<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Flink i fin kjole

Jeg er flink i jobben min. Noen ganger er jeg strålende genial og andre ganger litt lat, men sånn stort sett er det ingen som har noe å klage på. Det er det heller ingen som gjør. Samtidig er det i grunnen svært sjelden at noen sier at jeg er flink eller at jeg gjør en bra jobb.

Det de tvertimot sier er at jeg har fin kjole. At jeg har en søt te-kopp og at de vil at jeg skal lære dem å sette opp håret sitt sånn som jeg gjør. "Så fin du er i dag" er en gjenganger. Og det er hyggelig det altså, men det føles jo litt pussig å få de samme tilbakemeldingene på jobb som man får ute på byen.

Så da lurer jeg på om jeg bruker opp positiv tilbakemeldingskvoten min på jobben på fine klær og sko eller om det ikke hadde vært noe hyggelig å høre i det hele tatt hvis jeg begynte å kle meg som en slubbert. Burde jeg være glad for at kollegaene mine syns jeg har en fin garderobe eller burde jeg være grinete fordi ingen sier at jeg er dyktig i jobben min?

Etiketter:

 

til denne posten

 
Blogger vibeke Sier:

De hadde nok starta med å snakke om deg i krokene hvis du dukka opp som en slubbert. Folk tør å si at du har fin kjole og er fin på håret, men de tør ikke si at du gjør en bra jobb. Noen tror visst andre blir høy på pæra hvis de får høre at de gjør en god jobb.
Ellers du Frøken Makeløs - du har en voldsom stor produksjon her på bloggen. Du skriver godt og du har noen utrolig søte bilder.
Og du er heldig som har fått tilbake "pingen" din. Her hos meg er det helt håpløst.

 
 
Blogger care Sier:

Ta med deg den rosen du får :-)

 
 
Blogger Minneapolise Sier:

Det er liksom enklere å gi komplimenter for klær og lignende, noe som er litt synd. Jeg prøver å komplimentere hva folk er flinke til av og til, for det er sånne komplimenter jeg setter mest pris på selv, folk blir litt mer overraska da.

Men komplimenter er alltid hyggelig uansett da, bedre å få det for antrekket og håret enn å ikke få dem i det hele tatt.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Vibeke: Antagelig. Men hvis jeg alltid hadde vært en slubbert? Det fins jo noen av dem og jeg tror ikke folk gidder å snakke så mye om det, egentlig.

Ja, jeg er litt imponert over produksjonen om dagen selv :-) Men pingen har jeg vel ikke fått tilbake? Har ikke fått lagt ut noe på Bloggrevyen siden fredag :-( Uansett godt å høre at det er flere med samme problem!

Care: Det ante meg at jeg burde det ja :-)

Minneapolise: Ja, det er vel det.Bra mission du har, jeg burde begynne med det samme selv. Og ja, det er helt klart bedre med kles-komplimenter enn ingen komplimenter :-)

 
 
Blogger Espen Sier:

Jeg tror du skal være kjempeglad som har jobber sammen med folk som gir komplimenter i det hele tatt. Det er ikke alle som har det sånn.

På meg virker det også som om det er jentene som gir komplimenter oftest. Men på byen er kanskje gutta mer på banen?

Når det gjelder ros for jobbinga, er det jo ikke alt som er like lett å gi ros for. Det kommer av at mye arbeid ikke gir direkte og håndgripelige resultater. Driver man derimot med for eksempel grafisk arbeid, slik mange gjør der jeg jobber, er det mye lettere å gi tilbakemeldinger.

 
 
Blogger radiohode Sier:

Hva med å si noe sånt som "Og det er ikke bare kjolen som er fin. Dere skulle sett innsiden!" Men det kan jo misforstås, og plutselig tar det ene det andre i halen, og du må stå der splitter naken. Vanskelig å fortelle at det er det at du er flink på jobben som var poenget ditt da.

Så du må kanskje nøye deg med det du får. (Jeg får aldri høre at jeg har fin kjole, men klager jeg av den grunn?)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Espen: Grafisk arbeid handler jo om estetikk og sånn sett er det ikke så fjernt fra klær og sko (som vi vet handler jo klær og sko utelukkende om estetikk :-)

Jeg innbiller meg at grunnen til at gutta gir komplimenter på byen er fordi de tror de vil få noe igjen for det?

Og ja, jeg burde være glad for å jobbe på et sted hvor folk gir komplimenter. Men man vil jo alltid ha det man ikke får, ikke sant? :-)

radiohode: jeg vil nok helst prøve å unngå å være naken på jobb, uansett hva poenget måtte være. og når gikk du med kjole sist? :-)

 
 
Blogger radiohode Sier:

Feig, eller? I det ene øyeblikket er du hore. I det neste prippen. Og jenter klager på at gutter ikke forstår dem?

(Kjole: Husker ikke. Barneskolen?)

 
 
Blogger pindia pampistiko pampibanon Sier:

Til Vibeke og Frøken Makeløs: Jeg får ikke pinget når jeg bruker Explorer som nettleser, men med Mozilla Firefox går det bra.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

radiohode: når ble det feigt å ikke ville være naken på jobb? i så fall er verden (heldigvis) befolket av feige mennesker.

pindia: takk for tips, men jeg prøvde firefox og det gikk like dårlig. men nå har jeg fått svar fra bloggrevyen og problemet var at feeden min atom og det støtter de ikke. nå som jeg har endret til rss får jeg til å pinge, hurra! :-)

 
 
Blogger Örn Sier:

Först Frökna. En kopp kaffe og en ny post pá din emminente blogg er herved deffinert som en topp start pá dagen. Varme beskrivelser av de daglige kampene for, eller mot de smá tingene i hverdagen. Sá lekent skrevet men likevell sá enkelt og presist. Vennligst hold oppe produksjons niváet og vit at din evne til kortfattethet er et mál for meg.

Jeg skrev et svar pá denne posten din. Det ble litt langt. Veldig langt egentlig. Sá langt at det ná er en post pá min egen side.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Takk Örn! Jeg skal gjøre mitt beste for å opprettholde produksjonen, foreløpig strømmer det på med ideer til poster så det er ingen grunn til bekymring ennå :-)

Oppfordrer herved alle til å besøke bloggen din og lese dine tanker om dette med å gi komplimenter.

 
 
Blogger Örn Sier:

Tusen takk for anbefaling;)
Putter deg i den listen min over andre blogger hvis det er greit?

 
 
 

Svare?