<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Når er det på tide å gå hjem?

Når man ender opp på et du-og-jeg-nachspiel vil før eller senere spørsmålet om når det er på tide å gå hjem melde seg. Noen syns det er greit å ligge og dra seg i en fremmed seng hele dagen mens andre (som meg selv) har en tendens til å stikke av før fuglene har stått opp. Det er mulig jeg er veldig generaliserende her nå men jeg har en mistanke om at det er flest menn i den første kategorien og flest kvinner i den andre. En tidligere date lå for eksempel og snorket i min seng en hel formiddag mens jeg ikke fikk sove, og han lot seg ikke affisere av at jeg sto opp, dusjet, drakk kaffe og leste avisen. Tvert i mot virket han oppriktig overrasket da jeg kløv tilbake opp i sengen og hadde tilsynelatende ikke engang lagt merke til at jeg hadde vært borte.

Min erfaring er at den påkrevde koppen med kaffe som regel er en skikkelig klam affære som man like gjerne bare kan droppe. Jeg har jo hørt om tilfeller der søndagsfrokosten faktisk har vært riktig så hyggelig men jeg er tilbøyelig til å tro at dette er ren og skjær løgn. Smalltalk er stress nok til vanlig om man ikke skal utføre det i bakfull tilstand med noen man traff i fylla noen timer tidligere. Dessuten føler jeg meg sjelden mindre attraktiv enn akkurat disse morgenene – minimalt med søvn, store doser alkohol, klamme hender og skrubbsår på kinnene er ikke akkurat med på å fremstille meg som det glansbildet jeg muligens var dagen før.

Men så har jeg begynt å lure på om det rett og slett er litt uhøflig av meg å stikke av sånn tidlig på morgenkvisten før helten fra kvelden før har hatt anledning til å by på kaffe og knekkebrød. Og særlig hvis jeg faktisk liker mannen så er kanskje ikke denne strategien så veldig lur?

Etiketter:

 

til denne posten

 
Blogger Örn Sier:

"Skrubbsár pá kinnet.." har du ei greie for tre dagers skjegg?

Selv om jeg selv til tider er kjapp pá beina og ut döra den neste morgen synes jeg ikke det er en hyggelig ting á gjöre. Det signaliserer litt sánn bondeanger i min utgave av "Kryptiske signaler og kodet kommunikasjon - A players enigma."

Er mangt som er hyggeligere enn á stá opp sammen, gjesten stikker og kjöper bakerivarer og en bunke aviser mens gjestgiver setter pá kaffe.

 
 
Blogger Örn Sier:

skulle være "er IKKE mangt som er hyggeligere..."

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Dette er et viktig tema som alle single og date-bare folk burde tenke nøye gjennom. Tenk så enkelt hvis man var garantert å slippe unna de pinlige stille pausene og den (kanskje) stadige undringen på om han kommer til å ringe i ettertid. Kanskje man burde få laget noen "regler" for hva som skal skje dagen-derpå? Slik jeg har skjønt det så ber man personen på frokost kun hvis man også har intensjoner om å ta kontakt senere. Det er kanskje uhøflig av deg å stikke av sånn uten å si noe, men han vil nok gjøre i det minste et halvhjerta forsøk på å stoppe deg hvis han ønsker å ha noe mer kontakt. Og hvis ikke, så er det vel bare like greit å dra...

 
 
Anonymous Anonym Sier:

tja, litt uhøflig er det kanskje.. Men står ikke det i stil med resten?

En løsning på dette frokostproblemet er evnt å foreslå å ta frokosten ute. Når man så er ute av leiligheten kan man jo plutselig komme på at "å pokker-- jeg har glemt (fyll inn)".. Vips har man vært imøtekommende, men samtidig avvisende..

 
 
Blogger Gretten Sier:

Stikke av er helt ok strategi. De fleste er nok inneforstått med at dette er en del av spillet.

Svært sjelden det funker med frokost. Stort sett så begrenser jeg voksenkontakten dagenderpå til gode kompiser eller venninner.

