<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Riddere av Bloggarriket! (Den dagen frøkna ikke lappet sykkeldekk)

I dag er denne frøkna langt mer hjelpesløs enn makeløs og har behov for en ridders praktisk anlagte hjerne og årelange erfaring som handyman. Men det var jo ikke sånn det egentlig skulle være - langt i fra. I dag skulle være dagen da jeg lappet en sykkeldekk for aller første gang.

Ryktene vil ha det til at dette er noe som tar et halvt år å få gjort og bare femten minutter å faktisk utføre. Ikke denne frøkna. Torsdag formiddag, travelt på vei til Øyafestivalen, oppdaget jeg at bakdekket på min nokså nye sykkel var sørgelig flatt. Helt flatt. Paddeflatt. I dag er det tirsdag, altså mindre enn en uke etter (og svært langt fra et halvt år), og jeg har modig gått i gang med sykkellappesett, pumpe og en bøtte med vann (for det har jeg sett at pappaen min bruker). Jeg har fått instrukser fra en mannlig kollega om hvordan dette skal gjøres (derfra kom også den estimerte faktiske tidsbruken, som definitivt er underdrevet) og satte i gang utenfor blokka, sånn at alle naboene hadde orkesterplass til den amatørmessige knotingen min.

Etter noen minutter skjønte jeg at det var lurt å snu sykkelen opp ned. Etter litt strev og enda mer strev hadde jeg fått av dekket og var skikkelig fornøyd med meg selv. "Dette er den typen ting jenter med samboer aldri lærer seg" tenkte jeg stolt. Av med slangen, pumpe den opp og oppi bøtta med den. Ikke noe hull. Ikke en eneste liten boble fra noe sted. Si meg, hvordan kan et dekk være flatbrødflatt hvis det ikke er hull i slangen?

"Kanskje det er noe med ventila", tenkte jeg. "Kanskje den ikke var skrudd helt fast". Inn med slangen igjen og frem med dekk-jekkene for å få det hele på plass. Pumpe. Pumpe-pumpe-pumpe. Fortsatt flatt. Puuuumpe-puuumpe-puuumpe. Flatt. PUMPE-PUMPE-PUMPE! Flatt, flatt, flatt.

Ok, så det er jeg lurer på er dette, kjære riddere og hjelpsomme prinsesser; Er det meningen at jeg skal pumpe opp slangen før jeg setter den på plass i hjulet igjen? I så fall; hvordan i h.. skal det foregå? Vi snakker bakhjul her, og det er bare såvidt jeg klarer å sno slangen forbi bremsene og inn på plass i hjulet i upumpet tilstand. Det er mulig jeg uttrykker meg enormt klønete og sykkel-uproft, men så er jeg litt sinna på sykler på generell basis akkurat nå, og aldeles ikke stolt av meg selv, slik jeg hadde planlagt. Hjelp da!

Etiketter:

 

til denne posten

 
Anonymous Anonym Sier:

å, så nusselig!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

høh, nusselig?! det vakke meningen. og du hjelper ikke.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Det var det allikevel. Først sette på, så pumpe opp. Ellers lager du sannsynligvis bare et nytt hull. Og ja, det er et rent helvete å få den på plass igjen.

 
 
Blogger radiohode Sier:

Du skal ikke pumpe opp slangen før den er tilbake innunder dekket. Vær forsiktig! Det er lett å punge slangen på nytt mens du fikler den tilbake på plass.

(Du skal ikke putte hele sykkelen ned i bøtta.)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

steinbein: må si at det overrasker meg litt at du kjenner til sykkellappeteknikk - trodde liksom ikke du var typen. og jeg fikk det jo på - flink pike!

radiohode: men hvorfor fant jeg ikke noe hull? og hvorfor klarte jeg ikke å pumpe opp dekket igjen etterpå - hvor lenge skal man egentlig holde på å pumpe?

(akkurat det skjønte jeg faktisk av meg selv)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

øyh!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

øyh right back at'ya. nusselig kan du være sjøl!

 
 
Blogger Balanse Sier:

...og der begynte Balanse å grue seg til å kikke på sitt småflate dekk om et halvtårs tid...

Kom gjerne med en oppdatering om - jeg mener _når_, i optimismens tegn - Frøken Makeløs :)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Hm, hva skal du med sykkel i februar mon tro?

Oppdatering skal bli! :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Det er noe galt med pumpa :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Mye dårlige råd her, det er jo helt klart at du trenger en samboer. Du vil jo helst slippe å utfør slikt oppgaver. Neste gang kan kansje jeg komme og hjelpe deg.
Hilsen handy gutt.

 
 
Blogger Unknown Sier:

jeg er imponert! Jeg hadde selvsagt bare levert inn sykkelen til "Den rustne eike" eller noe slikt..

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med lite praktisk nytte

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Hei Frøken Sykkelreparatør!

Jeg pleier bare å kjøpe en ny slange når det problemet der oppstår. Jeg orker ikke det knotet med lapping og surr når en helt ny slange koster rundt 30 kroner på Biltema. Clas Ohlson har sikkert slanger til en fornuftig pris også. Sykkelbutikker tar som regel blodpris (100-250 kroner).

Et lite triks når du først har fått dratt ut den gamle slangen og skal stappe inn den nye, er å pumpe inn bittelitt luft i den. Da er den lettere å ha med å gjøre.

Espen - wannabe-handy

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

tk: kanskje, men den fungerte fint da jeg prøvepumpet opp slangen da jeg hadde tatt den ut av dekket.

handy gutt: det høres lovende ut, jeg skal si fra neste gang jeg har behov for hjelp :-)

egoisten: jeg liker jo å klare ting selv, innimellom tror jeg kanskje at jeg er litt i overkant selvstendig. men så skjønner jeg at det bare er dumt og begynner å blafre med øyevippene i stedet :-)

hei espen! 30 kroner for en slange høres fristende ut ja. nå virker det jo som at det faktisk ikke er hull i slangen likevel, men når det skjer så skal jeg definitivt vurdere å bare kjøpe ny (selv om det er veldig stygt gjort mot moder jord)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Spar pengene og miljøet du, bedre og lappe såre fingre og vaske bort all oljen "samboeren" har sølt over hele seg mens han lappet sykkelen.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

anonym: hvilken samboer?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Og jeg gjor som Espen..
Selvom det er aldri saa slemt mot moderjord.

Guro

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Han du leiter etter vel, fram til da får det som går i stykker gå i stykker. Bruk tiden på å finne han.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

guro: aha, det er et velkjent triks? og det er vel kanskje ikke det verste man kan gjøre mot moderen, antar jeg.

anonym: men jeg kan lete over mye større områder hvis jeg har sykkel. prinsesse vil ikke kommenterte forrige post og sa at helt vanlige gutter fins overalt. det er et stort område det!

 
 
Blogger Gretten Sier:

Dette er kanskje et kurs man finner i NKS-katalogen om en stund: "Tips og triks i hverdagen for single gutter og jenter i 30-årene - hvordan mestre to kjønnsroller"

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

haha, det hadde vært genialt, jeg setter meg gjerne opp på venteliste med en gang. håper det er med moduler om snekring og sånn også, det hadde vært skikkelig stas å kunne!

 

Svare?