<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Frøkna disser musikkbransjen

Jeg liker å tro at jeg er litt over gjennomsnittlig interessert i musikk. Det betyr ikke at jeg er nerdete, jeg samler aldeles ikke på band-gadgets og jeg har nesten ingen band-t-skjorter fordi de stort sett er grisestygge. Dessuten har dette internettet gjort at jeg i det store og det hele har sluttet å kjøpe plater, hvilket vil si at jeg nå vet enda mindre om de bandene jeg liker enn jeg gjorde før. Når man har brukt 150 kr på en plate så gidder man stort sett å lese gjennom det som står i coveret, men jeg googler jo ikke alle artistene som havner i mp3-ern min. Det siste (pinlige) eksemplet på det var da Örn nylig tipset meg om magiske The Blow som jeg umiddelbart forelsket meg i. Det tok en stund før jeg oppdaget at jeg allerede hadde en The Blow-sang på pc-en. Oh well. Men musikkinteressert, det er jeg.

I går hadde Aften en genial artikkel om alle de nye pop-bandene som nå florerer i Oslo og som truer med å velte de triste gamle rockerne ned fra scenene her i byen. Mens jeg leste artikkelen ble en eldgammel irritasjon vekket til live; menn som på snobbete vis ikke kan putte egen eller andres musikk i en bås som gjør det meningsfullt for andre å lese om den. Dette var blant annet en tungtveiende grunn til at jeg for et par år siden sluttet å lese Mute; det er prisverdig at de vil skrive om ukjente band men de kan ikke bruke andre ukjente band som referanseramme når de skal beskrive musikken.

Greit, jeg skjønner at musikkanmelderne vil brife med kunnskapene sine og at alle musikere opplever sin egen musikk som grensesprengende ny og innovativ. Men jeg får jo mye mer lyst til å gå og høre et band som sier de høres ut som "britisk inspirert Beach Boys, evt Belle & Sebastian som synger Nirvana-sanger" (Hiawatha!) enn de som beskriver egen musikk som "skogens sus gjennom mikrofoner og instrumenter" (Truls and the Trees). Og handler ikke det å være musiker også om å få folk til å ha lyst til å høre musikken din - å promotere seg selv litt sånn at folk blir nysgjerrige, liksom?

Reggea-disco-lofi-postindie-funky-electronica my ass.

Etiketter:

 

til denne posten

 
Blogger Örn Sier:

hihihi.. Artig det da, á fá lov til á oppdage nye favorittband flere ganger;)

Men er sá enig i oppgittheten over anmeldere som er mer opptatt av á briefe egne kunnskaper enn á hjelpe leseren á finne noe nytt og spenndende. Gjelder musikk, film, teater og vin anmeldelser. En vin som beskrives med en ettersmak av váthund og fár terning kast 5!

 
 
Blogger Sorgenfri Sier:

Jeg husker i alle fall at jeg ble veldig nysgjerrig på Kaizers Orchestra for en del år tilbake etter å ha lest en beskrivelse av musikken deres som "rocka bratwurst ompa-pop".

Det gjelder å pirre folks nysgjerrighet, ja. :o)

 
 
Blogger elx Sier:

Kunne ikke sagt det bedre selv! Er også "litt" interessert i musikk, og pga en gammel yrkesskade griper jeg meg i å finlese slike artikler i håp om å finne noe nytt og spennende.
Og jeg blir like sur hver gang jeg føler at bandet eller journalisten er for kul og intern til å "fri" til meg som potensiell lytter/fan. Det er da for pokker ikke å selge ut å skrive noe som er litt tilgjengelig? Musikken er jo som den er uansett...
(Dette gjelder naturligvis i større grad når man omtales i en publikasjon som Aften Aften enn om det er på i et magasin/på en nettside for spesielt interesserte - know your audience)

Og vin med ettersmak av våt hund kan få hvile i fred på Polet for min del.

 
 
Blogger Örn Sier:

Grattis med suksess i gruppekvalifiseringen!

 
 
Blogger radiohode Sier:

Kjære Frøken M.

Jeg viser til deres post i dag, og ser at De nok tok meg litt for meget på ordet. Jeg har ikke så mange band-prylar at det gjør noe. Bare en kopp.

Med vennlig hilsen
radiohode


Ps! Vi gratulerer med Tordenbloggfremganger.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

örn: det er sant, bra måte å se det på :-)

selv jeg som er totalt ukritisk til vin får ikke lyst til å prøve en som smaker som våt hund. urkh!

sorgenfri: vel, kaizers bør jo faktisk få litt kred for å skape sin egen greie, noe de færreste andre band klarer.

elx: ikke sant? hvem er det egentlig disse journalistene skriver for? hadde de vært opptatt av å formidle musikk istedet for å briefe så hadde det kanskje vært marked for flere norske musikkblader også.

örn: takk, jeg er storfornøyd! og takk for rødmende fin omtale om bloggen min der inne!

radiohode: kjære deg. denne posten handlet i svært liten grad om deg, jeg vil si omtrent like mye som den handlet om örn. det var bare det at du var det ferskeste eksempelet jeg hadde på menn som sikler etter band-gadgets. beklager hvis du føler at jeg tok deg til inntekt for noe du ikke kan stå inne for.

takk!

 
 
Blogger radiohode Sier:

Kjære Frøken M.

Jeg synes du skal ta meg litt mindre seriøst. :-)

 
 
Blogger Zava Sier:

Henger meg på Örn (uorginalt nok). Det finnes forøvrig mange pretensiøse mennesker som skal skjule sin egen begrensning bak en masse svada. Ser det inne tekstilbransjen også, alt skal bli så mystisk og diffust at det blir regelrett vittig.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

zava: apropos tekstilbransjen, har du sjekket ut Cavalli for HM i dag? Er kolleksjonen bra? Jeg er blakk :-(

 
 
Blogger Zava Sier:

Så spørsmålet ditt først nå jeg.. Nei, jeg orket ikke dette Cavalli-opplegget jeg. Sjekka på nettet og der var det fint lite jeg kunne tenke meg i grunnen. En fin gull-kjole så jeg, og noen accessoirer så kurante ut. Men sånn totalt det blir litt over-hypa for meg dette. Er jeg sær synes du? :D

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

nei, du er ikke sær. jeg har et par plagg fra victor&rolf-kolleksjonen som jeg er ganske happy med, men med cavalli er jeg som deg; dyremønstrete kjoler er liksom ikke min greie. dessuten syns jeg hm er stress nok på en vanlig dag, jeg trenger ikke horder med fjortishvinende jenter som presser seg forbi meg i jakten på et trofe :-)

 

Svare?