<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Etterlyses: En splitter ny bransje

Problemet med enhver jobb er at alt for mange forslag og ideer blir forkastet fordi man har gjort noe lignende en gang før. Selv på relativt nystartede arbeidsplasser er dette en gjenganger fordi de som jobber der (ja altså, ikke vi unge fremadstormende karrierejagere (?), men de andre) har jobbet andre steder før og der prøvde de en gang noe som ligner på det som er blitt foreslått nå. Da sier deg jo seg selv at det ikke er noen vits i å prøve det igjen en annen gang på et annet sted og i en annen sammenheng.

Sånt rent utover dette så blir det jo også stadig vanskeligere å komme opp med nye ting innenfor de samme områdene - det er ikke uten grunn at dagens rockeband fortvilet prøver å komme på nye sjangre for å beskrive musikken sin (nei, vi spiller ikke rock liksom, vi spiller tivoligrunge) og at staten omorganiserer litt her og der når de ikke kommer på noe bedre å foreta seg. Alle vet jo at det som er nytt er bedre enn det som er gammelt, rett og slett fordi noen allerede har gjort det gamle.

Derfor har jeg kommet frem at jeg skal finne opp en helt ny bransje. Den skal være så ny og så annerledes alt annet at enhver idè som blir presentert vil garantert være uprøvd og hvis idèen er noe i nærheten av å være god så vil den bli mottatt med all den applaus og heder som den fortjener og vil selvsagt straks bli satt ut i livet.

Nå gjenstår det bare å finne ut hva denne bransjen er for noe. Gode forslag mottas med takk.

Etiketter:

 

til denne posten

 
Anonymous Anonym Sier:

Jeg var en gang med paa teatersport. Der er en av 'reglene' (det finnes knapt regler, saann egentlig) at man ikke har lov til aa si nei naar noen kommer med et innspill eller forslag mens man holder paa aa loese en oppgave. Samme hvor vanskelig det er MAA du si et entusiastisk 'JAH' til det de kommer med. Og saa tar vi det derfra. Kanskje du kan sende bransjen din paa teatersportkurs? Saa faar de ledd av seg selv og andre, og tatt noen nye sjanser uten at verden faller sammen.

Eller kanskje du kan ta med deg en stor klubbe i moetene og hver gang noen sier 'nei, det har vi proevd foer' klubber du dem bokstavelig ned. Det skulle sette respekt og optimisme inn i resten av dem, tror du ikke? ;-)

 
 
Blogger Gretten Sier:

Jeg vil bare ha jobb jeg..... Får jeg bli med på laget?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Så trasige kollegaer! Kanskje du skal bli forfatter, på et lite forlag, som er åpne for alle slags ideer..

Jeg har trua på de som tør å gå nye veier. Tenk om Einstein hadde hørt på enhver realist?! Så er det også noe med at om man prøver samme ideen noen ganger, så vil den kanskje lykkes 2-3 eller 3 gang? Å lykkes, krever tålmodighet og evne til å prøve på ny. Fortell kollegaene dine det! ;)

pussycat:)

 
 
Blogger Tonita Sier:

idé kjære, idé.

Altså - skal man bruke aksenter så må man bruke dem korrekt.

café
idé

Dask meg over fingrene og si at det var ikke det du ville si, - jeg vet det, jeg vet det.

Kan jeg få sende en forsiktig klem dine veier likevel?

Du forstår, jeg har en idé ...

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

alter ego: i min bransje (eller hvertfall på min jobb) heter det du snakker om "grønn sone". så vi har det, hvertfall innimellom.

klubbeidéen (riktig, tonita?) høres morsom ut, selv om jeg muligens ikke får så mange nye venner hvis jeg driver og slår kollegene mine i hodet hele tiden..?

gretten: arbeidsledig altså? klart du får bli med, vi må bare finne på den nye bransjen først.

krissy: det var i grunnen ikke ment som kritikk mot min branske spesielt, har inntrykk av at dette er et problem stort sett over alt?

men forfatter på et lite forlag som er åpne for alle slags idéer, det vil jeg gjerne være!

tonita: huff, jeg burde visst bedre. beklager! har vært litt mye stress i det siste, men det er ingen unndkylsning for å slurve med rettskrivingen! så takk for vennlig irettesettting :-)

men du må jo fortelle hva idéen din er!

 
 
Blogger Tonita Sier:

For å selge nye idéer må man få beslutningstakeren(e) til å tro at det egentlig er de(n) som har funnet på dette fabelaktig nye.

*sukker lettet* Takk for at du ikke umiddelbart hatet meg fordi jeg kicket på aksentene. *sender gode tanker*

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

ja, det er helt sant. men så må man jo helst ha en idé først da, ellers har man jo lite å selge..

*sender gode tanker tilbake*

 
 
Blogger Gretten Sier:

Ikke ledig, bare lyst på ny jobb.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Hehe.. helt klart et gjenkjennelig problem!!

 

Svare?