<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Spice Girls med og uten ironisk distanse

Da jeg var student var jeg dypt inne i grungen; svarte militærstøvler, slengbukser, økobomull og lilla skjerf. Jeg drakk øl og rødvin i mengder minst tre ganger i uka, var dypt forelsket i den coole, intellektuelle og musikknerdete studentkjæresten min, hadde ring i nesa og så aldri på tv. Du verden som ting har forandret seg siden den gang!

Uansett, poenget er at i min Pearl Jam/Seigmen/Neil Young/Tom Waits-verden var det ganske streng selvjustis på hva man kunne like og hva man ikke kunne like. Grensa gikk antagelig et godt stykke før britpop. Derfor var det krise da jeg skjønte at jeg gikk rundt og likte Spice Girls. Så jeg gjorde det eneste jeg visste om som kunne redde meg i land; tydde til bitende generasjon X-sk ironisk distanse. Med den rette distansen kunne man nemlig tillate seg å danse til Spice up your life på jentevorspiel og til og med driste seg til å spørre DJ-en på Garage om han kunne spille Wannabe. Noe han selvsagt ble dypt fornærmet over - og vi fikk nok en historie vi kunne le ironisk av.

Nå ser jeg at jentene skal ut på turne igjen og i den anledning møtte de pressen på fredag som var. Stakkars Geri er tydeligvis ikke særlig vant til slikt oppstuss lengre - hun hadde tatt med eget kamera og tok bilder av fotografene. Søte Emma er høygravid, Mel B (noen som husker henne?) har nylig fått DNA-bevist at Eddie Murphy er far til hennes andre barn mens Mel C visstnok gir ut et nytt album i disse dager og er den av jentene som har vært mest skeptisk til en reunion. Ikke så rart ettersom hun er den eneste av dem som har noe som minner om en popkarriere på egenhånd.

Og så har vi Victoria da. Hun har vært min favoritt lenge - det er noe dypt fascinerende med at en jente med et slikt temmelig middels utgangspunkt kan lykkes så til de grader i å skape sin egen suksess og formue. Joda, David har også vært viktig i så måte - men ingen av dem er noe særlig på egenhånd, og det er de nok svært klar over begge to. Jeg ble imidlertid mer enn litt skuffa over antrekket til fru Beckham - etter fredagens pressemøte burde de døpe henne om fra Posh til Push, for maken til over-the-top og tacky puppa-på-tørk har verden sjelden sett. I kombinasjon med en stroppeløs og åletrang svart drakt ble kontrasten til de andre relativt nedtonede jentene (med hippie-Geri i spissen) overveldende. Victoria burde hørt på de kritikerne som sier hun har misforstått LA-stilen med sine stiletthæler og flashy designerantrekk og heller bør finne frem noe litt mer low-key. Men dama har jo alltid kjørt sin egen greie, og det er jo i grunnen noe av det som er så bra med henne.

Jeg nekter å belemre bloggen min med bilder fra da jentene møtte pressen på fredag (dessuten har dere sett de bildene alt for mange ganger allerede), så dere får i stedet et bilde av Spice Girlsa i deres glansdager. Og jeg frykter at reunionen med dem blir minst like pinlig som da jeg tilfeldigvis så en reprise av Helene og gutta her om dagen. Ingen ironisk distanse var nødvendig da - det var rett og slett skikkelig dårlig.

Etiketter:

 

til denne posten

 
Blogger Unknown Sier:

jeg lo gogt av denne posten. Virkelig godt. Sånn godt som jeg ikke har ledd på en stund. MEN! (det er alltid et men er det ikke?) Men sier du at din Seigmen-periode er over? Man kommer da aldri OVER Seigmen?

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med nøkkelgave til Seigmen..

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Gjorde du? Så utrolig stas! :-)

Jeg har ikke sluttet å like Seigmen men jeg hører ikke på dem lengre. Det kan selvsagt ha en sammenheng med at jeg kun har Metropolis på opptakskassett og den passer veldig dårlig inn i både cd- og mp3-spilleren min..

 
 
Blogger Gretten Sier:

Var selv hardcore Seigmenn fan primo 90, men de låter litt utdatert i dag må jeg innrømme. Men det funker avog til. Har noen uforglemmlige konserter i hodet, spesielt en fra Hulen i Bergen og en fra Rockefeller i Oslo.

Spice Girls? Forakter dem den dag i dag, men Mel B er grisefin :-)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Hulen? Kanskje vi hang der samtidig? Fantastisk sted, uansett.

Seriøst. Av alle jentene så velger du Mel B? Jeg er sjokkert.

