<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Kan man kose seg uten mat?

Onde tunger vil ha det til at når man får seg kjæreste, så legger man på seg. Foreløpig har jeg strengt tatt gått litt ned i vekt siden jeg sluttet å være single, men dette er visstnok bare en forbigående fase. "Bare vent, du kommer til å legge på deg du også." Det er jo på ingen måte oppløftende nyheter.

Litt googling avslører kjapt at den største grunnen til at folk får et slikt samboertillegg er at når man får seg kjæreste så skal man liksom kose seg så veldig hele tiden. Og da må man visst spise masse usunn mat også. For kos er det samme som mat. Eventuelt; skal man kose seg skal man spise. Og man skal spise usunt. Som en mannlig nettdebattant sier: "Livet er til for å nytes, og godteri, pizza og hamburgere hører med til denne nytelsen og er minst like viktig som sex." Jaså.

I sin sedvanlige "dameblader-klarer-ikke-å-bestemme-seg-for-hva-de-mener"-stil (kakeoppskrifter den ene uken, slankeoppskrifter den neste) forteller KK deg både hvor viktig det er å kose seg - med mat - når man skal finne plass til romantikk i hverdagen (januar 2008), og hvorfor du blir tjukk av å være i forhold samt hva du kan gjøre med det ("dere må klare å finne noe annet fint som kan erstatte kosen maten gir dere", september 2007).

Hvorfor må vi ha mat når vi skal kose oss? Og hvorfor må denne kosematen være dyppet i fett og sukker? Trenger vi - som nettdebattanten sier - junkfood for å nyte livet, eller er tvert i mot nettopp denne tankegangen i ferd med å ødelegge vår mulighet til å nyte livet? Handler ikke mat først og fremst om næring, når alt kommer til alt?

Etiketter:

 

til denne posten

 
Blogger Erlend Sier:

Alle som har forsøkt å spise mager nøkkelost, vet at smaken sitter i kaloriene. Så hvis man først skal spise, er er det klart hvor det ender.

Å spise mat sammen har antakelig en sosial funksjon som par behøver, og som ikke kan erstattes av andre aktiviteter, som å legge kabal, å stoppe strømper eller å hogge ved.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Jeg skjønner godt at det er godt å kose seg med noe av og til - sammen med en god film f.eks. Men, jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor kos blir oversatt med kaker, potetgull og sjokolade hele tiden. Jeg koser meg ofte med sunn mat, jeg. Druer er en favoritt. Sunt og godt (og de som sier det er mye kalorier i druer har misforstått ALT.) Vannmelon, eple og pære duppet i yoghurt, minigulerøtter. You name it. Det finnes masse som både er sunt og godt som man kan kose seg med sammen med kjæresten og en film.

:)

 
 
Blogger Örn Sier:

Jo! Mat er en stor del av det á kose seg. Man koser seg med á lage mat sammen eller for hverandre. Man koser seg ved matbordet, bare jeg og kjærsten eller sammen med enda flere kjente og kjære. Mat er kos og mye mer enn bare næring. Men, at den má være usunn er jeg slett ikke enig i. Man kan absolutt lage kosemat som ogsá er sunn!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

erlend: noen ganger (men langt fra alltid!) smaker fet mat bedre enn mager mat. men jeg tror at noe av grunnen til at det er så mange overvektige mennesker i dag er at man alltid skal spise det man syns er aller, aller best. da jeg beskrev hva frokostblandingen min inneholder (bare korn, ikke noe sukker) mente søstern min at det ikke "hørtes noe digg ut". kanskje ikke, men det er ikke digg jeg trenger til frokost, jeg trenger næring (som smaker veldig godt).

par (som andre mennesker) behøver ikke å spise sammen hver gang de skal ha det hyggelig.

drea: ja, det fins masse god og sunn mat man kan kose seg med. og man kan helt fint kose seg uten å putte noe i munnen hele tiden også. jeg har prøvd det, det går an :-)

