<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Det Afrika de aldri viser deg

Se for deg Afrika. Hvilke bilder får du i hodet? Tynne barn med store mager, soldater med fillete uniform og gamle kalashnikover, tørke og hungersnød, korrupte ledere og mennesker som er avhengig av godvilje fra de tre vennlige B'ene; Bob, Bill og Bono. Eller noe i den retning?

Afrika er så mye mer enn det våre vestlige medier velger å vise oss. 900 millioner mennesker i over 50 land rommer like mange ressurser og like mange utfordringer. Det sier seg selv at det ikke fins èn løsning som passer for alle, og løsninger kan heller ikke eksporteres som ferdige pakker fra andre land.

Alt dette vet vi jo, når vi bare tenker oss om. Men så er det så deilig av og til å se helt ordentlige, konkrete bevis på det man vet, og derfor ble jeg så hoppende glad da jeg oppdaget Facebook-gruppen "The Africa they never show you". Den har foreløpig drøyt 53 000 medlemmer, 222 ulike temaer blir diskutert, nesten 100 videoer og over 950 bilder. Ta deg tid til å gå inn der og ta en kikk på det Afrika du ikke får se ellers. Det er antagelig langt mer variert og sammensatt enn du kan forestille deg.

Etiketter: ,

 

til denne posten

 
Blogger .. Sier:

Husker jeg leste et intervju med en nord-afrikansk dame som var oppvokst i megastorby og hadde laang universitetsutdannelse. Etter å ha kjærlighetsinnvandret til Norge fikk hun selvfølgelig sjokk over bondelandstilstandene - hvor var Oslo Skyline, liksom?

Men hva spør nordmenn henne om? Jo: Om hun vokste opp i stråhytte. Om hvor gammel hun var da hun fikk lære å lese og skrive.

Jepp. Vi trenger å se litt andre nyheter:-)

 
 
Blogger Tonita Sier:

Vi trenger alle sider, - litteraturen, journalistene, egne opplevelser, andres opplevelser.
Har akkurat lest Adichie fra Nigeria, og holder på med Fosser om Kongo, - og jeg lærer av alt jeg leser.
Og så skammer jeg meg litt over at jeg ikke spretter bort til Facebook som du anbefaler. Jeg er Facebook-analfabet. Og slik forblir det visst.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

jeg får bilder av marimbaer og mbiraer og spretne afrikanere som danser - og da mener jeg ikke eksotisering, men rett og slett at jeg har spilt marimba (importert fra Zimbabwe) i flere år og hatt afrikansk danseundervisning med verdens mest spretne mann ;)
oh, the joy!

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Både ja og nei, dessverre. Det er litt todelt det der. Jeg kjenner som sgat denne kamerueneren. På ene siden ler han, fordi vi nordmenn er så "dumme" og spør om det finnes banker og strøm der de kommer fra. Ummm.. Banker har de. Men kanskje ikke right on spot. Og strøm.. Nja, det huset jeg så av hvor han bodde- med all respekt- hadde ikke ei eneste lysp¨ære, og maten ble lagt på gruve. (han skrøt dessuten fælt av hvor opplyst det var i norske stuer og hjem..) Sier ikke det litt? Og bading. No dusjing. Bare i elv.

Så litt mer idyllisert enn de viser med utmgagrete gatebarn - ja. Et mer happy Afrika finnes. Men også en del primitivitet og kummerlighet. Jeg vet ikke helt, jeg.?


Ad nota: Og studenter fra osloområdet (haha) har visstnok spurt om det fins elektrisitet i Nord-Norge? Hvor lite vet de??

kri

kri

 
 
Blogger Espen Sier:

Det er vel ikke så rart at nordmenn tenker at folk fra Afrika (svarte da, fortrinnsvis) kanskje har vokst opp under vanskelige forhold. Det er jo Afrika som har mest analfabetisme. Det er der det er flest foreldreløse. Det er der det er mest hiv/aids. Det er der det er mest fattigdom. Det er jo ikke til å komme vekk fra.

Selvfølgelig gjelder ikke det alle afrikanere, men sjansen for at en afrikaner har hatt det vanskelig i oppveksten i oppveksten er mye høyere enn for en nordmann eller europeer. Eller en hvit for den saks skyld.

