<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/platform.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d8979916324030367209\x26blogName\x3dFr%C3%B8ken+Makel%C3%B8s\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://frokenmakelos.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3dno_NO\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://frokenmakelos.blogspot.com/\x26vt\x3d-2257351198009471507', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>

Frøken Makeløs

 

Hjelmløs sykkelglede


I fjor begynte jeg å sykle igjen etter mange år som fotgjenger og trikkepassasjer. Til tross for at sykkelen min var et eldgammelt og blytungt femgirs treskeverk, var det ordentlig stas å ha føttene på pedaler og vind i håret. Helt til søstern begynte å insistere på at jeg skulle kjøpe meg hjelm. Sykkelhjelm! Jeg var skeptisk men når alt kommer til alt er det vanskelig å argumentere mot trafikksikkerhet med folk som er glade i deg, så en dag troppet jeg opp på XXL, klar for hjelminnkjøp.

Jeg burde skjønt hvilken vei det gikk da den mannlige ekspeditøren ikke viste noen som helst forståelse for problemstillingen sykkelhjelm versus oppsatt hår. Jeg er en hestehalejente og dette viste seg å være fullstendig uforenelig med hjelmbruk. Håret kom i veien og hvis jeg var så heldig og få klemt hestehalen inn mellom bakhode og hjelm så var den garantert ødelagt innen jeg kom frem. Og hvem vil vel ha en flat hestehale? Men jeg dro tappert ut hårstrikken og forberedte meg på en sesong med løst (flatt!) hår.

Det å tråkke byen rundt iført sykkelhjelm fikk meg i tillegg til å føle meg som en liten drittunge. Og la det bare være helt klart; det er ingen menn som kaster lange blikk etter kvinner med hjelm på hodet (who can blame them?)

Og nå, en hjelmløs og trikketrafikkerende vinter senere, er sykkelsesongen i gang igjen. Det gamle vraket mitt er byttet ut til fordel for en mye lettere sykkel med fire ganger så mange gir, men hjelmen er den samme. Og jeg hater den mer enn noen gang. Så da jeg leste i avisen her forleden om at fordelene ved hjelmbruk er oppe til diskusjon blant ekspertene (blant annet fordi bilister tar mer hensyn til syklister uten hjelm enn syklister med), var saken avgjort for min del.

Så nå vaier hestehalen muntert i vinden, sykkelgleden er tredoblet og jeg føler meg voksen igjen. Sykkellykken var komplett da en fremmed mann i dress ga meg et sånt sjarmerende, halvsjenert smil da jeg syklet over Olav Ryes Plass i ettermiddag. Aldri mer sykkelhjelm på denne frøkna!

Etiketter:

 

til denne posten

 
Anonymous Anonym Sier:

Dette var et godt skrevet innlegg, og jeg er så innmari med på argumentene dine mot bruk av hjelm. Det bruker ikke jeg på kortere turer alene heller. Allikevel bruker jeg hjelm når barna er med (for liksom å unngå dobbeltmoral), og jeg vurderer det til sykkelturen over Alpene også.

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Takk! Du kjøper særlig hestehaleargumentasjonen min, antar jeg? :-)

God tur over Alpene!

 
 
Blogger Petter Sier:

Ja, og spesielt fletter og sånn. Neida. Mest er det nok at den saken er så stor og klønete, liksom. Ser teit ut også.

 
 
Blogger Sukkerspinnengelen Sier:

Nå har jeg også slutta å ha dårlig samvittighet for å ikke bruke hjelmen min som ligger der på hattehylla og ser på meg hver gang jeg gjør meg klar til en sykkeltur og det blir jaggu oftere og oftere flink og sprek som jeg er og kondis som jeg snart får. Yiihaaa!!

 
 
Blogger Frøken Makeløs Sier:

Det syns jeg du skal fortsette med, både sykle og å ikke ha dårlig samvittighet for å bruke hjelm. For min del tror jeg kanskje at jeg etterhvert hadde sluttet å sykle hvis jeg hadde fortsatt med hjelm, for den stjal virkelig det meste av sykkellykken min.

 

Svare?