<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Blogging får fram det verste i meg

I går så jeg den nye filmen om Harry P, stor stas! Jeg ga opp å lese bøkene ca 350 sider inn i bok nummer fire, så det er mulig at jeg roter litt med persongalleriet, men så vidt jeg kan huske er det Sirius som forteller Harry at ingen mennesker er bare snille eller slemme, alle har litt av begge sider i seg. Og det er hva du handler ut fra som avgjør hva slags menneske du er. Flott.

Jeg er også både litt snill og litt slem, forhåpentligvis mest snill. Men i det siste har jeg begynt å lure på om denne bloggingen er bra for meg, for den får virkelig frem de kjipe sidene i meg. For eksempel slenger jeg med bloggleppa litt innimellom, både til folk som har fortjent det og til folk som ikke har fortjent det. Jeg generaliserer og moraliserer med løftet pekefinger, overbevist om jeg har monopol på sannheten. Noen ganger kamuflerer jeg det jeg skriver så det skal se ut som det er en generell observasjon, mens inspirasjonen egentlig kommer direkte fra folk jeg har møtt. Ikke så trivelig i grunnen.

Men det verste er ikke det jeg selv skriver, det er all luskingen jeg bedriver rundt på andres blogger. Hvorfor får han flere kommentarer enn meg, og hvorfor ligger hennes post blant de mest leste på bloggrevyen - hun skriver da ikke særlig bra? Misunnelse og smålighet er enormt lite sjarmerende, selv om jeg (til nå) har holdt det for meg selv. Jeg har til og med lusket rundt på andres blogger og sett hvor mange besøkende de har, for så å sammenligne det med hvor lenge de har blogget og selvsagt blitt grinete hvis jeg har skjønt at de har flere lesere enn jeg. Ikke blir jeg særlig blid om jeg vinner disse innbillte konkurransene heller, hvertfall ikke lenge av gangen. I grunnen er det en håpløs kamp som aldri kan ende med annet enn misnøye og grønn sjalusi. Men så klarer jeg liksom ikke å slutte heller.

Kjære vene, jeg vet ikke om jeg tør å poste dette - da mister jeg vel de få leserne jeg har. Eneste håpet nå er at noen av dere står frem som like usympatiske som meg. Inntil videre stikker jeg på roadtrip og blir borte fra bloggverden i en ukes tid. Det har jeg nok godt av. Og dere også.

Etiketter:

 

til denne posten

 
Anonymous Anonym Sier:

"applauderer"


Så bra at du tok mot til deg og tok opp dette temaet! Jeg har faktisk tenkt det samme selv ;o) til tross for at jeg ikke er en blogger selv. Hvorfor får noen flere kommentarer enn andre?

Hva er grunnen til at de er så fordømt populære til tross for at de ikke skriver bedre eller flottere enn mange av de andre som ikke får fullt så mange kommentarer?

Jeg synes du skriver veldig bra jeg, men hva er bra?


Tja, i mine øyne så betyr det at du skriver på en måte som gjør at jeg ikke har vanskeligheter med å lese meg gjennom teksten. Nå har jeg ikke problemer med lesingen generelt, men det er mange som skriver så innviklet at jeg ikke orker å fortsette.

Og bloggen din er veldig oversiktlig og fin. Med det så mener jeg at du har fine bilder, det er ALDRI kjedelig å droppe innom bloggen din, for du sørger alltid for at det er noen bilder ved siden av teksten, og det synes JEG er kjempeBRA!:o)


Dessuten så skriver du om ting som de fleste gjerne kjenner seg igjen i. Det er jo mange som gjør det, men jeg liker at du også gjør det:o)


Og så er det navnet ditt da. Frøken Makeløs. For et flott navn!


Synes ikke du er smålig når du røper at du titter innom andres blogger for å se deres såkalte popularitet, - jeg vedder på at det er mange andre der ute også som gjør det samme, MEN som ikke innrømmer det like åpent som deg. Så jeg synes du fortjener ros for det, jeg:o)



Tusen virtuelle roser til deg, Frøken Makeløs:o) Det fortjener du virkelig, altså!


