallet..

hm, jeg er jammen ikke sikker på om jeg er på pluss- eller minussiden når det gjelder kjærestesaldoen. jeg skal høre med han som har fasiten :-)

 
 
Blogger Stian Sier:

Åh, forsvant Adelsten på midten av 90-tallet? Men Dressmann finnes vel fremdeles? Og den derre tredje kjeden ... den derre ... ja, den ... hm.

Jeg følger ikke så mye med på klesfronten, som du kanskje har skjønt. Det er derfor det er så behagelig å ha noen gamle klassevenner som vet hva jeg trenger.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

jups, det gjorde de. dressmann fins fortsatt og cubus også, som jeg antar er den tredje kjeden du tenker på..?

tror det er veldig bra at du har en klesvenn jeg :-)

 

Svare?