Mvh Gretten som også spiser lunch.

 
 
Blogger bigdaddy Sier:

Siden jeg er godt gift kan jeg ikke dele av mine erfaringer på dette området. Likevel.

Om jeg hadde fått med meg den lekre dama, som jeg i lengre tid hadde siklet på, og hun så stikker av tidlig neste morgen, så vil jeg forstå det som en klar avvisning.

Jeg ville forstått budskapet som at hun ikke vil ha noe mer med meg å gjøre i framtiden.

Så om det er det du ønsker å formidle, så har du nok valgt riktig strategi.


Mistenker at det går noen kjipe frokoster før mister rett dukker opp...

 
 
Blogger Tonita Sier:

Stakk du bare fra, - eller sa du 'ha det'?
Ga du ham en sjanse til å stoppe deg - eller var det det du ville unngå?

For hvis du er interessert i mer enn den ene natten, hvis du overhodet har noe ønske om å møte ham igjen, må du jo faktisk gi et signal som går an å oppfatte klart og tydelig.

Veldig enig med bigdaddy her merker jeg.

Ellers er dagen derpå sjelden morsom, - uansett hvem du vokner i seng med. Hangover, dårlig ånde, sminke nedover kinnene, håret som nesten ikke var uvasket i går er klart over streken - og med et soveromsvindu som man glemte å åpne, så er det heller uggent. Forstår jo at det da er fristende å samle sammen undertøy og annet tøy, komme seg ut i den friske sene natteluften, - med blussende kinn.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Dersom du ønsker noe mer, så må du ikke stikke av med en gang.. lettere sagt enn gjort - klamme frokoster er aldri hva man ønsker etter ei fyllekule. Men, på den andre siden så kan man jo heller prøve å ta kontakt i etterkant..? jeg er fortsatt singel jeg, så veit jo ikke heelt hva som funker... singellivet er kjipt til tider.
Örn: tre dagers skjegg er koselig :D

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

örn: hm, kanskje?

men når går grensa for hva som er tidlig og har det en sammenheng med når man kom seg i seng kvelden før eller kanskje det kan ha noe med om mannen er glad i å sove eller et a-menneske eller hvor full han var og hvor dårlig form han er i dagen derpå?

meg: så hvis han ikke ber meg om å bli så er han ikke interessert? må det være uttrykkelig sagt med ord eller er det nok med en bemerkning om at det fortsatt er ganske tidlig ?

selvisk: i stil med hvilken rest? utefrokost er enda skumlere, ettersom hovedgrunnen til at jeg stikker gjerne er at jeg ikke vil risikiere å bli der mens alt han vil er at jeg skal komme meg ut fort som svint.

gretten: også når det er ei jente du er interessert i?

bigdaddy: spørsmålene jeg skrev til örn er også adressert til deg :-)

tonita: visst sa jeg hadet, jeg snek meg aldeles ikke ut i nattens mulm og mørke :-) klart og tydelig er fryktelig vanskelig, gitt.

anonym: når er med en gang? hvor lenge må jeg ligge og vri meg mens han sover for at han skal skjønne at jeg ikke angrer når jeg går?

 
 
Blogger radiohode Sier:

Hadde det vært min seng du lå i, vesla, så ville du ikke reist. Du ville blitt hos meg for alltid. (Det synes ihvertfall jeg...)

 
 
Blogger Elisabeth Sier:

Akkurat når jeg leser/hører om slike situasjoner, er jeg veldig glad for at jeg ikke er singel...

 
 
Blogger Christine Marie Sier:

Jeg skal ikke skryte på meg å ha stor erfaring på akkurat dette, faktisk har jeg minimalt med erfaring siden jeg valgte å være i et forhold de siste tre årene og hoppet over alt som het dating og slikt og nå sitter igjen som den lille jenta som ikke vet noe..

