<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Noen liker golf, jeg liker Kongo

Da er jeg vel tilbake fra en strålende roadtrip langs svingete vestlandsveier. Jeg har ikke lappen så jeg slapp å kjøre, men den planlagte cava-drikkingen i baksetet ble det dessverre ikke noe av. Jeg skylder på en overutviklet sympatisering med mine to sjåfører, men det kan godt hende at jeg egentlig bare er kjedelig.

For min del var turens høydepunkt bokbyen Fjærland, der opptil flere av antikvariatene hadde egne Afrika-hyller. O lykke! Jeg fant dessverre ikke "Mørk Safari - Beretningen om Henry M. Stanley" av Tomm Kristiansen (dustete forlag som ikke gidder å trykke opp nye eksemplarer!) men derimot en etterlengtet biografi om Dag Hammarskjöld, noe som også er vanskelig å oppdrive i vanlige bokhandlere, bortsett fra på svensk.

(Info til uvitende lesere; Dag var FNs andre generalsekretær etter Trygve Lie og døde under mystiske omstendigheter i en flystyrt over Kongo i 1961. Denne frøkna har en sær fascinasjon for Kongo og ettersom Dag spilte en vesentlig rolle i den spennende tiden etter frigjøringen fra Belgia, inngår han i ethvert Kongo-pensum).

Jeg fant fem andre bøker også, som dere forhåpentligvis kan se på bildene. Og jada, det er et tema der (med ett hederlig unntak) - jeg innser det. Men hei, er det ikke bra med helhjerta interesser da? Dessuten hiver jeg nå ut intet mindre enn 74 fashion mags - og den bunken var såpass imponerende at jeg syntes den fortjente et bilde (den er faktisk bare en meter kortere enn meg!). Til de som aner et paradigmeskifte i frøknas litterære interesser så tar dere skammelig feil - her er nemlig jenta si som klarer å ha to tanker i hodet på en gang (altså; både Kongo og fashion). Tenk det!

Etiketter:

 

til denne posten

 
Blogger radiohode Sier:

Lurer på hvorfor Torbjørn Jagland dukker opp på netthinnen?

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Jeg lurer ikke :-) Men Bongo fra Kongo var jo ikke fra Kongo i det hele tatt, derimot fra Gabon.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

google viser vei: http://www.abebooks.co.uk/servlet/SearchResults?tn=m%F8rk+safari&sts=t&y=0&x=0

 
 
Anonymous Anonym Sier:

...men jeg er visst ikke like flink. søk etter mørk safari på abebooks, du.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Kjære steinbein, velkommen hit! Boken er nå bestilt - jeg tror jeg elsker deg. Vil du for eksempel bo i et slott med meg resten av livet? Vi kan lese Mørk safari høyt for hverandre, om og om igjen!

 
 
Anonymous Anonym Sier:

en vakker tanke. la oss. jeg og du og tomm.

 
 
Blogger radiohode Sier:

Var det bare en bok som skulle til, frøken? Jeg trodde jeg hadde prøvd alle de lure og riktige måtene.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

"bare en bok"! hah! det er jo selveste mørk safari jo, historien om stanley! (eh, hva kan jeg si? kanskje jeg ikke er helt normal, bare? tviler jo på at samme bok hadde fått tilsvarende reaksjon hos andre jenter..)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Åh! Jeg har også vært i bokbyen Fjærland, der kjøpte jeg en av favorittbiografiene mine om Marie Curie. Jeg får helt vondt i magen av alle skattene som gjemmer seg der borte, og som jeg ikke når herfra.

 
 
Blogger radiohode Sier:

Du er nok bittelitt spesiell, ja. :-)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

hvahunsa: du har opptil flere favorittbiografier om marie curie? hvor mange biografier om henne har du totalt da? og ikke minn meg på alle bøkene som står der borte og venter på meg, buhu.

radiohode: men det trenger kanskje ikke være så ille? :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

var det boka og google som skulle til? jeg hadde håpet det var meg. litt skuffet nå. men ei slagen.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

vi hadde nok endt opp på et slott sammen også uten bok-tips, det vet du vel?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

selvsagt, frøken. gleder meg allerede. har begynt å se på butlere.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

du ser kanskje etter butlere, og ikke på? eller? bra side du har linket til må jeg si, mange bra krypinn der.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

på. som når du ser på sko. jeg er i butlerbutikken.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

hihi, ok. men det høres litt homo ut asså. hvor ligger den butikken egentlig? sånn i tilfelle jeg ikke er fornøyd med den du plukker ut. jeg blir en krevende slottsfrue, vet du.

 
 
Blogger radiohode Sier:

(ikke ille)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

litt homo må man være, skal man bo på slott. den ligger på grünerløkka. like ved mir. litt sjuskete plass, men ok utvalg.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

radiohode: godt å høre. jeg vil jo helst ikke være en weirdo.

steinbein: ved mir du! det var en overraskende lokalisering av en butlerbutikk, men det er kanskje sånn at man må vite hvor de er for å finne dem?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Hø. Nei nei, nå klumset jeg meg, jeg har noen favorittbiogtafier, og den om madam Curie er en av dem. Sånn!

Forøvrig synes jeg det ser ut som om du har masse besøk! Ikke lei deg lenger nå?

(jeg hadde min rekord i går, prøv deg med ordet hore i bloggtittelen, og du skal se det gjør utslag på statistikken)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

biografier ruler. hvorfor kaste bort tiden på å lese om ting som bare har skjedd inni forfatterens hode, når det er så mye jeg ikke vet om ting som faktisk har skjedd?

jepp, i dag er jeg veldig veldig blid (men vår venn radio er ganske sur tror jeg, hihi). men tør ikke bruke sånne ord i titler, ei heller kjendisnavn - før man vet ordet av det blir man beskyldt for blogghoreri. og jeg er jo veldig opptatt av å bli likt :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Men du kunne jo f.eks. lage en post med tittelen "Dette er ingen horete blogg!" For så å legge ut om din redelighet og uskyld. Da ville du slått to fluer i en smekk liksom, og det uten at noen kan beskylde deg for noe som helst :-)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

haha, godt forslag! eller: denne posten handler ikke om aylar! :-D

 

Svare?