<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Skumle utstrakte hender

Noen ganger virker ting så utrolig kompliserte og man skjønner ikke før det kanskje er for sent at det som der og da virket som fornuftige og intelligente valg kan ha vært det motsatte. Dessverre går det stadig mer opp for meg at det faktisk ikke er mulig å spole tiden tilbake og gjøre dårlige valg om igjen.

Og da gjelder det vel å slutte å angre på det man gjorde som ikke var så lurt og heller prøve å finne muligheter i tiden fremover som tillater en selv å styre ting over i den retningen man ønsker. Og kanskje til og med lære noe av alt det man gjør som viser seg å ikke være så veldig lurt.

Egentlig er det helt utrolig hvordan det går an å rote til ting som kanskje kunne vært ganske enkle, bare fordi man ikke klarer å formidle hva man egentlig vil. Fordi man er feig og redd og stolt og ikke vil være den som strekker hånda lengst ut.

It’s a new secret I have found
And I'm off solid grounds for you

Etiketter:

 

til denne posten

 
Anonymous Anonym Sier:

Man lærer noe nytt hver dag, og det er jo sant det som sies - bedre sent enn aldri. :)

 
 
Blogger Örn Sier:

Uff da. De er ikke sá enkle á tilgi seg selv for. Disse tingen man skulle ha gjort og ikke gjorde. Enklere med de teite tingene man gjorde men kanskje ikke burde ha.

Synes du skal bruke dagen i dag til noe morsomt. Kanskje stikke pá tegneserieaktig kunstutstilling ,men hvertfall fá med seg the blow pá blá i kveld. Der tror jeg det blir en hyggelig kveld i kveld. För de het the blow het de det utrolig töffe bandnavnet "Get the Hell out of the Way of the Volcano."
Det má jo bare ansees som et kvalitets stempel.

 
 
Blogger Stian Sier:

Som Strindberg sa det: Det er to måter å få sjelefred på. Den ene er å ikke gjøre noe man kan angre på. Den andre er å ikke angre på det man har gjort. Jeg synes det er en god leveregel, og sovner uten alvorlige bekymringer om kvelden.

Selvfølgelig kan man se tilbake og skjønne at dette og hint ikke var så lurt gjort der og da og trekke lærdom av det i etterkant, og så velge en annen framgangsmåte neste gang.

Men dette er da ikke singlesnakk? Dette er da livet, liksom. Strindbergs råd gjelder både kjærlighet, karrierevalg og barneoppdragelse :-)

 
 
Blogger Espen Sier:

Hør, hør, Stian. Veldig godt sagt. Tenker jeg bare henger meg på der. :)

 
 
Blogger radiohode Sier:

Av og til kan det være greit å spørre seg selv om "hva er det verste som kan skje nå?" Oftere enn man tror finner man ut at konsekvensene ikke alltid vil være så voldsomme som man opprinnelig trodde. Tror jeg?

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

emelie: men så må man klare å lære av feilene sine da, så man ikke gjør de samme dumhetene mange ganger.

örn: så sant så sant. takk for gode råd, kunstutstillingen rakk jeg visst ikke, spiste middag med den ubrukelige homoen i stedet. men the blow er jo helt fantastisk! jeg har aldri hørt om dem før, får se om jeg får overtalt folk til å dra på blå istedet for gjenåpning av lompa i dag.

stian: men når man angrer på det man ikke har gjort, hva skal man gjøre da?

haha, veldig bra at du har pugga etikettene mine! jeg lurte faktisk litt selv og ser at teksten kan tolkes ganske vidt, men den har nok havnet i riktig kategori :-)

espen: stian er en kloking :-)

radiohode: kloke ord. jeg tar dem med meg og ser om jeg tør å strekke ut hendene :-)

 
 
Blogger Örn Sier:

Ikke jeg heller, fant dem her pá internetten mens jeg lette etter morsomme ting á gjöre i Oslo i dag. Virker som de er kjempe söte!

Sá var ikke homoen helt ubrukelig;)

 
 
Blogger Stian Sier:

Nei, frøken. Det finnes ikke ikke-valg.

Hvis du ikke valgte å ta bussen, var det fordi du heller ville være hjemme. Slik er livet, bare.