Likevel mener jeg å huske å ha lest at afrikanere (eller nigerianere var det kanskje) er blant de aller lykkeligste i verden. Til tross for all ytre dritt. Kanskje de er så dumme at de ikke skjønner hvor ille de har det. ;)

 
 
Blogger Espen Sier:

Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

 
 
Blogger Tonita Sier:

Scwvups, - så er jeg tilbake til USA 1960/61 - jeg norsk naiv jente og jeg må svare.
'Do you have radios in Norway?'
'Yes, of course'

'Do you have ......'

Det stoppet aldri, enten det var tekniske saker eller natur.

Og nå er det vi som ikke er i nærheten av å være kunnskapsrike når det gjelder Afrika - vi vet simpelthen ikke.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

lille damen: haha! en urban og velutdannet kenyansk fyr jeg kjenner brakk armen da han var på besøk i norge en gang og underholdt seg selv på sykehuset med å fortelle skrøner til de norske sykepleierne om oppveksten sin i afrika. de trodde glatt på alt han sa, inkludert at han var vokst opp i en liten hytte i et tre. knis!

tonita: uff, jeg visste da jeg skrev denne posten at den kanskje ble litt meningsløs for de som ikke er på facebook, men valgte å skrive den likevel. men du skjønte jo poenget :-)

jeg har også lest kongo-boka til fosser og var ganske skuffa. syns han møter seg selv veldig i døra i forhold til sine holdninger til kongoleserne som kanskje ikke er så politisk korrekte som han selv mener at de er. men det fins mye annet vidunderlig kongo-litteratur; har du lest "kong leopolds arv" eller "mørk safari"? veldig spennende om kongos ytterst fascinerende historie!

pseudologos: hei og velkommen hit! og takk for helt andre bilder fra afrika enn sultne unger :-)

krissy: så du kjenner en afrikaner. da er det åtte millioner nihundreog nittinitusen du ikke kjenner. og kanskje vet du noe om forholdene i kamerun etter å snakket med din venn, men kamerun er ett av over femti til dels svært ulike land i afrika.

poenget mitt er ikke at fattigdom og korrupsjon og elendig ikke fins, men at det ikke er det eneste som fins.

og ja, oslofolk kan være ekstremt arrogante! :-)

espen: som jeg sa til krissy så handler ikke denne posten om at det ikke fins elendighet i afrika. for det gjør det, i bøtter og lass. men det fins utrolig mye annet også, og det syns jeg kommer alt for sjelden frem i media.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

tonita: haha, bra sammenligning! :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Du har nok rett:-)

Nå har jeg stemt i idol. Håååper at jeg valgte riktig! (Ung lektor???) nei. du kan vel ikke svare... :)

kri

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Jeg begynte å lese om Afrika for ikke lenge siden, blant annet på Wikipedia. Mye av det visste jeg fra før av, men jeg ble skikkelig fascinert over alt jeg ikke visste. Vel verdt å lese:
http://en.wikipedia.org/wiki/Africa

 
 
Blogger elx Sier:

Man må være bra trangsynt om man tror at et helt kontinent er fullstendig ensartet. Men ja, det er virkelig tragisk at vårt medieinntrykk av Afrika i så stor grad består av sult, fattigdom, krig og elendighet.
Man slutter å se på folk som individer, og ser bare på dem som hjelpeløse mengder uten håp...

Min kjære Herr Far har sett mye av Afrika, og allerede som liten hørte jeg fantastiske historier. Som student hadde jeg venner fra flere Afrikanske land som i stor grad motbeviste mange stereotyper, selvom ikke alle hadde solskinnshistorier å fortelle. Og de seneste årene har bla underholdende, lun og lettlest lektyre om Mma Ramotswe skrevet av skotten Alexander McCall Smith vært med på å fargelegge mitt bilde av Afrika ytterligere.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Tror du har kommet til finalen... :-) Grattis! Og lykke til,

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Tror du har kommet til finalen... :-) Grattis! Og lykke til,

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

krissy: jups, du hadde rett, takk for stemmen! :-)

john: har vært inne og lest i den artikkelen jeg også, mye bra der! :-)

elx: ja, dessverre er det så utrolig mye mer behagelig å forenkle og kategorisere verden så mye at det etter hvert slutter å gi noen mening. men som du sier så fins det mye bra litteratur for den som er interessert!

ole k: jeg vet, og takk! :-)

 
 
Blogger Esquil Sier:

nå som du ikke er like makeløs som før, og dessuten poster afrikaposter, viser det seg at jeg kan komme i skade for å kalle deg frøken Makelele iblant. håper du ikke tar skade på sjelen av det.

 

Svare?