<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Forslag til revidering av årstidene

Vinter
1. desember til 15. februar. Noen få minusgrader, akkurat passe med snø. Slaps- og isfritt.

Vår
16. februar til 15. mai. Begynner slapsfritt med fem plussgrader, arbeider seg opp mot 20 grader. Løvet spretter i midten av mars.

Sommer
16. mai til 31. august. Varierer mellom noen-og-tjue og noen-og-tredve grader. Litt sommerregn innimellom og enkelte hviledager med dårlig vær, men for det meste blå himmel og behagelig temperatur.

Høst
1. september til 31. november. Klar, kald luft, temperaturer som starter rett under tjue grader og ender opp rundt frysepunktet. Regn innimellom, mest om nettene.

Etiketter:

 

til denne posten

 
Anonymous Anonym Sier:

helt enig!

 
 
Blogger Marte Sier:

Fantastisk! Akkurat passe dose vær i hver årstid.
Så gjenstår det bare å få det gjennomført?

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Ja, det var det. Global oppvarming funker liksom ikke så veldig bra..

 
 
Blogger Örn Sier:

Jojo. Mer hárspray!!!!
Det var jo nesten en fin sommer her pá isbiten.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

örn: dere der oppe må ta vare på alle isen. tenk på isbjørnene og barna i afrika!

abre: hvis det ikke er alt for kaldt eller sørpete så overlever vi litt vinter. vi må jo la disse ski-folka få sitt også, kanke bare ha fotball året rundt lissom :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Jeg ser at hele epost-adressen min havnet i navnefeltet. Gidder du erstatte med bare "abre", så jeg ikke mater spammerne...?

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Brilliant! Høst er høst, og Dette har vært en Skikkelig rævva dag. Men når man er innom Frøknas side kan man intet annet enn å SMILE :-)
Morsom post dette. Du oser av kreativitet og finurlige tanker:-)

kri.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

abre: kan jeg gjøre det? hvordan?

krissy: jeg har sagt at jeg kommer til å bli innbilsk av å ha deg hengende rundt her? håper morgendagen din blir superduperbra! :-)

 
 
Blogger vibeke Sier:

Men is på vannene, det kan det vel være i den vintertiden din. Det er så deilig å fly over isen på skøyter synes jeg. Akkurat passe kulde til is på vann. Og akkurat passe gnistrende skiføre. Ellers synes jeg vi skal gå for forslaget ditt.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Gidder du justere vinteren litt? Enda litt kortere? Da er jeg med på denne revideringen. Da stemmer jeg for.
Vinteren kan være ca 5 timer.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

vibeke: selvsagt er det is på vannene om vinteren min. snøfri is, sånn at man kan gå på skøyter fra by til by :-)

selvisk: nei, jeg mener fortsatt at vinteren bør vare litt. så lenge vi slipper slaps og is så er ikke vinteren så verst, ser du. og om ikke annet kan du bruke den til å sitte inne foran peisen med kakao og bok? :-)

 
 
Blogger Marte Sier:

Helt enig - litt vinter må vi ha. (Jeg tror det var fotball-hele-året-argumentet som fikk meg til å vippe over)
Og dessuten - så lenge det ikke er is og slaps og sørpe og andre styggedommer er faktisk vinteren ganske fin:)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Det er det den er. Og fotball hele året - huffameg.

 
 
Blogger Flopsy Sier:

Det er i grunn kjekt med litt vinter, vel og merke så lenge den er slapsfri. Få ting er så dønn irriterende som slaps. Det må i såfall være slaps som fryser på. Ugh.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

5 timer er da litt vinter? Det er nok vinter til å rekke en skitur. Du rekker å fryse, du rekker å se vakre snødekte fjell, du rekker å lengte etter sommeren. Kort sagt er 5 timer vinter mer enn nok.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Jeg kan holde ut lange, lange vintrer så lenge jeg kan få dagslys som normalt.


Det er dèt som er drepen for humøret, ser du:o)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

har tenkt samme tanken frøken, når jeg blir gammel skal jeg ha meg en fritidsleilighet på et passe vakkert sted så jeg kan klimapendle :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Frøken Makeløs:
Ang. navnefeltet: Det er ikke farlig. Men jeg trodde alle blogger hadde en sånn side der man kan gå inn og redigere på det meste? Men jeg aner jo ikke hvordan dette fungerer hos andre enn meg selv, egentlig.

Ellers er vinteren fin, den. På postkort.

 
 
Blogger Marte Sier:

Tror ikke det funker her, du kan kun slette kommentarene - ikke redigere de...

