<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

På befaring i Fredrikstad (just another manic Thursday)

0846: Surrer som vanlig med veien fra t-banen på jernbanetorget til Oslo S. Mystisk nok er det aldri noe problem å finne frem motsatt vei.

0923: Er på vei til Fredrikstad med toget. Skal ha møter med diverse folk og sjekke ut hotell, spisesteder osv i forbindelse med seminar i september. Jeg stirrer ut av vinduet og tenker på Nydelig Gutt som jeg datet i vår. Det er latterlig, jeg må snart slutte å drømme om han.

1015: Har møte med sjarmerende ung kjøkkensjef som flørter og blunker og skravler nonstop. Han anbefaler meg en baker oppi gata som selger bra glutenfritt brød. Når jeg skal gå sier han at jeg gjerne må komme innom hotellet senere på dagen hvis det begynner å regne, så skal jeg få låne paraply.

1217: Snakker med ei som jobber på en båt jeg vil leie til seminaret. Hun sier at hvis jeg kommer innom igjen senere på dagen skal hun spandere øl på meg. Folk i denne byen er så hyggelige!

1302: Spiser lunsj på et sted som spiller Elton John. Høyt. Kontinuerlig.

1411: Vandrer gatelangs med god tid. Fredrikstad er en utrolig koselig by - jeg lurer på hvordan arbeidsmarkedet og boligprisene er her?

1420: Stikker innom bakeriet og kjøper to frosne glutenfrie brød. Går tilbake på hotellet og spør om jeg kan låne plass i fryseren deres i noen timer så ikke brødene tiner. De er overstrømmende hyggelige og låner villig vekk fryserplass.

1447: Tar båten til Gamlebyen.

1501: Har møte med nok en hyggelig og serviceminded person. Jeg tror jeg elsker denne byen.

1550: Kollega i Bangkok ringer og har akkurat fått vite at jeg snart tar fire ukers sommerferie. Han har derfor mailet meg masse jobbgreier som MÅ gjøres i morgen ettersom det er siste dagen min på kontoret før ferien. Jeg hadde planlagt superkort jobbedag i morgen siden leiligheten ser bomba ut og flyet mitt til Wien går kl sju lørdag morgen og jeg har selvsagt ikke pakket. Bummer.

1600: Sitter ved kanonene på Fredriksten festning og skravler med mamma i telefon. Er så blid og fornøyd at jeg ikke skjønner at hun er ironisk når hun beskriver Fredrikstaddialekten som sjarmerende.

1740: Ringer en jeg skulle møte 1730 som ikke har dukket opp. Hun holder på å pakke til sommerferien og har glemt å følge med på klokka. Jeg begynner å få dårlig tid hvis jeg skal rekke toget hjem til Oslo kl 1835.

1755: Småløper til hotellet for å hente brødene. Småløper til stasjonen.

1825: Fremme på stasjonen. Mannen på Narvesen sier at toget til Oslo går fra perrong nummer 1 - om en time. Fuck.

1840: På vei til busstasjonen i taxi.

1845: Bussen til Oslo har akkurat gått. Neste går kl 1950. Hva slags helvetes sted er dette egentlig??

1855: Kommer heseblesende inn på Peppes og bestiller glutenfri pizza. Leser bandomtalene i Månefestivalens gratisavis. Herregud så dårlig de skriver. Har ikke norske orddelingsregler kommet til denne avkroken av en by?

1920: Rekker ikke å spise opp pizzaen så jeg står utenfor Peppes og venter på taxi mens jeg spiser pizza fra kartongen. Føler meg som hun der grådige jenta som aldri får nok mat og som spiser rester lenge etter at alle andre er ferdige med måltidet. Not so hot.

1930: Står på perrongen og spiser mer pizza fra kartongen. Er utrolig glad jeg ikke kjenner noen i denne byen.

1935: Er så selfobsessed (og fortsatt ganske pissed) at jeg ikke skjønner at dame med barn trenger hjelp for å komme seg ombord på toget. Ender opp med å holde en gentleman sin kaffekopp mens han gjør sine barnevognløftende plikter.

1958: Ser sola som glitrer i sjøen ved Moss. Hvem ante at Østfold var så vakkert?

2001: Tenker på at jeg tenkte på Nydelig Gutt i dag morges. Gleder meg vilt til å møte han som vil få meg til å glemme Nydelig Gutt. Sjekker ut de glutenfrie brødene - de er ikke frosne lengre. Pokker.

2040: Sitter rett overfor vanvittig kjekk mann av typen høy og mørk på t-banen. Vi smugkikker på hverandre. Han går av på samme stasjon som meg. På perrongen snur han seg for å se om jeg ser på han. Det gjør jeg. Vi smiler for oss selv og går hver vår vei.

Etiketter:

 

til denne posten

 
Blogger Gretten Sier:

Alltid gøy med denne t-bane/buss/trikk kurtisen. I tillegg er jeg stor fan av å holde blikket litt lenger enn det som er sosialt akseptert. Og selvsagt snur man seg slik du beskriver.

Ha en riktig god ferie og kudos for en festlig blogg.

Mvh Gretten som ser frem til helgen.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Ja, det er genialt. Jeg er litt pysete på å holde blikket men jeg prøver. Og i dag satt vi så langt fra hverandre at jeg turte å være litt tøffas på flørtingen. Det ble en veldig fin slutt på en temmelig variert dag.

Takk og takk! :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Velkommen tilbake til Fredrikstad :)

Det er så mange som går/sitter med tomme blikk foran seg, at når man møter noen som IKKE gjør det så ... vel, tiden går hvertfall fort :)

 
 
Blogger mirakel Sier:

Jasså, du har vært i byen min i dag. Kanskje jeg og Hjerterdame møtte på deg, helt uten å vite det. :)

Vel. Ser ut til at du har hatt en riktig så flørtende dag. Og jeg gleder meg til å høre mer om Nydelig Gutt (hinte).

:)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

sissel: takk for det! fikk et litt ambivalt forhold til byen i går men kommer uansett tilbake i september. satser på å ha litt mer flaks med kollektivtransport da :-)

mirakel: hvis dere så ei som spiste pizza ut av kartongen så var det nok meg!

og har du fulgt med litt i denne bloggen så har du lest om Nydelig Gutt opptil flere ganger :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Bare en liten opplysning : Fredriksten festning ligger i Halden, ikke i Fredrikstad.
Ellers liker jeg bloggen din særdeles godt:)

Haldenjente

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

haldenjente: ops, unnskyld! det v ar på ingen måte meningen å surre med østfoldsgeografien.

takk for det! :-)

 
 
Blogger Thor F. Sier:

Veldig bra. En glede å lese.

 
 
Blogger Støvkorn Sier:

Artig post, smilte når jeg leste den :)

men hvor ligger Elton John?
har jeg aldri hørt om.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

thor f: takk og takk! veldig hyggelig å høre.

confiteor: takker! :-) men.. har du aldri hørt om elton john??

 

Svare?