Men noen sier at tar man ikke sjanser vinner man ikke, så da kan man kanskje tenke det neste gang, vil man at det skal bli noe så kan man jo ta sjansen på å bli invitert på frokost, det verste som kan skje er jo at du blir jaget ut og da vet du jo at dette ikke var noe. Eller du kan velge den litt mindre hyggelige versjonen som å stikke så fort du får røsket med deg undertøyet..
Uansett, det enkleste blir vel å ta det som det kommer, så merker du nok om det blir riktig eller galt..

 
 
Blogger Gretten Sier:

Jenter jeg liker vil jeg ikke ha med hjem i fylla eller rett fra byen. De fortjener bedre :-)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

radiohode: jaså? jeg er ganske flink til å løpe..

elisabeth: og det burde du sikkert være også :-)

christine: jeg har en kompis som sier at jeg er single fordi jeg alltid velger den enkleste utveien. kan hende det er noe i det..

gretten: ouch.

 
 
 
Blogger radiohode Sier:

Løpe? Hvem snakker om å løpe?

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

gretten: vel, du insinuerer jo at jeg ikke fortjener bedre enn å bli tatt med hjem i fylla. forutsatt at du snakker for menn generelt og ikke bare for deg selv da.

radiohode: jeg?

 
 
Blogger radiohode Sier:

Du. Løpe. Fra. Meg.


Hvorfor? :-)

 
 
Blogger Gretten Sier:

Auda. Da kom jeg litt dårlig ut her. De som man bør satse på følger man hjem, gir dem en klem og avtaler lunch f.eks.

Jeg antyder ingenting. Jeg snakker for meg selv, hva andre gjør får de stå for selv.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

radiohode: nei si det. kan ikke komme på noen grunn jeg.

gretten: jeg tror du har rett. og det irriterer meg! :-)

 
 
Blogger betternow Sier:

Det er vanskelig á be om svar uten á risikere á fá det svaret man ikke vil höre. Er vel kanskje derfor sá mange praksiserer spillet...?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Hvis du faktisk liker mannen, sånn i utgangspunktet mener jeg, høres hele opplegget litt shaky ut spør du meg. Høres ut som du blander one-night stands med en velykket date. På en one-night stand sniker en seg ut mens svarttrosten nettopp er i gang med sin morgensang, puster lettet ut og håper en aldri ser vedkommende igjen. Etter en vellykket date derimot, Classy Frøken, da er en Classy. Ikke noe juicy sex, kanskje lett begjær. Ikke noen klamme nattetimer, kanskje litt lidenskaplig klinings. Pointet er med andre ord å holde mannen på kroken, ikke hale han opp av sjøen første kveld? Skjønner?

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

hermann: mhm. eller bare lar være å spørre?

fantomet: jeg er selvsagt i teorien enig med deg men sånn i praksis er jo ikke alltid skillelinjene like sylskarpe. kan man liksom aldri ha en one night stand med noen man liker?

forøvrig svært fornøyd med at du kaller meg (?) classy frøken, selv etter denne posten :-)

dessuten vil jeg gjerne få poengtere til dere alle sammen at det aldeles ikke er sånn at jeg nylig har sneket meg ut fra leiligheten til en fyr jeg liker veldig godt, bare så det er klart. dette er selvsagt en mer generell observasjon, basert på ting vennene mine har fortalt meg. fnis.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Bør jo gjerne gi lyd fra deg før du stikker, om man er interessert i mer kontakt bør man kanskje prøve å insinuere det eller rett og slett sende den første meldinga(f.eks). Selv om det til tider kan kjennes ut som om man piner seg selv...
Kort spm til dere; dersom man regner med at den første natta (ofte den med den pinligste morgenen.. ;)) kan være første natta av mange, kaller man det allikevel one night stand? inntil neste natt altså..? (om noen skjønner dårlige formulerte spm ;))

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Har et klart inntrykk av at Frøkna er classy, kanskje med liten C etter siste post men dog ;P Klart det er lov med en one-night stand med noen man liker, problemet er bare at aksjene sannsynligvis synker i kurs om en går for hardt ut, skal jo lissom legge inn litt aksjer, toppe forrige date og ikke minst la illusjonen få leve. Det fullendte skaper lissom ikke de samme forventningene - og forventninger liker en ;-)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

anonym: som sagt så er det ikke snakk om å snike seg usett ut. jeg er da en relativt veloppdragen frøken, tross alt.