örn: ja, man kan kose seg med mat, både å lage den og å spise den. det jeg ikke skjønner er hvorfor man må spise noe (usunt) hver gang man skal ha det hyggelig. hvorfor er det å spise blitt så uløselig knyttet til det å kose seg, at man ikke klarer å kose seg hvis man ikke samtidig spiser noe?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Dette henger selvsagt sammen med at alle par etterhvert blir fryktelig satte og sofagalde, siden de har brukt så mye tid på hverandre at de til slutt bare har andre satte og sofaglade parfolk til venner. Og siden de bare reiser vekk om sommeren, går tur på søndagen og har sex annenhver fredag, vet de ikke helt hva de skal ta seg til resten av uka. Bortsett fra å se tv og spise. For underholdning og mat må man ha. Dessuten har de sett veldig mange matprogrammer på tv og vet at det er urbant og småfrekt å bruke masse tid på å spise. Dermed får de en god følelse av å henge litt med i samfunnet ellers.

Bitter, jeg?

Forøvrig syns jeg ikke man skal være skeptisk til trinne folk.

 
 
Blogger Delirium~ Sier:

hehe - jeg er skyldig. Men jeg forlanger å være unnskyldt siden jeg er så glad i å lage mat at det regnes som en hobby.

Så for folk skylde seg selv hvis de ikke klarer å stoppe og spise når de blir mette! :D

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

bein: så moralen er å ikke miste kontakten med sine single venner? fnis.

jeg er ikke skeptisk til trinne folk, jeg er skeptisk til trinnhet i seg selv. som forøvrig ikke var poenget i denne posten, sånn egentlig.

delirium: har man en hobby bør man også klare å begrense seg litt og ikke la det ta helt overhånd. som for eksempel de som liker å brodere og derfor har fire tusen broderte puter/duker/bilder plassert rundt i huset :-)

ja, for mat handler da om å tilfredsstille sulten, sånn først og fremst - ikke sant?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Dette er helt sjukt, men her jeg befinner meg så spiser jeg masse mye mer ute enn før, og slett ikke sunt hele tiden. Likevel har jeg gått ned to buksestørrelser..ah jeg elsker det lykkelige koselivet!

 
 
Blogger Delirium~ Sier:

Njei. For meg handler ikke mat først og fremst om å tilfredsstille sulten. Jeg er en av disse som er opptatt av at den skal smake godt, være variert og så må den gjøre meg/andre mett! Jeg er nemlig langt over middels interessert i mat og kan finne på å lese kokebøker for moro skyld!

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Tror jeg bruker mer penger på mat enn på klær og stæsj og sånn... ?

Det støte og usunne smaker best her i gården. Men det også noe med mengden. I stedet for en svæær sjokoladebrikke, kan jeg heller kjøpe en liten en. Da er det ikke så farlig å unne seg noe gdot nå og da. Tror jeg.

kri (som er normalt vektig) :-D

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

selvisk: hm, det der høres ut som en fysisk umulighet.. hva er hemmeligheten din?

delirium: joda, jeg skjønner det der. men hvis man ser litt større på det, så er jo det næringsmessige viktigst. det er fint at det smaker godt også, men får du ikke næringen du trenger så ligger du rimelig tynt an :-)

krissy: mengden har absolutt noe med saken å gjøre. likevel mener jeg at det fint går an å kose seg en hel masse uten så mye som en rute med sjokkis. uten at jeg er noen fanatiker av den grunn :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Innerst inne dreier vel både mat og sex seg kun om å føre generasjonen videre.. Så siviliserte er vi. :-) Men heldigvis har vi også funnet ut at det å kose seg også er ganske hyggelig. :-) Så la oss kose oss, men det trenger jo ikke være det mest usunne alltid... Kos deg videre, med eller uten (sunn eller usunn) mat! :-)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

ole k: det er sant. og jeg har en teori om at hvis man får for lite at det ene så overkompenserer man med det andre. altså; har man for lite sex så spiser man for mye. rett og slett fordi begge deler er sånne helt basic, fysiske behov for alle mennesker.

jeg koser meg, håper du også koser deg! :-)

 
 
Blogger Delirium~ Sier:

Nei nei! Både akkurat passe mengde sex og passe mengde mat :D jeg sitter nå faktisk også og lurer på om jeg spiser mindre mat i perioder jeg har lite/ingen sex... og det tror jeg faktisk...

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

virkelig? jeg tror jeg prøver å utligne, holde ting i balanse liksom. knis.

 

Svare?