:o)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

wow, mia - der redda du dagen min gitt! tusen takk for skryt og virtuelle roser, nå ble jeg skikkelig kry! hvem bryr seg vel om tusenvis av besøkende når man har lesere som deg? :-D

 
 
Blogger VamPus Sier:

"For eksempel slenger jeg med bloggleppa litt innimellom, både til folk som har fortjent det og til folk som ikke har fortjent det. Jeg generaliserer og moraliserer med løftet pekefinger, overbevist om jeg har monopol på sannheten."

Kjære deg. Leser man blogger skulle man jo tro at dette var det selve bloggingen var bygget på. Men på en annen side så slenger ikke jeg bare litt med bloggleppa, heller :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Godt skrevet. De beste artiklene kan alle kjenne seg litt igjen i, og det tror jeg mange kan i denne. Klart vi er smålige og slenger med leppa både i tide og utide. Det er menneskelig. Eller bloggisk, kanskje?

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

vampus: joda, jeg har jo sett at jeg ikke er den eneste som slenger med bloggleppa - men det gjør det jo ikke noe bedre. hva er vitsen med blogging hvis vi bare bruker det til å være kjipe med andre?

rabbagast: takk og takk. jeg var litt redd for at det bare var jeg som er så smålig og kjip, men det virker som jeg ikke er alene om det. det føles veldig fint :-)

 
 
Blogger Minneapolise Sier:

Som en som har flere lesere enn jeg egentlig fortjener (uten at det er så innmari mange allikevel), vil jeg bare si at det hjelper veldig å kommentere i andres blogger. Tror elitedebatten for en stund siden har fått folk til å føle at de må gjengjelde oppmerksomheten. Noe jeg synes blir helt feil, men hey, jeg liker å diskutere og kommentere, så da utnytter jeg det så lenge det varer :)

Har lest bloggen din fast siden jeg flytta inn i bloggbyen, og har aldri lagt merke til slenging med leppa herfra. Når det gjelder å få inspirasjon fra folk du kjenner/ting du opplever så gjør vel alle det. Du skriver veldig bra, så fortsett på samme måte!

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Flott. Ble interessert i bloggen av navnet- hvem er frøken Makeløs?;) /du svarer til navnet: heh::)
KJenner meg imidlertid godt igjen i hva du skriver her. Har ofte følt meg litt småfæl på innsiden selv av småsjalusifeberen innenfor blogging. selv har jeg løst det med å ikke gidde skrive lenger. man kan være så from man bare vil, og hevde at man ikke skriver for annet enn seg selv og mora si uansett- men alle vet at det er ikke slik det forholder seg;) et minimum av kommentarerer er ikke nok tilat jeg gidder bruke tid i det hele tatt på å publisere på sida:-0

bra innlegg, makeløs. begynner å synes at du er litt småkul. Får ofte litt vondt av meg selv av å lese rubndt forbi på alles sider hvor dydige de er..

vel.

 
 
Blogger Unknown Sier:

Du har mange fans. Og nå har du en blodfan!
For meg vil du egentlig alltid være Frøken Smakløs *glise veldig bredt*

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med heiarop og fanfarer!

 
 
Blogger radiohode Sier:

Man bør helst være snill. Litt, i det minste. Av og til. Kanskje?

 
 
Blogger Heidi Fleiss Sier:

Jeg skal innrømme at jeg oftere leser blogger enn jeg kommenterer.
Ofte er dette frodi jeg synes tekstene i seg selv er så utfyllende at de ikke trenger å bli kommentert.
Hos deg stikker jeg innom hver da, så fortsett det bra arbeidet! :)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Takk alle! Jeg er nå trygt tilbake fra en på alle måter strålende roadtrip på norske veier (bortsett fra at solen glimret med sitt fravær stort sett hele tiden). Og det er selvsagt veldig stas å komme hjem igjen til så hyggelige kommentarer! Snillinger er dere, alle sammen! :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Hvis du har så få lesere som du gir inntrykk av, så skjønner jeg ittno. Du har jo en av de bedre bloggene, velskrevet, pen layout og med temaer som fenger. Unnchyl at jeg ikke har gitt lyd fra meg før. Sånn, nå vet du at du har minst 1 leser mer enn du trodde.


