<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Kjedelige menn versus spennende menn


I dateverden fins det i grunnen bare to typer menn; de kjedelige mennene og de spennende mennene. Kjedelige menn liker meg. Jeg liker spennende menn.

De kjedelige mennene
De kjedelige mennene har snille øyne bak brilleglass. De har lang utdannelse og en trygg jobb og kan føre intelligente og reflekterte samtaler om arkitektur og politikk. De kjedelige mennene gir deg to glass vin – ikke mer – før de i høyden kysser deg dydig god natt på kinnet. De kjedelige mennene er til å stole på, og hvis de liker deg så blir ikke følelsene deres borte over natten. Men hvis du sier til dem at du ikke er interessert så er de borte før du får sukk for deg, for en kjedelig mann er aldri en pågående beiler.

De kjedelige mennene driver ikke med kurtise, det er ingen en kjedelige menn som sender blomster og deklamerer poesi. De kjedelige mennene kan alt om antropologisk teori men de har aldri sovet under stjernene på en strand i Vietnam fordi noen knabbet teltet deres mens de badet nakne i havet. De kjedelige mennene er gjerne litt sjenerte – ikke slik at de er vanskelige å få i tale men de står ikke på et bord og roper ”se på meg!” Derfor er det lett å miste dem av syne.

De kjedelige mennene gir deg ikke store komplimenter. De har god tid og forhaster seg ikke, og de er fornøyde med å møte deg en gang i uken. De kjedelige mennene bærer følelsene sine inni seg som en godt bevart hemmelighet, de roper ikke ut sin forelskelse. De kjedelige mennene har en underfundig og lavmælt humor, men de får deg ikke til å le så tårene spretter. De får deg ikke til å føle deg vakker eller begjært, de er veloppdragne og holder seg på trygg avstand.

De spennende mennene
De spennende mennene har gnistrende øyne og når de ser på deg så vet du at du er den vakreste kvinnen i hele verden. De er kreative og har morsomme og tøffe hobbyer. De står på ski, de klatrer og kjører motorsykkel. De spennende mennene har vært i 38 land i fire verdensdeler og de har dratt avgårde på seks måneders jordomseiling på ren impuls. En date med en spennende mann ender gjerne med at begge blir fulle og glade og sovner i samme seng etter å ha revet av hverandre klærne med tennene.

De spennende mennene er lidenskapelige og utålmodige og de bruser av følelser. De elsker deg etter å ha møtt deg to ganger og overbeviser deg om at dette er helt annerledes enn alt annet de har opplevd noen gang tidligere. De spennende mennene overøser deg med fantasifulle komplimenter og uendelig oppmerksomhet. De gir deg hele sin verden, holder ikke tilbake på noe.

En spennende mann ser deg dypt inn i øynene med brennende blikk til du kjenner at du ikke lengre har fast grunn under føttene. Og da, akkkurat i det du er i ferd med å lette, når du såvidt har rukket å få sommerfugler i magen og lopper i blodet – da trekker de seg. Da tror de ikke at du er den rette likevel. Da blir de selvopptatte og kalde og tomme i blikket.

De perfekte mennene
De perfekte mennene er antagelig en blanding av de spennende mennene og de kjedelige mennene. Jeg vet at det har skjedd at en spennende mann har blitt etablert i et langvarig forhold, men jeg aner ikke hvordan det gikk til. Det er mulig at når en spennende mann treffer kvinnen i sitt liv så mister han etterhvert sin grenseløse og umiddelbare sjarm og blir en kjedelig mann.

Det kan også hende at de kjedelige mennene på sikt blir spennende menn, og hvis det er tilfelle er det jo langt å foretrekke fremfor alternativet. Men jeg har aldri hatt tålmodighet nok til å finne ut av det. Jeg vet jo at all fornuft tilsier at man bør satse på de kjedelige mennene. Men hvor lenge må man vente for å se om gråstein blir til gull?

Etiketter:

 

til denne posten

 
Anonymous Anonym Sier:

Treffsikkert og morsomt formulert innlegg Frøken Makeløs :o)

Går det ikke an å hjelpe til litt i prosessen? At man kan bli litt spennende for hverandre sammen, på en måte? Eller mener du at skillet går dypere; at det er helt adskilte mennesketyper vi snakker om her? Selv har jeg tro på dynamikk og forandring - at ingenting er statisk, og at det aller meste kan forbedres i forholdet mellom mennesker, dersom viljen og motivasjonen er der.

Og skulle alt annet feile, så har man jo alltids alkymi ..

 
 
Blogger Esquil Sier:

hehe
høres ut som om du bør flytte til søreuropa...

men bra innlegg, siden du skildrer de to første karaktertypene såpass satt på spissen vil sikkert de fleste ha elementer av begge, dermed får vi tilslutt høre at vi er perfekte :)

 
 
Blogger Zava Sier:

Dette var spot-on, Frøken Makeløs! Smilte bredt og gjenkjennende når jeg leste dette.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Earlgrey: Takk! :-)
Jeg vet jammen ikke. Jeg har tenkt at det kan hende at disse sidene er noe man til en viss grad bringer frem hos hverandre, hvertfall sånn etterhvert. Jeg tror kanskje ikke at en spennende mann plutselig vil begynne å beile som en kjedelig mann (eller omvendt) men at den kvinnen han møter kan bringe frem andre sier i han etterhvert. Det er vel derfor jeg tenker at en spennende mann kanskje blir trygg og tålmodig når han møter kvinnnen i sitt liv og at en kjedelig mann kan bli impulsiv og leken hvis han møter den rette.

Esquil: Hehe, jeg tror jeg står over - liker norske menn jeg. Skildringene mine virker kanskje ekstreme men for en del menn er de faktisk ikke særlig langt fra virkeligheten!

Zava: Tusen takk, hyggelig å høre! :-)

 
 
Blogger care Sier:

Utrolig bra analyse.

 
 
Blogger Sukkerspinnengelen Sier:

De spennende mennene "dine" har jeg truffet et par av. De blir fort kjedelige, er vanvittig sjølopptatte og er ikke villig til å gi noe som helst av seg sjøl. Unntatt i innledningen.

De "kjedelige" trur jeg det kan være svært så hyggelig å dele livet med. Med litt hell kan de bidra med mer lidenskap i lengden enn de spennende. Disse har jeg truffet få av, kanskje ingen.

De perfekte har jeg truffet, det er jo dem jeg liker ;-) Er det flere der ute, mon tro?

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Merethe: Takk! :-)

Sukkerspinnengelen: Betryggende å høre at du har truffet perfekte menn, da er det kanskje håp for oss andre også! :-)

 
 
Blogger Zarina/Inni Sier:

Klarer aldri å holde meg unna de spennende mennene....til tross for at jeg burde ha lært.

 
 
Anonymous Anonym Sier:

Tror jeg har det værste fra begge sider jeg,vet ikke helt hva det kan kategoriseres som..en stusselig mann kanskje.
Ble egentlig litt trist når jeg kjenner etter.

 

Svare?