 
 
Blogger Tonita Sier:

*klapper deg litt på hodet* - det ordner seg nok, og blir greiere, - ikke grubl for mye på det som er gjort og ikke kan gjøres om.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Ingen grunn til å gråte over spilt melk Frøken - nye muligheter dukker da stadig opp?

Når du smelter sammen med Frøkna 17 om 10 år, og en erkjennelse av at: "jeg er egentlig ganske så fornøyd med hvor jeg er i livet akkurat nå" siger inn over deg, så vil "dårlige valg" bare være et knippe historier du ler godt av over et bedre glass vin. Life's to short for anyting else ;-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Den som intet våger, intet vinner heller. :-)

kri.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

örn: homoen er i grunnen ikke ubrukelig til noe annet enn å være homo. og nå viser det seg at han muligens har noen talenter på det området også gitt. men å bruke tid på å finne ut hva som skjer i oslo på en lørdag er da en pussig ting å gjøre for en mann som bor på island?

stian: det er sant. og kanskje det var fordi det var mer behagelig, tryggere og mindre skummelt å bli hjemme? :-)

tonita: ja, det ordner seg nok, hvertfall så lenge man lærer av sine feil og prøver å være litt modigere enn man egentlig tør :-)

fantomet: men så spørs det jo da om frøkna 17 blir som jeg tror hvis jeg fortsetter å ta dårlige valg?

krissy: så sant så sant. og selv om man våger og ikke vinner det man hadde håpet så har man hvertfall sitt eget mot å være stolt av :-)

 
 
Blogger Örn Sier:

Godt at homovenn begynner á vise talenter. Alltid morro(sic) med venner som finner sitt potensiale. Ja du har helt rett, pussig tidsfordriv ;)

 
 
Blogger Örn Sier:

Glemte á spörre, fikk du dratt med deg noen pá The Blow? Eller ble det god stemning pá Lompa i stedet?

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Det kokte dessverre bort i kålen. Men jeg har helt klart funnet en ny favorittartist, så takk for det!

 
 
Blogger Sorgenfri Sier:

Tenk på alt du ikke ville lært hvis du ikke hadde tatt dårlige valg fra tid til annen.
:o)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Prøvde bare å sette det hele i perspektiv jeg. Er nemlig ikke i tvil om at Frøkna tar mange gode valg, og det burde hun ikke betvile selv heller ellers ville hun ikke vært den hun er.

Selv prøver jeg alltid å akseptere de valgene jeg gjør, og samtidig tro at fremtiden byr på et mylder av nye muligheter man da står bedre rustet til å handle i. En klok mann sa engang: "Luck is when preporation meets opportunities" (Seneca) - det ligger noe der.

Tror forresten det er litt heftig å skulle "styre ting over i den retningen man ønsker." ;P Kanskje nøye seg med å holde egen kurs, da har de forunderligste ting en tendens til å dukke opp før eller siden.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

sorgenfri: det er jo sant. men hvis jeg ikke hadde tatt alle disse dårlige valgene så hadde jeg jo ikke hatt behov for å lære noe heller :-)

fantomet: jeg nøyer meg med å takke for gode ord. takk takk! :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Min erfaring: Noen ganger kommer dumme ting med angrefrist. Hvis man slaar ei utstrakt hand og man gaar tilbake ei stund senere og sier: "sorry at jeg slo, men jeg var egentlig bare redd og naar jeg skjoente hva det handla om ble jeg lei meg for hvordan jeg var. i ettertid skulle jeg oenske jeg heller hadde [fyllinndetsompasserher]."

Da hender det at man blir sett paa som menneskelig og sjarmerende selv om man foeler seg svak og dust. Og det hele kan faa en forsinka happy ending.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

anonym: takk for oppmuntring! det var godt å høre, jeg har også tro på at man noen ganger kan få mulighet til å rette opp det man gjør som er dumt.

og dere alle: jeg vet jeg sier dette hele tiden, men jeg har faktisk verdens aller aller beste lesere! hadde det ikke vært for dere hadde jeg neppe gidda å holdt på med dette særlig lenge. jeg setter enormt stor pris på alle tilbakemeldingene deres!

 

Svare?