<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

10 ting jeg vil gjøre før jeg dør

Örn har utfordret meg til å lage en liste over hvilke ti ting jeg vil gjøre før jeg dør. Jeg ble veldig imponert over de tingene han har på sin liste; å planlegge å løpe maraton, seile langdistanse og mestre eskimorulle får han unektelig til å høres ut som en kul fyr.

Jeg er dessverre ikke like kul, viser det seg. Etter å ha tenkt meg om en hel del ganger så har jeg kommet frem til at jeg neppe vinner noen feministpriser for min liste, tvert imot føles noen av punktene farlig nær tyskernes kinder, küche, kirche. Jeg kunne såklart valgt å finne på ting for å prøve å fremstå som en tøffere jente enn jeg er, men alle som kjenner meg ville ledd seg ihjel hvis jeg hadde forsøkt å si at jeg drømmer om å hoppe i fallskjerm. Så jeg får heller håpe på at jeg kan vinne en ærlighetspris i stedet.

10 ting jeg vil gjøre før jeg dør

1. Skrive en roman og få den utgitt. Dette har vært en drøm så lenge jeg kan huske, min første bok ble forfattet da jeg var sju år og da jeg var ni brukte jeg sparepengene mine på en orange skrivemaskin.

2. Få barn. Her kommer de tre tyske k-ene inn. Jeg har ingen fornuftig forklaring på hvorfor jeg vil ha barn (er det noen som har det?), men det vil jeg. Trenger ikke så mange, det holder i grunnen med ett. Men ingen barn er faktisk ikke et alternativ.

3. Dusje i en foss. Nei tenk, jeg har ikke gjort det ennå. Og det må være en mann tilstede altså, litt sånn som i Coctail (men uten Tom Cruise, åpenbart).

4. Reise førsteklasse. Jeg vil vite hvordan det er, bare èn gang, å ha fri tilgang på champagne på et fly. Og å reise komfortabelt mens man myser bort på medpassasjerer som man vet at man har lest om i et blad.

5. Bli skikkelig god på å danse og å lære meg et nytt språk. Jeg vil kunne danse alt fra engelsk vals til hip hop, og så vil jeg snakke spansk/fransk/til nød tysk flytende.

6. Fly en tur med en luftballong uten å være redd. Det siste er viktig - jeg ser for meg at genuin fryd vil gjøre turen mer minneverdig enn genuin skrekk.

7. Bo på den engelske landsbygda. Det ser så utrolig koselig ut i alle disse engelske krimseriene, hvor alle kjenner alle og alle henger på den lokale puben hver ettermiddag. Jeg skal selvsagt flytte derfra i god tid før alle naboene begynner å gå meg på nervene.

8. Si "jeg elsker deg" - og mene det. Det har jeg ikke gjort ennå. Og det gleder jeg meg til.

9. Gifte meg. Det henger sammen med punktet over. Jeg vil være prinsesse for en dag. Jeg vil, jeg vil , jeg vil!

10. Ta sertifikatet på bil. Foreløpig har jeg hverken behov eller råd, men den dagen kommer nok.

Etiketter:

 

til denne posten

 
Blogger Örn Sier:

Hihihi, kul fyr hadde jeg vært hvis jeg faktisk hadde gjort det pá lista og ikke bare drömt om det;)

Topp liste da! Reise pá försteklasse, fly en ballong og bli en jævel pá argentinsk tango höres topp ut! Og sá bo i et gammelt hus pá den engelske landsbyggda mens man skrev bok og dusjet i nabofossen. Fint liv!

Göy á lese frökna:)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Tar kjapp gjennomgang av listen selv jeg:

1. Nei, men drømte om det som liten. Drømmen brast, og har egentlik ikke tenkt så mye på det siden.

2. Er på vei. Gleder meg noe hinsides!

3. Har dusjet i en liten foss. Men langt fra Cocktail. Vil heller ikke ha med Tom.

4. Er ikke så nøye på dette i flysammenheng, men kunne tenkt meg et dyrt cruise.

5. Me too! Snakker flytende engelsk, og utrolig dårlig tysk.

6. Var nære ved en gang, men gjorde det slutt dama som skulle ta meg med...

7. Jeg ville egentlig gifte meg der, men kona nektet. Kanskje like greit, for det ville vært dyrt å fly familie og venner dit.

8. Sier det hver dag. Og mener det.

9. Hadde ettårs-jubileum i august.

10. Tok den ifjor. Bare åtte år etter alle andre virket det som.

Flott liste som jeg er sikker på at mange kan kjenne seg igjen i.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

örn: takk og takk :-)

xmasb: takk for gjennomgangen, nå føler jeg meg ikke like ukul lengre :-)

 
 
Blogger Minneapolise Sier:

Gjør som xmasb jeg :)

1. Jeg skrev også mange "bøker" som liten, og liker fortsatt å skrive, men det blir ikke roman på meg tror jeg. Kanskje blir jeg evig blogger, liker formatet :)

2. Det blir to på meg, ikke mer og ikke mindre. Og så en katt, og muligens en hund!

3. Denne kan jeg stå over egentlig.

4. Sist jeg flydde fikk jeg tilbud om å reise første klasse gratis, fordi jeg og kjæresten ikke hadde fått seter ved siden av hverandre. Men jeg byttet den bort sånn at jeg fikk sitte sammen med ham allikevel, er så sjelden vi reiser sammen, så var kosligere sånn.

5. God på å danse blir jeg aldri, men jeg har veldig lyst å lære spansk flytende, og tysk (selv om det er et stygt språk), og tegnspråk bare fordi det fascinerer meg sånn.