bra spørsmål ang one night stands. jeg vet ikke svaret og (dette har jeg gledet meg til å si lenge, kjenner jeg) overlater det til leserne. yay!

fantomet: det du sier er det jeg og venninnnene mine mistenker, men ikke liker, og det alle kompisene mine sier at bare er tull. og det jeg lurer på er om sånne som deg aller helst ønsker seg en frigid kjæreste? ;-p

 
 
Blogger Christine Marie Sier:

siden du er så heldig å ha så "uheldige" venner kan du kanskje glede deg over at jeg og har opplevd en morsom slik historie selv og man vet jo aldri egentlig hva som skjer i en slik situasjon før man er oppe i den selv.. Nå vet jeg enda ikke helt hvordan min endte, for utfallet er tydeligvis ikke bestemt enda og det er heller ikke opp til meg å bestemme, jeg har gjort det så enkelt som å si hva jeg mener så får han finne ut hva han mener.. enklere blir det ikke..

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Asj nei. På den andre siden vil jeg ikke høre om alle one-night stands dama har hatt og det er greit om hun er litt Madonna når vi er på byen. Sånn i hverdagen bare en kjæreste og i senga en hore, her snakker vi kvalitet Frøken ;P Regner med at du og dine venninner ikke er så veldig hypp på de største rundbrennerne heller, men mulig jeg tar feil. If not tror jeg rådet står til troende.

 
 
Blogger Elisabeth Sier:

"Gretten sa...
Jenter jeg liker vil jeg ikke ha med hjem i fylla eller rett fra byen. De fortjener bedre :-)"

Denne mannen liker jeg! :)

Selv om det gikk litt ut over Frøken Makeløs i denne settingen :P

"Frøken Makeløs sa...
elisabeth: og det burde du sikkert være også :-)"

Ja, og det er jeg :)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

christine: ja, stakkars vennene mine :-) Lykke til med prosjektet, håper han bestemmer seg for å satse!

fantomet: ah, den klassiske madonna/hore-greia. dette mener jeg så mye om at jeg tror jeg er nødt til å skrive en oppfølger-post :-)

elisabeth: good for you! :-)

 
 
Blogger Gretten Sier:

Frøken vet jeg har sansen for henne. Så jeg ville aldri finne på å være personlig ufin med henne i hennes egen blogg eller andre steder.

Men å terge raddissen i henne, da snakker vi.

Mvh Gretten som fryder seg stort over halveringen av SV.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Det er ikke snilt å terge. Og jeg stemte ikke SV asså (men jeg truet med å banke opp SV-erne på jobb fordi de ikke klarte å mobilisere nok folk til at vi fikk kastet ut den borgerlige gjengen)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Var nok ikke helt det jeg mente men pytt pytt. I fare for å ruinere det snertne kommentarfeltet til Frøkna med en hel bloggpost med tittelen ”Prins og Playboy” som snur litt på flisa og legger maling på skissen, skal jeg prøve å begrense meg her.

Rådet var altså: ”å ikke hale opp fisken alt første kvelden”. Dette gjelder selvfølgelig begge veier, desperasjon er ikke verdens beste sjekketriks, eller? Litt av poenget med å kysse jenta godnatt, la henne være litt ”Madonna” (Jeg vet, feministenes hatsobjekt) for så å smile søtt og love å ringe neste dag er kanskje nettopp å vise at hun er spesiell og ikke risikere å spolere noe når begge er godt i farta – vi har vel alle gjort akkurat det!? Ingen mann ønsker seg forøvrig en Madonna, Hore er et hedersbegrep brukt i rett sammenheng, noe annet ville vel vært ren blasfemi fra en Gentle Player ;-) Frøkna vred seg ellers elegant unna spørsmålet om hun og venninnene var hypp på de største rundbrennerne, en alle Playboyers far, men vi lar det ligge. En annen innfallsvinkel er at dersom en unngår å våkne opp sammen og vandrer hjem med morgenrøden som de fleste gjør, tenker jo alle sitt når en våkner opp alene. Var det en ganske vanlig Player som du faktisk liker litt, spørs det hvor vellykket dette egentlig var. Dersom mannen ikke våger å ringe dagen derpå selv om dama var alle tiders skifter han kanskje taktikk neste gang han dater. Og da var vi ved teorien om å legge inn aksjer...Litt naivt kanskje!? Mulig, jeg er nemlig blåøyd.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