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

flopsy: slapsfrihet er et ufravikelig krav, helt klart :-)

selvisk: du skal jobbe ganske hardt hvis du skal rekke alt det der på fem timer. og vil du for eksempel ikke har hvit jul?

anonym: ah, jeg glemte dagslyset. det er klart at vi må ha dagslys!

fantomet: faren min driver med klimapendling - han bor i thailand store deler av vinterhalvåret :-)

abre: frøken skavlan har rett, det går bare an å slette, sorry :-)

 
 
Blogger Mari Sier:

Sånne årstider skulle man hatt her i danmark også. Her er det mörk höst åtte måneder i året, vår i tre, og kanskje sommer i én. Regn regn regn, vind vind vind, grått svart brunt. Om om det skulle komme et par cm snö, ja da stopper alt, og alle skoler stenger. Jeg er glad i årstidene jeg, det er fint at det skifter.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Dagslys er definitivt bra for humøret. Men det hjelper litt med snø også, det blir mye lysere av skikkelig snødekke. Gjerne kombinert med stjerneklar himmel.

Jeg synes 5 timer er litt lite, og kunne godt hatt vinter fra midten av desember og til over nyttår. Men det er egentlig nok.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

mdm bricolleur: danskene friker ut når det snør? vet de ikke at de er en del av norden? :-) jeg er også glad i årstidene, ville ikke vært dem foruten.

flopsy: vi kan ikke helt kutte ut vinteren, da smelter isen på polene og det er ingen tjent med :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Dette er jeg for. Med unntak av høstregnet, da. Jeg vil gjerne ha litt skikkelig ruskevær om høsten. Men tåke gidder jeg ikke.

 
 
Blogger Flopsy Sier:

Godt poeng, Frøken M. For polenes skyld skal jeg tåle litt mer vinter enn ønskelig. Helt klart.

Leste forøvrig i avisa at inuittenes fangstkultur er i ferd med å gå dukken, på grunn av klimaendringene. Isen er så tynn, at det er mer å hente på fisking enn på fangst. Noen steder er det så lite is at gamle kommunikasjonsårer ikke lenger kan brukes. Så ståa er nok ikke så bra.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

lin: ja, vi kan ha noen hviledager med dårlig vær på høsten også, det høres i grunnen bra ut :-)

flopsy: ja, og nettopp derfor må vi ha litt vinter :-)

 
 
Blogger Tonita Sier:

Hater slaps, - misliker mørke dager, og liker mørke myke kvelder.
Elsker kalde klare dager, - høstdager som glitrer, men høsten kan gjerne være kort.
Kalde klare vinterdager med snø så hvit at det gjør vondt i øynene og himmel så høy at den aldri tar slutt, det er vakkert det. - Og godt fottøy hjelper bra. Noen slike dager vil jeg ha.
Men, sommer må vi ha, varme lune dager, med og uten vind, - regne kan det gjøre om natten.

tonita med utsikt til glitrende hav, og vakre fjell med ny fin snø på

 
 
Blogger Tonita Sier:

frk m: - mht abre og hans ønske, så kan du jo like gjerne slette kommentaren hans som viser adressen - så slipper den å bli stående som agn for maskiner som sanker åte til sin spam.

 
 
Blogger elx Sier:

Jatakk!
Når blir dette igangsatt?

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Tonita: Høres enormt bra ut! Og Abre kan slette kommentaren sin selv om han vil, jeg går ikke inn og sletter andres kommentarer :-)

Elx: Så snart jeg har verdensherredømme. Any day now, med andre ord :-)

 
 
Blogger Nissemann Sier:

Sånn er kanskje årstidene i Oslo, men i Bergen er de mer som dette:

12. mars til 20. mai: Vår, med hyppig veksling mellom stilongsdager og t-skjortedager. Påskeliljene kommer lenge før påske og fryser i hjel etter en uke. Forvirra pinnsvin jakter på nye steder å krype i hi på de kaldeste dagene. Ungene synes det er for kaldt ute, og spiller heller PlayStation.

21. mai til 12. sepbember: Sommer, i hvert fall en slags. Av og til varmt og tørt, men som oftest varmt og vått. Ungene synes det er for skarpt lys ute, og spiller heller PlayStation.

13. september til 11. mars: Høst. Regn 90 dager i strekk, aldri en mulighet til å vaske og imprignere regntøyet og fjellstøvlene (bergensere har to sett...). Fuglene flyr så langt sørover at de aldri kommer tilbake. Ungene synes det er for vått ute, og spiller heller PlayStation.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

nissemann: jeg har bodd i bergen så jeg vet hvordan det er der borte. det snodige er at man venner seg til det..

da dere hadde nitti dager med regn sist vinter uttalte ei jeg kjenner oppgitt at hun ikke gadd å gå ut og møte folk lengre, for alle luktet mugg. fnis :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Frøken Makeløs:
Kan jeg slette kommentaren selv? Hvordan da? Hvis jeg ikke får det til, kan du godt gjøre det. Det er jo så mange som støtter kort vinter likevel. :)

 

Svare?