6. Den kan jeg også stå over (kanskje fordi jeg vet jeg ville vært redd).

7. Vi har prata litt om å kanskje flytte til England senere, men landsbygda fikk jeg nok av der jeg vokste opp.

8. Det gjør jeg, og det er fantastisk, du kan absolutt glede deg til den :D

9. Fortsatt ikke sikker på om jeg vil ha et bryllup, men gifte meg må jeg jo, siden det er eneste muligheten til å forbli i samme land som kjæresten.

10. Det er greit å ha lappen, men jeg savner litt å bo i Oslo og bare hoppe på t-bana samme hvor jeg skulle.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Koselig post, og enda koseligere måte å svare på. Jeg slenger meg på:

1. Word. Min drøm, også. Helst flere romaner. Jeg har også mange romaner fra barneskolen, samt et nært og kjært forhold til en nå nesten antikk skrivemaskin.

2. Ja. Om noen år.

3. Been there, done that. En stor, fancy foss i Sverige, kliss naken. Dog det var kliss naken sammen med mamma, pappa og to småsøstre. Hippiefamilie, anyone?

4.Nje. Heller et eksotisk reisemål, tusen takk (c;

5. Jeg har egentlig gitt opp all form for dansing siden jenka og macarena. Men et språk og en type kampsport frister mer enn språk og dansing. Jeg vil kunne snakke flytende russisk eller japansk og banke store, sterke menn. Jup.

6.Fantastisk idé! Og det må jo eie det å hoppe i fallskjerm!

7. Nja. Har engelsk svigerfamilie. Det er ikke sååå romantisk.

8. Det er daglig business (c;

9. Unnagjorde jeg for to år siden. Bryllupet var fantastisk, og ekteskapet videre ligeså ^-^

10. Hmja. Epileptiker. Så staten er skeptisk til bilkjøringen min. Jeg satser på kollektiv og det å bo uendelig sentralt, tror jeg (c;

 
 
Blogger Örn Sier:

Kan ikke dy meg, sjekk ut denne
http://www.bt.no/meninger/article410061.ece

Arti med tulle journalister

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Minneapolise: Gifte seg - uten bryllup? Gisp!

Virrvarr: Naken i en foss med hele familien? Hm, ikke akkurat sånn jeg hadde forestilt meg det, men.

Örn: Jeg har lest det (har også kommentert, så du det? :-) Lurer på om jeg skal kommentere det her i bloggen, vi får se..

 
 
Blogger Stian Sier:

Fin liste! Litt søt, litt tøff, litt sår, litt romantisk.

Hvis jeg bruker den som sjekkliste på mitt eget liv:

1. Roman hadde vært stort! Jeg tror jeg hadde gjort meg best som krimforfatter, egentlig, enda jeg ikke leser så mye krim. Jeg må nøye meg med å ha forfattet en fagbok. Men jeg er oversatt til svensk! :-)

2. Check.

3. Hm. Det har aldri hatt behov for. Særlig ikke med Tom Cruise. Det høres veldig kaldt ut?

4. Check. Fri champagne, varm mat, god beinplass og kjendiser får du også på business :-) Du må velge rett arbeidsgiver, vet du ...

5. Denne deler jeg. Jeg sliter med å lære russisk.

6. Heller ikke behovet for denne.

7. Kjemperomantisk! Jeg tror ikke den engelske landsbygda er for meg, men jeg kunne gjerne tenkt meg med slik kanalbåtferie i noen uker ... med innlagt pub-besøk i slusepausene.

8. Check.

9. Check. *krmt* Opptil flere ganger ... *host* ... har sluttet med det.

10. Check. Bil & MC.

... jeg må se å lage meg min egen liste ved leilighet.

Klem,
Stian

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

stian: takk! søt, tøff, sår og romantisk kan jeg leve fint med :-)

men.. du har sluttet med å gifte deg? det hørtes voldsomt ut. hvor mange ganger snakker vi egentlig?

si fra når listen din er klar da?

 
 
Blogger Stian Sier:

Vel, når vi snakker om bryllup i flertall blir det som regel stille i salen. Jeg er ingen Elisabeth Taylor, og to ganger holder trolig for meg :-) Høres det "voldsomt" ut? Det er vel mer et tegn i tiden? Jeg vil ikke skyte ned noen ballong, men minner om en realitetssjekk.

Bryllup er bra og romantisk, men 50 % av ekteskapene ender i skilsmisse. Ikke for dét, ditt kan være det perfekte! Jeg, for min del, havnet vel ut på den negative statistikken. Men jeg ville ikke vært foruten. Kjærlighet er fint!

Og jeg ønsker andre gleden og opplevelsen av å gifte seg! Du føler at du lever når du gir deg hen. Det er fint, det er virkelig, det er ømt og det er sårbart og forpliktende. Også har dere forhåpentligvis en masse kjærlighet å dele. Jeg ville ikke vært foruten.

Klem,
Stian

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Det er jo to mer enn meg. Men neida, det er ikke så uvanlig å gifte seg flere ganger, så sånn sett er det vel et tegn i tiden.

Og så syns jeg det er så fint at du kan si sånne vakre ting om kjærlighet selv etter to (?) skilsmisser. Det gjør at jeg gleder meg enda mer til min tur kommer :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Nei, fossebading med familien er ikke helt den romantiske realiseringen ^-^

Vi kjørte bil, fikk øye på en foss og min kjære mor utbrøt at nå bare MÅTTE vi bade. Fin barndom ^-^

 

Svare?