fantomet: må si jeg begynner å få sansen for deg, synd du ikke har din egen blogg som jeg kan spionere på..

har jeg et snerten kommentarfelt? det høres veldig bra ut :-) prins og playboy er en utmerket motsats til hore og madonna. og jeg er jo enig i alt du sier og det er veldig vakkert og fint og absolutt å foretrekke å bli fulgt pent hjem og så få en hyggelig sms dagen etter. men noen ganger møtes man i fylla og har bare lyst på hverandre og da skjønner jeg ikke helt hva som er så fryktelig fælt med det. det betyr jo ikke at man nødvendigvis ligger rundt med alle og enhver?

men det som irriterer meg aller mest er det jeg kaller prinsesse-testen som går ut på at gutten maser om å få bli med jenta hjem og hvis hun til slutt sier ja så har hun strøket. hvis hun derimot tar på kyskhetsbeltet og nekter så har hun bestått testen og er en jente som det er verdt å bruke mer tid på (en prinsesse). og så den der klassiske "er du sikker på at det er greit for deg?"-greia som gutter driver med, som om det er fullstendig opp til oss å knipe igjen helt til det er sømmerlig å sove sammen. ansvarsfraskrivelse kaller jeg sånt. og det er da jeg lurer på om dere helst vil ha en frigid kjæreste, de vil jo ikke ha problemer med å knipe igjen hur länge som helst.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Aldri ment at det er galt å ha lyst på hverandre i fylla, ei heller fullbyrde ønsket - slikt er bare vakkert. Antydet bare at jeg ikke tror det er en suksessoppskrift (Du spurte jo i prinsippet om en sådann ;).

Skjønner godt at prinsessetesen irrititerer, den er bare tragisk. Men er redd det er mer enn en tese, never underestimate the power of human stupidity as they say...

Blogg ja, tanken har slått meg Frøken. Litt usikker, faktisk veldig usikker på om jeg liker å bli spionert på, men fordufter jeg helt fra ditt snerte kommentarfelt er det mulig at fuglføniks gjennoppstår i blå drakt ;)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

det er ikke en tese, det er en test. en prinsessetest som dumme gutter tar på jenter for å se om de er en prinsesse eller ei. skikkelig dustete :-(

du må ikke bare fordufte da, selv om du lager din egen blogg!

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Kjære frøken makeløs.. Du trenger vel ikke en skriftlig invitasjon på gullkantet papir for å forstå det om han vil ha deg der videre? Om han bemerker at det er tidlig trenger du ikke stikke av, jaffal ikke med en gang. Hvis han ser på deg og snur seg rundt for å sove videre eller plutselig får dårlig tid, så skjønner du nok hva han egentlig mener... Eller hva? Mannfolk kan faktisk også det med å hinte, selv om det ikke alltid er slik at de er så bevisste på signalene de sender ut. Bare tenk på hva du selv ville gjort hvis du var den som hadde tatt med noen hjem :)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

meg: kanskje jeg er litt treig i oppfattelsen? invitasjon på gullkantet papir hadde selvsagt vært veldig fint men jeg innser jo at du har et poeng :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Kanskje løsningen rett og slett hadde vært å innføre en almenn (men uskrevet?) regel om at dersom ønsker at noen skal bli må man skrive en invitasjon på gullkantet papir. Da hadde vi jaffal ikke misforstått ;) Det er jo ikke alltid så greit det med hint..

 

Svare?