 
 
Blogger Esquil Sier:

denne posten var det jeg som inspirerte deg til. og som du ser er det ikke et spørsmål, altså kan du ikke svare :)

mel B er jo et utmerket valg hvis man ser bare på utsiden. jeg mistenker at jeg ville kommet best overens med mel C.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

nei faktisk ikke, jeg leste posten din etter at jeg hadde skrevet min egen. og dette er min blogg så jeg svarer på hva jeg vil her :-) men postene våre passet jo veldig fint sammen så vi kan kanskje konkludere med to sjeler, en tanke?

fordi du er "sporty esquil"? dere gutter overrasker stadig. hva blir det neste - at radiohode digger posh (push)? og at egoisten liker nasty gone nature geri? hm.

 
 
Blogger Unknown Sier:

Jeg vurderer faktisk å sende deg en CD, eller gi bort live-albumet via Itunes eller no. Du må høre på dem innimellom. Du bare må.

Jeg er litt forpliktet til å mase om dette siden jeg er oppvokst i Tønsberg, og var på endel av konsertene de hadde på steder uten skjenkebevilgning.. Ja det var tidlige tider..

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med seige minner

 
 
Blogger Gretten Sier:

Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

 
 
Blogger Gretten Sier:

Valget har ingenting med personlighet å gjøre. Kun det ytre. Tenker spesielt på innsatsen i Wannabe-sangen.

Mvh Gretten som liker at det spretter litt.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

egoisten: musikk mottas alltid med takk! men hadde det ikke vært for din nylig intense flørting med mirakel hadde jeg mistenkt misjoneringen din for å ha mer enn en hensikt.

en frøken blir alltid mistenksom når nett-menn hinter om virkelig navn og kontaktinfo (gammelt jungelordtak).

gretten: til og med posh spretter jo nå om dagen, så det argumentet holder ikke. vel ok, du utelater kanskje mel c med det kriteriet ditt, men ingen av de andre. eddie murphy lizzm. jeg sier ikke mer.

 
 
Blogger Esquil Sier:

Great Minds Think Alike.

 
 
Blogger Unknown Sier:

jeg ser du har en mail. Den kan brukes til å sende musikk på.

I forhold til sjekking så kunne jeg sagt mye, og jeg har lyst å si mye. Likevel tror jeg at nok er sagt allerede. Jeg nøyer meg med følgende:
Mistenker du en som du har kranglet om snobberi for å være på sjekkern?

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med ærlige hensikter

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

esquil: nettopp. der har du oss.

egoisten: send, send! så skal jeg i det minste vurdere å ta med seigmennene dine på roadtrip i sommer.
når det gjelder sjekking er aldri nok sagt så lenge noen har lyst til å si mer. tro meg, det er alltid folk som vil høre.
og er ikke krangling og sjekking to sider av samme sak da? eller mener du at noe har endret seg siden barneskolen?

 
 
Blogger Gretten Sier:

....men det er bare Mel B som er neger. Case closed.

Mvh Gretten som liker å bruke politisk ukorrekte ord.

 
 
Blogger Unknown Sier:

Seigmen kommer din vei. NÅ.

Geri er digg hun da:)

Egoisten
- Åtgaumsforvaltar med sansen for estetikk

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

gretten: i min bransje er det så ukorrekt å si neger at jeg kniser bare jeg tenker på det.

egoisten: takker! såh, geri altså. jaja.

er det ingen som liker emma av dere da? gutter?

 
 
Blogger Gretten Sier:

Hva slags bransje er det om jeg tør spørre?

 
 
Blogger radiohode Sier:

Nittitallet var mye vanskeligere for oss uten det ironigenet intakt. Vi måtte stå for alt vi mente, uten sjanse til å si at "tror jeg mente det der, eller? Det var ironi, da vet du!"

Det preget oss ganske sterkt.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

gretten: krig og fred og sultne barn i Afrika og sånn.

radiohode: var det mulig å gå gjennom nittitallet uten å utvikle ironigenet?

 
 
Blogger radiohode Sier:

Skal du også kritisere ekskona mi? Det er vel nok at jeg gjøre det? ;-)

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

har jeg kritisert ekskona di? det visste jeg ikke, sorry :-)

 
 
Blogger radiohode Sier:

Du har vel ikke egentlig det, altså. Men om du hadde gjort det hadde jeg ikke brydd meg nevneverdig om det, gitt. Livet er for kort etc... :-)

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Det her var verre enn den mannen som i fjor høst avslørte sin Justin Timberlake-fetisj. :ler:

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

radohode: det der var den snodigste logikken jeg har sett på lenge!

sexy: hvah? du messer ikke med spice girls, da kommer jeg og banker deg! :-)

 

Svare?