Åh! Holdt på å glemme; hvordan kan du se hvor mange lesere andre blogger har? Kan du se hvor mange jeg har?

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

tja, jeg vet ikke jeg. hva er få lesere liksom? men det er vel sånn som med lønn - det er jo ingen som syns de har nok? :-)

takk for skryt! jeg liker din blogg også, selv om jeg ikke kommenterer der så mye.

fordi jeg har magiske øyne? neida :-) mange blogger har statistikk nederst på siden som viser antall besøkende. jeg fant ikke det hos deg, så da har jeg ikke peiling på hvor mange lesere du har. men tror du setter rekord i antall kommentarer på postene dine! :-) forøvrig hender det at bloggere poster innlegg av typen "hurra, nå runder jeg X antall tusen besøkende". Det er ofte sånne poster som trigger det grønne monstret i meg..

 
 
Anonymous Anonym Sier:

statcounter.com kan hjelpe deg aa holde orden paa antallet lesere hvis du ikke alt gjor det :-)

Ellers er jeg en av de som sitter paa sidelinjen og humrer meg gjennom bloggen din rett som det er :)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Jeg har orden på antallet, jeg bare syns aldri det blir mange nok. Eller, jeg er misunnelig på alle andre som tilsynelatende har flere lesere enn jeg. Jepp, så smålig er jeg faktisk :-)

Hyggelig at du humrer, ikke forlat den sidelinjen er du grei! :-)

 
 
Blogger Unknown Sier:

Hva er poenget med å henge seg opp i ANTALL lesere a?

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med de viktige spørsmålene

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

nei si det. så lenge jeg har de beste, mener du? :-)

 
 
Blogger Unknown Sier:

tja.. du har mange gode besøkende her inne. Mange aktive besøkende og.
Igjen har du for øvrig klart å inspirere meg til en post. Det er vel nr. 3 som du er skyld i. Jah, det gir jo reklame til deg og det:)

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med snille besøkere

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Fint å være til inspirasjone! Og nå skal jeg ikke rote bort trafikken jeg vinner på bloggingen din, som jeg har gjort før, men skrive poster på løpende bånd sånn at jeg får enormt mange lesere. For det liker jeg :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Ser ut som om den sikreste måten å få folk interessert på er å skrive om blogging, og hvilke motiver man har. Men når alt kommer til alt må man vel være god til å skrive. Har du mange lesere er det vel fordi du er god til å skrive, vil jeg tro.
Ellers har jeg lagt merke til at en post om å slutte med blogging kan være en fin måte å finne ut av lesertilfanget på.

 
 
Blogger Lothiane Sier:

... og nå fikk du et besøk til, takket være din blodfan Egoisten. :)

Interessant post, jeg har vel lurt på det samme innimellom... hvorfor noen får så himla mange flere besøk (dvs. kommentarer) enn andre. Det handler vel om at temaet treffer og at de tiltrekker seg de mest aktive folka? Man kan vel ikke snakke om trynetillegg i Bloggarriket?

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

tor: ja, jeg har lagt merke til det samme men har ingen planer om å skrive en sånn post for å få flere lesere. det er for drøyt til og med for meg :-)

lothiane: velkommen hit og takk til egoisten!
hvis man trekker fra de som faktisk har en del venner fra irl her inne, så må det vel handle om selve skrivingen deres ja. og så mistenker jeg at når man først har kommet seg på tronen så er det enklere å bli der - at mange lesere trekker flere lesere liksom. men jeg vet jo ikke.

 

Svare?